Deloitte zet AI in voor verbeteren van resource planning
Deloitte maakt steeds meer gebruik van kunstmatige intelligentie om zijn staffingprocessen beter in te richten. Via AI wordt snel in kaart gebracht welke mensen op een opdracht zitten, en waar ze zo snel mogelijke terecht kunnen.
Wereldwijd heeft Deloitte ruim 460.000 professionals. Veruit het grootste gedeelte daarvan zijn ‘fee-earners’ – de accountants, belastingadviseurs, consultants en technologie-experts werken op projecten voor opdrachtgevers.
Al sinds jaar en dag zorgen de partners en resourceplanners van Deloitte voor de matching tussen professionals en opdrachten. Met behulp van AI denkt Deloitte nu flinke stappen te kunnen zetten in het verbeteren van dit proces.
Het accountants- en advieskantoor ziet tal van uses cases voor de inzet van de geavanceerde technologie:
Allereerst voor het verbeteren van de declarabiliteit van de fee-earners. Want met behulp van AI kan Deloitte de mensen die ‘op de bank’ zitten sneller identificeren en ook sneller introduceren bij projecten die juist vragen om nieuwe mensen.
Het algoritme kijkt hierbij ook voorbij de traditionele silo’s, die veelal worden aangewend in het geval van people-based staffing. Denk aan staffing over de divisies heen. Zo kan een accountant met de juiste skills worden ingevlogen voor een consultancyopdracht, of een dealmaker worden ingezet voor een strategisch vraagstuk binnen Monitor Deloitte.
Hetzelfde geldt voor projecten in het buitenland. Deloitte zet al jaren stappen om de internationale samenwerking te bevorderen, maar op het gebied van people blijft dit een complex onderwerp. De AI-tool van de resource planners kan snel matches vinden over de landsgrenzen heen. Vervolgens is het aan de planners om te besluiten of ze opvolging geven aan een voorgestelde match.
Daarbij levert de tool ook voordelen op voor de medewerkers zelf. Niet alleen kunnen ze sneller weer aan de slag (want wie vindt ‘op de bank’ zitten nu echt leuk?), ook kan beter rekening gehouden worden met hun wensen en vaardigheden.
Via persoonlijke ontwikkelplannen kunnen medewerkers hun wensen en ontwikkelambities vastleggen. In zo’n plan zitten tientallen datapunten en voor de resource managers, die soms meer dan 100 talenten moeten doorspitten, is het geen eenvoudige taak om al deze wensen helder op hun netvlies te hebben.
Door een AI-oplossing in te zetten verwacht het advieskantoor beter “vanuit de medewerker” te kunnen staffen. En dat komt volgens Deloitte onder de streep ook klanten ten goede.
Interne use cases
Overige use cases waar Deloitte zijn AI tool goed kan inzetten zijn interne propositieontwikkeling en het versterken van capaciteiten. Stevan Rolls, Global Chief Talent Officer bij Deloitte, liet een Amerikaanse krant weten dat het bedrijf AI inzet om te begrijpen “waar mensen het meest nodig zijn”. Met andere woorden, mensen worden weggetrokken uit gebieden die wat minder in trek zijn naar gebieden waar juist grote groeikansen liggen.
“We zijn momenteel veel collega’s aan het herplaatsen naar onze dienstverlening gericht op ESG en duurzaamheid”, geeft hij als voorbeeld. “Met behulp van kunstmatige intelligentie krijgen we snel in beeld waar mensen het beste tot hun recht komen.”
De praktijken van Deloitte uit de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk zijn als eerste begonnen met het toepassen van de AI-tool. In 2024 volgen vele andere Deloitte-kantoren. Het algoritme achter de technologie wordt als bedrijfsgeheim gezien.
Door miljarden in AI te investeren wil Deloitte ook aan klanten demonstreren dat het bureau zelf over de nodige AI-expertise beschikt voor het in de praktijk brengen van de technologie. Vorig jaar lanceerde Deloitte een mondiale praktijk voor generatieve AI.