BCW en Hill & Knowlton samen grootste communicatiebureau ter wereld

26 januari 2024 Consultancy.nl

BCW en Hill & Knowlton, twee van ’s werelds grootste pr-bureaus, worden medio 2024 samengevoegd. Het fusiebedrijf Burson zal ruim 6.000 medewerkers hebben in meer dan 40 landen.

Het nieuws werd gisteren naar buiten gebracht door WPP, een de mondiale reuzen op het gebied van reclame, public relations, communicatie en marketing. Bij het Britse bedrijf werken meer dan 100.000 mensen, verspreid over tal van wereldwijde en lokale labels.

BCW en Hill & Knowlton maken beide deel uit van WPP’s communicatiedivisie. Een derde bureau uit deze stal, FGS Global, blijft wel zelfstandig in de markt opereren.

BCW en Hill & Knowlton samen grootste communicatiebureau ter wereld

Volgens een schatting van platform PRWeek wordt fusiebedrijf Burson met een omzet van $1,3 miljard in één klap het grootste pr- en communicatieadviesbureau ter wereld. BCW ($812 million) en Hill & Knowlton ($455 miljoen) waren beide al top 15-spelers, en stoten Edelman nu van de troon.

De naam Burson is een verwijzing naar de enkele jaren geleden overleden Harold Burson. Samen met Bill Marsteller richtte Burson in 1953 Burson-Marsteller op, de voorganger van BCW.

Onder de nieuwe corporate merknaam lijkt er vooralsnog niet veel te veranderen. Hill & Knowlton en de onderliggende labels – waaronder 3K, Blanc & Otus, Dewey Square Group, Ideal en JeffreyGroup – zullen verdergaan als aparte merken binnen Burson.

Hetzelfde geldt voor merken die onder BCW Group vallen, zoals AxiCom, Curation, Direct Impact, GCI Health, Goodfuse, HZ, Prime Policy Group en Uncapped.

De top van Burson wordt gevormd door Corey duBrowa (CEO, voormalig CEO van BCW) en AnnaMaria DeSalva (Chairman, voormalig CEO van Hill & Knowlton).

Nederland

In Nederland heeft zowel BCW als Hill & Knowlton een sterke positie in de markt. BCW opereert vanuit Den Haag. Hill & Knowlton heeft kantoren in Den Haag en Amsterdam. Beide bureaus zijn ook grote spelers in Brussel, waar ze het Nederlandse bedrijfsleven koppelen aan de Europese agenda.

Consolidatieslag

In de communicatiewereld is al jaren een consolidatieslag gaande. Volgens moederbedrijf WPP kunnen de twee communicatiebureaus samen profiteren van extra schaalgrootte en meer investeren in digitalisering. Zo wordt verwacht dat het communicatievak met flinke disruptie te maken krijgt door de opkomst van AI, wat zorgt voor zowel kansen als risico’s.

WPP is zelf intern ook bezig met een consolidatieslag. In oktober 2023 bracht het Britse concern een aantal reclamebureaus samen, waaronder het bekende J. Walter Thompson. Die gaan verder onder de vlag VML.

Andere bekende merken binnen WPP zijn Ogilvy, GroupM en Wunderman Thompson.

More on: Hill & Knowlton
Netherlands
Company profile
Hill & Knowlton is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Hill & Knowlton is a Local partner of Consultancy.org in Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.