Visa Consulting & Analytics lanceert AI-adviespraktijk

04 maart 2024 Consultancy.nl

Visa Consulting & Analytics heeft een nieuwe praktijk gelanceerd volledig toegespitst op AI-consulting.

De nieuwe service line van Visa Consulting & Analytics biedt naar eigen zeggen een “compleet scala aan AI-consultancydiensten” – van strategie, planning en het bouwen van prototypes en zogeheten minimal viable products tot de daadwerkelijke implementatie en capaciteitsontwikkeling.

“Onze nieuwe AI-adviespraktijk helpt onze klanten om het potentieel van kunstmatige intelligentie en generatieve AI te ontsluiten”, laat Jos van de Kerkhof weten, Country Manager van Visa in Nederland.

Visa Consulting & Analytics launches AI-practice

Visa Consulting & Analytics is de inhouse-consultancypraktijk van Visa. Het bedrijf, dat zowel interne als externe advisering levert, beschikt over een team van 1.000 consultants, data scientists en productexperts in 75 kantoren op zes continenten. Het Nederlandse team opereert vanuit een kantoor in Amsterdam.

AI is geen nieuw expertisegebied voor Visa Consulting & Analytics. In de afgelopen twaalf maanden voerde het kantoor “honderden AI-gerelateerde opdrachten” uit, laat topman Carl Rutstein weten. Deze expertise wordt nu samengebracht onder één dak. “Onze uitgebreide expertise op het gebied van AI en data, waarbij meer dan 150 unieke AI/ML-modellen zijn ingezet, vormt het fundament voor de lancering van onze AI-adviespraktijk.”

Bovendien kan Visa Consulting & Analytics putten uit een schat aan ervaring en kennis binnen Visa zelf. Bij het moederbedrijf werken meer dan 28.000 mensen en de betaalreus investeerde in de afgelopen tien jaar al meer dan $3 miljard in AI en datacapaciteiten.

“Onze gestructureerde aanpak van AI-consulting staat klanten bij langs de hele cyclus, van strategie tot implementatie”, zegt Van de Kerkhof, die het enorme potentieel van AI benadrukt. “Het transformeert gehele sectoren – en de betalingsindustrie neemt hierin een leidende rol.”

Bedrijven in branches zoals de bankensector, retail, e-commerce, openbaar vervoer en mobiliteit zijn allemaal afhankelijk van een gestroomlijnde en efficiënte betaalinfrastructuur. AI-technologie heeft de potentie om transacties en de algehele betaalinfrastructuur veel efficiënter te maken. Daarnaast kan het allerlei interne processen optimaliseren – denk aan klantervaring, klantacquisitie, de bedrijfsvoering en risicomanagement.

De komende jaren neemt het aantal digitale betalingen wereldwijd naar verwachting in hoog tempo toe, volgens Capgemini Invent van 1,3 biljoen cashloze betalingen nu naar meer dan 2,3 biljoen in 2027.