Werken bij Lorenz? ‘Dan moet je nieuwsgierig zijn’
“Lorenz moest er komen, en heeft ook nu na 15 jaar bewezen dat het bestaansrecht heeft. Daar waar veel traditionele organisatie- en adviesbureaus adviezen geven, kiest Lorenz er bewust voor om oplossingen te brengen.” Aan het woord is Bianca den Outer, oprichtster van Lorenz, een expertbureau dat een breed scala aan producten aanbiedt binnen het publieke domein.
De alwetende consultant die jou komt vertellen hoe de wereld in elkaar steekt, daarvoor moet je niet aankloppen bij Lorenz. “Wij staan naast onze opdrachtgevers. Je huurt Lorenz in omdat je een inhoudelijk expertadvies wilt hebben.”
In de wereld anno 2024 is dat juist belangrijk, het ernaast staan, aldus Den Outer, omdat de wereld zo snel verandert. “We zien dat ons verandervermogen een bepaald plafond kent. We kunnen niet sneller veranderen, dan dat we maximaal kunnen veranderen. Je kan niet van de ene op de andere dag van een bakelieten telefoon de IPhone 16 snappen. Onze hersenen hebben de tijd nodig om zich daarop aan te passen.”
De veranderingen op dit moment in de maatschappij gaan exponentieel snel. Zo ook de complexiteit en onzekerheid. Dat vraagt volgens Bianca dat je continu met elkaar in dialoog kijkt wat nodig is om te doen.
“Producten zoals leren en ontwikkelen, en dat is ook onze eigen organisatie filosofie, zijn belangrijk. Alleen als individuen kunnen leren, ontwikkelen en groeien, dan kunnen organisaties ook leren, ontwikkelen en groeien. Zo simpel is het. Een organisatie is niks anders dan een entiteit.”
Combinatie van expertadvies en producten
En groeien doet Lorenz volop, ook in het aantal medewerkers. Het expertisebureau is op zoek naar nieuwe collega’s, om aan de toename in opdrachten te kunnen voldoen. En dat is niet verrassend, die toename, omdat de veranderingen waar we mee te maken hebben, in een rap tempo plaatsvinden.
Bianca: “Producten als onze ICT-oplossingen, dat is waar wij wel heel snel adaptief in kunnen zijn. Wij zijn onderscheidend, omdat we expertadvies en producten combineren. Het ligt in elkaars verlengde, maar ze kunnen ook los van elkaar ingezet worden. Je heb niet ons expertadvies nodig, om onze ICT-oplossingen te omarmen.”
De mensen die bij Lorenz werken, krijgen volop de ruimte om te leren en te ontwikkelen. Hoe ziet dat er in de praktijk uit? “Collega’s leren van elkaar, dat is een hele belangrijke. Dat is ook waarom we VerticalQ inzetten, om te kijken waar jouw talenten en kracht liggen. Je doet waar je goed in bent, en daar ga je nog beter in worden.”
“Daarnaast hebben we een heel riant opleidingsbudget, dat iedere medewerker ieder jaar opnieuw kan inzetten voor professionele en persoonlijke groei en ontwikkeling.”
Maatschappelijke impact
Steeds meer mensen willen impact maken en betekenisvol werk doen, en dat kan bij Lorenz. Sinds de start in 2009 hanteert de organisatie een groeistrategie op impact. “Voordat impact maken en willen bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken zogenaamd heel hip werd, was dit al onze strategie. Wij selecteren en brengen onze expertise naar die opdrachten waar we de meest maatschappelijke impact maken.”
“Onze strategie is nooit gericht geweest op meer omzet of groter willen worden. Onze strategie is vanaf het begin gericht op het bijdragen van maatschappelijke impact. Voor ons is dat altijd de vaste waarde geweest en die gaat ook nooit meer veranderen. Dat is waar we van zijn.”
“Werken bij Lorenz betekent willen bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken en écht impact maken.”
De plek waar Lorenz die impact maakt, kan volgens Bianca wel variëren. Daar waar Lorenz eerst bijna exclusief voor gemeenten werkte, vindt er nu een verschuiving plaats naar publieke en private partijen rondom gemeenten en overheden, die steeds meer een bijdrage willen leveren aan maatschappelijke impact. “En dat maakt het werken bij Lorenz nog aantrekkelijker.”
“Neem een initiatief als Quiet. Dat verbindt mensen in armoede met bedrijven en particulieren om zo armoede te verzachten. Dat is een privaat initiatief, en een private oplossing die aangereikt wordt, voor een maatschappelijk vraagstuk dat lange tijd het exclusieve domein is geweest van de publieke sector. We zitten in zo’n veranderende maatschappij dat ook private partijen en mensen zoals jij en ik, private initiatieven ontplooien, omdat ze zien dat er een maatschappelijke opgave ligt waarop de publieke sector niet altijd meer het juiste antwoord heeft. En daar richten wij ons ook op.”
“Wij richten ons op maatschappelijke vraagstukken en werken dus ook graag voor vrijwilligersorganisaties. Die weten ons ook steeds beter te vinden. Wij helpen heel graag die partijen om eigenaarschap te nemen voor maatschappelijke vraagstukken. Dit zijn vraagstukken van ons allemaal.”
Persoonlijk leiderschap en ondernemerschap
Werken bij Lorenz, betekent betekenisvol werk doen. Maar het vraagt ook om een grote mate van eigenaarschap voor je eigen werk, het werk in het team en het daarbij horende commitment. “Dat is wel de andere kant. Je levert wel. We zijn geen praatclubje. We zijn een volwassen expertbureau.”
Hoe ziet een Lorenz-medewerker eruit? “Diversiteit is heel belangrijk. Ik zou graag meer culturele diversiteit binnen de organisatie willen hebben. Daarin zijn we nog niet divers genoeg. Een Lorenziaan haal je eruit, dat zijn mensen die persoonlijk leiderschap tonen en daar ook naar leven en leveren. Ondernemerschap is belangrijk, dus mensen die zelf de stap naar voren zetten en zoeken naar kansen en mogelijkheden. Het zijn mensen die oog en oor hebben voor het team binnen Lorenz, maar ook weten wat er speelt binnen de maatschappij.”
“Het gaat mij niet perse om diploma’s, het zijn andere competenties en talenten waar wij op ‘aan’ gaan. Als je 35 jaar geleden rechten hebt gestudeerd, wat zegt dit dan over jou nu?”
Lorenz analyseert niet het nieuwe koekjesassortiment van de Hema, maar houdt zich bezig met betekenisvolle opdrachten, aldus Den Outer. “Het gaat over mensen en maatschappelijke vraagstukken. En dat is anno 2024 extra interessant. We leven in een tijd waarin de verzorgingsstaat zich steeds verder terugtrekt en de publieke sector steeds minder antwoorden heeft op vraagstukken als dakloosheid, mentale problematiek, jeugd en opvoeding. Dan hebben we best wel wat te doen met elkaar.”
“Wij vormen nog steeds een sterke samenleving in Nederland, maar we zijn wel probleem georiënteerd. Wat gaat er niet goed? Werken bij Lorenz betekent dat we juist ook kijken wat er wel is en wat wel goed gaat in wijken, buurten en binnen een gemeente. Als we veerkrachtige gemeenschappen willen vormen en als samenleving schokbestendig willen zijn, moeten we juist kijken naar wat wel goed gaat. Hoe kunnen we dat met elkaar versterken en beter maken? We hebben veel krachtige kenmerken, kennis en expertise in Nederland. Als we die op een andere manier gaan inzetten, kan dat meer effect sorteren.”
‘Alleen ga je misschien sneller, maar samen sta je veel sterker’
Wat vindt Bianca het leukste aan haar werk voor Lorenz? Waar staat ze in de ochtend voor op? “In een organisatieverband kan je veel meer impact maken dan jij in je eentje. Alleen ga je misschien sneller, maar samen sta je veel sterker. Natuurlijk kun je zeggen: ik blijf zzp-er en ik doe mijn opdrachten. Maar doordat wij een organisatie zijn, wordt jouw impact veel groter. We zijn een organisatie die hele mooie opdrachten doet op hele cruciale actuele vraagstukken. Daar sta ik voor op.”
In welke golf gaan de mensen mee die bij Lorenz komen werken? “Huidige en nieuwe medewerkers gaan mee in de verandering dat wij steeds meer onderling afhankelijk worden van elkaar om die grote veranderingen waar we het eerder over gehad hebben, bij te kunnen houden. Die samenwerking op organisatieniveau wordt steeds belangrijker.”
“We gaan ons steeds meer verzamelen als samenwerkende organisaties rondom maatschappelijke vraagstukken. Dat is waar we voor komen te staan. Anders overleven we het niet eens als maatschappij. We hebben elkaar heel hard nodig. Daar waar we als mensen elkaar hard nodig hebben, zo geldt dit ook voor organisaties. Een ieder op zich mentaliteit gaat niet de oplossingen uitvoeren. Wij ondersteunen bij die samenwerkingsvraagstukken, daar zijn we heel goed in.”
“Maar ook als Lorenz hebben wij samenwerkingspartners”, voegt Bianca toe. “Je komt dus in een organisatie te werken die zelf ook bezig is om zich te organiseren in strategische samenwerkingsverbanden, denk maar aan één sociaal domein. Dus ja, je werkt bij Lorenz, maar je werkt ook met andere partners.”
Nieuwsgierige mensen
Er is genoeg werk, en daarom heeft Lorenz een stevige groeiambitie. Lorenz wil als organisatie groter worden, en daarom zetten ze vacatures uit. “Maar die groei is ook gericht op samenwerkingsverbanden. Wij kunnen het ook niet alleen. Daarom zijn we op zoek naar nieuwe mensen, die nieuwsgierig zijn. Dat vind ik heel belangrijk. Het is nooit voorspelbaar bij Lorenz. Geen dag is hetzelfde.”