Infotopics: Al 20 jaar data in het hart van de bedrijfsvoering

16 januari 2024 Consultancy.nl

Infotopics kan terugblikken op een bijzonder 2023: het data & analytics-bureau vierde zijn twintigjarig jubileum. Eigenaren en directeuren Ruud Hasselerharm en Kees Timmers nemen ons mee naar de prille start, de filosofie die ten grondslag lag aan de snelle groei van het bedrijf én de ambities voor de toekomst: “De komende vijf jaar gaat er meer gebeuren in data dan de afgelopen twintig jaar.

Hoe sla je brug tussen IT en de business? – het is vandaag de dag een bekende uitdaging in organisatieland. Ruud Hasselerharm en Kees Timmers bogen zich al meer dan twintig jaar geleden over deze vraag.

“Toentertijd was het erg vernieuwend om daarover na te denken”, herinnert Timmers zich. “We hielden ons hier beiden mee bezig tijdens onze studies.”

Kees Timmers en Ruud Hasselerharm - Infotopics

Ruud Hasselerharm (links) en Kees Timmers (rechts)

De twee leerden elkaar begin jaren 90 kennen in Oldenzaal, waar ze samen op kamers woonden. Na het afronden van hun opleiding sloegen ze ieder hun eigen carrièrepad in, maar diezelfde uitdaging bleef bij beiden een belangrijke rol spelen in hun werk. En toen ze jaren later de handen ineensloegen, vormde ze de kern van hun gezamenlijke visie.

“Eind 2003 startte Ruud Infotopics met Fred Koenders – ook nog altijd deel van ons bedrijf – en kort daarna sloot ik me aan”, vertelt Timmers. “Samen besloten we een databedrijf te bouwen dat gebruikmaakt van voor de business bruikbare technologie.”

Meer dan een IT-feestje

Inmiddels twee decennia verder, kunnen Hasselerharm en Timmers vaststellen dat die oorspronkelijke visie is uitgegroeid tot een bloeiend bedrijf met meer dan 80 medewerkers en een reputatie tot over de grens als een toonaangevende partij op het gebied van data & analytics.

Hasselerharm legt uit dat de filosofie achter Infotopics daarin bepalend is geweest. “Als bedrijfskundige ben je natuurlijk geïnteresseerd in het presteren van een organisatie en de effectiviteit van veranderingen, maar om te sturen met inzicht heb je data nodig. Twintig jaar geleden was data & analytics echter vooral een IT-feestje. Infotopics is opgericht om data & analytics in het hart van de bedrijfsvoering van iedere organisatie te plaatsen.”

Om data een fundamenteel en integraal onderdeel te maken van de bedrijfsvoering, zo benadrukt hij, moet íedereen binnen de organisatie ermee kunnen werken. “Niet alleen de IT-afdeling of een handjevol experts.”

Nieuwsgierig en analytisch

Trouw aan het idee ‘practice what you preach’, staat deze visie ook centraal binnen Infotopics zelf. De medewerkers van het bedrijf zijn geen harde datapuristen, maar staan juist midden in de business.

“Het is leuk om te zien dat we ook andere bedrijven inspireren om anders te werken.”

“Onze ‘Infotoppers’ hebben een achtergrond in verschillende branches en opleidingen”, vertelt Hasselerharm. “Ze zijn geïnteresseerd in het begrijpen en verbeteren van bedrijfskundige vraagstukken met behulp van hun analytische vaardigheden – mensen die de business begrijpen en data gebruiken om organisaties beter te laten presteren.”

“Onze klanten verbazen zich daar soms over”, vertelt Timmers met een glimlach. “Het is leuk om te zien dat we daarmee ook andere ondernemers en bedrijven inspireren om anders te werken. We zoeken naar analytisch sterke mensen met een achtergrond in de business, niet in IT. Je moet nieuwsgierig en analytisch vaardig zijn, de verdieping op de inhoud volgt dan vanzelf.”

Plezier

Een ander cruciaal ingrediënt van de succesformule van Infotopics is volgens Timmers “de drive” van de eigen medewerkers. “De onveranderde ambitie om niet alleen bedrijven, maar ook afdelingen en mensen te helpen data in te zetten om doelstellingen te behalen”, licht hij toe.

Daarbij staat de mens altijd voorop, zo benadrukt hij. “Minder focus op proces en meer ruimte om te doen waar je écht blij van wordt. We mogen daarbij verrassen en enthousiasmeren, dat is fantastisch.”

Een persoonlijk hoogtepunt in de twintig jaar Infotopics was dan ook een compliment dat Timmers kreeg van een klant. “‘Dankzij jullie heb ik weer plezier in mijn werk gekregen’, zei hij. Dat raakte me enorm.”

“AI-technologie als ChatGTP gaat zorgen voor een ware revolutie.”

Wat Hasselerharm daarnaast blijft motiveren, is de nog altijd toenemende waarde van data. “Slim genereren, gebruiken en beheren van data is de basis van bijna alle nieuwe businessmodellen en procesverbeteringen. Het geeft energie om te zien dat wij met onze datakennis en -vaardigheden, klanten helpen beter te presteren.”

De AI-revolutie

En na twintig jaar is het nog altijd geen moment saai, geeft hij aan. “Want zowel op technologisch als organisatorisch gebied is ons vakgebied steeds in ontwikkeling.”

Sterker nog, die ontwikkeling lijkt alleen maar sneller te gaan. Zo zagen we na jaren van anticipatie in 2023 de definitieve doorbraak van kunstmatige intelligentie. Volgens Hasselerharm is het nog maar het begin: “Technologie kan steeds meer en wordt steeds laagdrempeliger. AI-technologie als ChatGTP gaat zorgen voor een ware revolutie in de wijze waarop organisaties werken.”

Wie de vruchten wil plukken van al deze nieuwe mogelijkheden moet nu al aan de slag, geeft hij aan. “Om als winnaar uit deze revolutie te komen, moeten organisaties investeren in de datavaardigheid van hun medewerkers en een passende datastrategie formuleren en uitvoeren.”

Daarin ziet hij een belangrijke rol weggelegd voor Infotopics. “Het gebrek aan data-expertise en -vaardigheden zal ook de komende jaren het grootste probleem blijven voor organisatie om hun ambities te verwezenlijken. Ik verwacht dan ook een verdere groei van onze activiteiten op het gebied van datacoaching en datavaardigheidstrainingen.”

Andere tijden, zelfde visie

En ondanks alle snelle veranderingen, is die visie waarmee Infotopics twintig jaar geleden begon nog even relevant. “Ons unique selling point is dat we zowel de technische kennis hebben, als de mensen die de business snappen”, aldus Timmers.

“De strategische doorvertaling van doelstellingen naar techniek is complex en ook hier verwachten we een groeiende vraag te zien”, legt hij uit. “We bieden op het moment al consultancy en implementatiediensten aan, we zullen ons daarnaast nog meer gaan focussen op strategie zodat onze klanten hun leidende rol in de markt kunnen blijven behouden.”

“We staan op de drempel van zó’n spannende tijd.”

Ook werken in de cloud en data-eigendom zullen volgens Hasselerharm aan belang blijven winnen. Daarnaast ziet hij de talentschaarste aanhouden. “Zelfs na twintig jaar is er nog altijd een tekort aan mensen die met data kunnen werken, dat blijft.”

Mensen en data

En waar kunstmatige intelligentie kan helpen de druk een beetje van de ketel te halen door taken van mensen over te nemen, benadrukt Timmers dat die mensen altijd centraal blijven staan.

“Verkijk je niet op de menselijke kant van het werken met data”, waarschuwt hij. “We leven in een snel veranderende wereld en dat vraagt veel aandacht. Zorg ervoor dat je als organisatie de tijd neemt om je mensen mee te nemen en op te leiden om altijd kritisch naar data te kijken. Pas dan kun je datagedreven werken goed implementeren.”

En daarnaast blijft de data zelf uiteraard cruciaal. “Beschouw data als een kostbaar bezit waarin je moet investeren en dat je moet onderhouden”, pleit Hasselerharm. “Want ook AI gaat alleen voor je werken als je je data op orde hebt. Garbage in blijft garbage out, ook de komende twintig jaar.”

Kortom: mensen en data staan centraal – nu én in de toekomst. Aangezien beide samenkomen in Infotopics, hebben Hasselerharm en Timmers alle vertrouwen dat het succes van het bedrijf zal voortduren.

En dat ze zich gaan vervelen lijkt ook uitgesloten. “We staan op de drempel van zó’n spannende tijd”, stelt Hasselerharm. “De komende vijf jaar gaat er meer gebeuren in data dan de afgelopen twintig jaar.”

More on: Infotopics
Netherlands
Company profile
Infotopics is a Netherlands partner of Consultancy.org