Bedrijven outsourcen klantcontact naar Favela Fabric
Bedrijven kunnen sinds begin deze week hun klantinteractie op sociale netwerken en websites uitbesteden aan Favela Fabric. De online specialst heeft een nieuw team in het leven geroepen, de Community Crew, die online activiteiten op het gebied van klantcontact uit handen neemt.
Favela Fabric is in 2006 opgericht door Sander Dullaart, Raul Lansink en Boudewijn Zeijlmans. Sinds de oprichting is het social business consultancykantoor uit Amsterdam gegroeid tot 40 consultants. Eerder dit jaar lanceerde het samen met SNT de joint venture Favela Fabric Services. Daarnaast lanceerde Favela Fabric in September het platform The Social Shop.
Eén van initiatiefnemers van de Community Crew, Robert Egging, legt het concept uit: “Het team levert direct meerwaarde en voldoet aan de criteria die we van onze klanten hoorden: hapklaar, faciliterend en schaalbaar”. Het team van het adviesbureau is multi-disciplinair: “De Crew bestaat uit community managers die de dagelijkse dialoog voeren, een creatief die visuele en redactionele content verzorgt en een analist die monitort of beoogde doelen worden behaald en of er moet worden bijgestuurd”.
Light, Medium of Heavy
Het outsourcingsmodel van de Community Crew heeft drie verschillende pakketen: Light, Medium en Heavy. Opdrachtgevers kunnen op basis van hun organisatieambities, -grootte en -volwassenheid qua online interactie zelf bepalen welk pakket de voorkeur geniet:
- Light: Het inschakelen van de ‘Community Crew Light’ betekent laagdrempelige online klantinteractie via bijvoorbeeld Facebook, Twitter of een forum. Dit draagt bij aan de reputatie van de organisatie, verbetert de binding met doelgroepen en geeft direct inzicht in service-ervaringen van klanten.
- Medium: De ‘Community Crew Medium’ helpt organisaties bovendien om ambassadeurs en hun doelgroepen te identificeren, klanten te behouden, nieuwe klanten te binden en sales conversie te optimaliseren.
- Heavy: De ‘Community Crew Heavy’ faciliteert een aanpak waarbij dialogen binnen en buiten de organisatie bij elkaar worden gebracht en waar inzichten worden verdiept en geïntegreerd in de organisatie van de klant.