iPM Partners brengt ‘Organisaties die wél (samen)werken’ uit
Peter Geelen en Fleur Verhagen hebben ‘Organisaties die wél (samen)werken’ uitgebracht. In het boek bieden de adviseurs van iPM Partners concrete handvatten voor ketensamenwerking binnen de publieke sector. “Zodat je echt kunt gaan samenwerken vanuit het perspectief van de klant, en voor iedereen meer waarde creëert”, aldus de auteurs.
‘De klant centraal’ – in het uitdagende bedrijfslandschap van de 21e eeuw lijkt het te zijn uitgegroeid tot een universeel mantra. Maar ondanks de nadruk die er voortdurend op wordt gelegd, blijft het volgens Peter Geelen en Fleur Verhagen te vaak bij woorden: in de praktijk strandt het mantra veelal in de organisatiestructuur.
“Als je op de website kijkt staat de klant op nummer één, twee en drie. Maar op het moment dat je bij de organisatie naar binnen stapt, geldt ineens een andere wet: de wet van het organogram”, schetsen Geelen en Verhagen.
“Het is de basis waarop de organisatie besturing inricht, doelen en kritische prestatie-indicatoren vertaalt naar afdelingen en medewerkers, overlegstructuren inricht, enzovoort”, leggen ze uit. “En daar gaat het mis. Er ontstaat verzuiling. Iedere afdeling gaat voor het eigen resultaat. Een weeffout in het systeem. Een verkeerde ordening.”
De klantketen
Wat daarom nodig is, zo stellen de auteurs, is een andere ordening – een ordening waarin daadwerkelijk wordt samengewerkt vanuit het perspectief van de klant. Leidend daarin zijn wat Geelen en Verhagen ‘klantketens noemen’, oftewel “ketens die waarde creëren voor klanten” (en dus niet te verwarren met klantreizen).
“De organisatiehiërarchie wordt ondergeschikt aan de keten”, geven ze aan. “Ketensturing start dus met name met bewustwording bij het managementteam of de directie dat we het vanaf nu anders gaan organiseren.”
Ketensturing in de publieke sector
In ‘Organisaties die wél (samen)werken - Ketensturing in de publieke sector’ zetten Geelen en Verhagen uiteen hoe het idee van ketensamenwerking en ketensturing kan worden toegepast binnen de publieke sector.
Want waar ketensturing hoog op de agenda staat bij publieke organisaties, lopen ze in de uitvoering tegen vele vraagstukken aan: “Wat zijn (onze) ketens en hoe bakenen we ze goed af? Hoe vertaal je de visie of maatschappelijke opdracht naar medewerkers op een wijze waardoor er ketensamenwerking ontstaat? Hoe zorg je dat ketenbelangen voor afdelingsbelangen gaan en maatschappelijke belangen voor organisatiebelangen?”, schetsen Geelen en Verhagen enkele voorbeelden.
Zeven stappen
In hun boek laten de twee auteurs zien hoe je in zeven stappen de juiste klantketens identificeert, inricht en borgt zodat ze ook echt opleveren wat je voor ogen hebt. Geelen en Verhagen bieden handvatten, principes, regels, conventies, voorbeelden, aanmoedigingen en praktische tips om ketensamenwerking en ketensturing succesvol in te richten en te laten werken.
“De organisatiehiërarchie wordt ondergeschikt aan de klantketen.”
Daarbij hebben ze ook aandacht voor de veranderkundige component die komt kijken bij het implementeren van ketensamenwerking en -sturing: “Het boek neemt je mee in wat je kunt doen om ketensturing binnen en tussen organisaties echt te borgen. Waarbij de implementatie met en niet voor de medewerkers gebeurt.”
Waar de voorbeelden en praktijkverhalen in het boek zijn geënt op de publieke sector, benadrukken Geelen en Verhagen dat de onderliggende inzichten en principes breed inzetbaar zijn, dus ook binnen private organisaties.
iPM Partners
De filosofie achter ‘Organisaties die wél (samen)werken’ vormt ook het fundament van de aanpak van iPM Partners, een bureau van ruim 25 experts dat organisaties helpt om beter samen te werken.
Het bureau werd in 2004 opgericht door Geelen en werkt volgens de door hem bedachte integraal Performance Management-methode (iPM). Hij ontwikkelde de aanpak om het eilanddenken bij organisaties te doorbreken door ze vanuit het gezichtspunt van klanten te laten samenwerken.
Eerder schreef Geelen al verschillende andere managementboeken, waaronder in 2016 ‘KPI’s die wél werken’.
Verhagen werkt sinds 2017 voor iPM Partners als aanmoedigingscoach en veranderkundige. Ze begeleidde tientallen organisaties bij het eigen maken en omarmen van ketensamenwerking. Ook droeg ze als illustrator en aanmoediger bij aan de totstandkoming van het boek ‘Aanmoediging’ van iPM Partners-collega Marcel de Wit.