‘Veel vrijheid en continu leren’: Twee Energyprofs-consultants over hun opdracht

10 januari 2024 Consultancy.nl

In een sector die grotendeels draait op elektriciteitsmasten, windmolens en energiecentrales zijn het vaak de mensen die het verschil maken, weten ze bij Energyprofs maar al te goed. Onder het motto ‘it’s all about people’ helpen de business consultants van het bureau spelers uit de energiebranche met uiteenlopende uitdagingen. Zo ook Robin Jansen en Winnie Ruizendaal. Ze vertellen over hun werk en wat het voor hen zo leuk maakt.

Afgelopen najaar vierde Robin Jansen zijn eerste lustrum bij Energyprofs. In november was het alweer vijf jaar geleden dat hij zijn carrière aftrapte bij het adviesbureau voor de energiemarkt. Robin werkte al aan diverse opdrachten – onder meer bij Eneco en Vattenfall – en specialiseert zich onder meer in organisatieverandering, procesverbetering en projectmanagement.

Winnie Ruizendaal kwam zo’n tweeënhalf jaar geleden aan boord, ook vers vanuit de schoolbanken. Na een klus bij Liander zit ze inmiddels op haar tweede opdracht – wederom bij een grote netbeheerder, maar tegen een hele andere achtergrond en dus met een andere persoonlijke uitdaging.

‘Veel vrijheid en continu leren’: Twee Energyprofs-consultants over hun opdracht

Op wat voor opdracht zit je momenteel?

Robin: “Ik zit bij Alliander en hou me daar bezig met het strategisch thema ‘omzet en netverlies’. Mijn team werkt aan het optimaliseren van de omzetvolledigheid.”

“Als netbeheerder mag je aan de ene kant maar beperkt winst maken, en ben je aan de andere kant verantwoordelijk voor het minimaliseren van het netverlies. Door het opstarten en implementeren van verschillende changetrajecten binnen de organisatie proberen we de omzet te optimaliseren en het netverlies te minimaliseren.”

“Om de omzet te optimaliseren kan je bijvoorbeeld kijken naar contractloze aansluitingen. Als een klant een contractloze aansluiting heeft, dan mag Alliander de omzet voor die klant niet factureren, dit wil je daarom zo veel mogelijk voorkomen.”

“Ik hou me bezig met oplossingen om dit zoveel mogelijk te voorkomen. Hoe komt het dat klanten geen contract afsluiten? Hoe kunnen we klanten aansturen om wel zo snel mogelijk een contract af te sluiten? Oplossingen kunnen liggen bij automatiseren; het automatisch versturen van brieven, het zo makkelijk mogelijk maken van betalingen, et cetera.”

“Bij het minimaliseren van netverlies kan je denken aan netverliesvoorspellers. Hoeveel netverlies verwachten we? En kunnen we daar bij de energie-inkoop op inspelen? Ik focus me bij mijn werk vooral op het beperken van het netverlies.”

Winnie: “Ik zit op opdracht bij Stedin Logistiek in Rotterdam. Hier houd ik me bezig met het opzetten van een servicedesk. Dit is een nieuw team dat nog niet bestond binnen Stedin. In de oude situatie was het zo dat de logistieke vragen bij verschillende mensen binnen Logistiek terechtkwamen, net wie er op dat moment bereikbaar was.”

“Dit gebeurde steeds vaker met steeds ingewikkeldere vragen. Er is toen besloten om een servicedesk op te richten zodat één team hier gefocust mee aan de slag gaat. Vanaf het begin ben ik betrokken geweest bij het oprichten van de servicedesk.”

Lees ook: Overheid steekt €500 miljoen in Stedin. Dit waren de dealmakers.

Hoe zien je dagelijkse werkzaamheden eruit?

Robin: “Bij veel changetrajecten sta ik vooral aan het begin. Er wordt bijvoorbeeld in de organisatie een manier bedacht om de wijze van omzet behalen te verbeteren. Ik ga dan samen met mijn team aan de slag met het bepalen van de doelstelling, de business case, het plan van aanpak, de stakeholders, et cetera.”

“Op het moment dat dit duidelijk is dragen we het project over aan de mensen die er daadwerkelijk mee aan de slag gaan. Er wordt nog gecoördineerd waar mogelijk, maar in principe hebben we het meeste werk dan gedaan.”

Winnie: “Mijn werkzaamheden verschillen erg per periode. In het begin was ik vooral met mensen aan het meekijken – wat voor vragen komen er binnen en bij wie? Je bent dan voornamelijk aan het oriënteren.”

“Daarna heb ik met beziggehouden het bedenken van hoe we de servicedesk het beste kunnen neerzetten. Je focust dan meer op vragen als: Hoe willen we te werk gaan? Hoe snel willen we meldingen afhandelen? Hoeveel mensen heeft het team nodig?”

“In een later stadium lag de focus meer op het aannemen van nieuwe medewerkers en het inwerken van deze medewerkers. De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het inrichten en de implementatie van de software die de servicedesk gaat gebruiken.”

Wat vind je leuk aan je opdracht?

Robin: “Het leukst vind ik dat je continu blijft leren! Ik ben vooral erg gegroeid op het vlak van projectmanagement. Ik weet beter de verwachtingen van de stakeholders te managen. Iedereen krijgt ongetwijfeld een keer met weerstand te maken, ik heb geleerd hiermee om te gaan en alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.”

“Daarnaast heb ik geleerd dat je soms maar gewoon ergens mee moet beginnen in plaats van te lang blijven hangen in het nadenken. Als je bent begonnen kan je reflecteren en bijsturen. Eigenlijk gewoon werken volgens het agile-gedachtengoed.”

Winnie: “Ik vind vooral de vrijheid heel leuk. Ik merk dat ik binnen mijn opdracht veel vrijheid krijg om mijn eigen ideeën te uiten. Daarnaast vind ik het leuk dat de opdracht zo afwisselend is, elke keer kom je in een andere fase met andere werkzaamheden. En je bent ook echt iets aan het opbouwen: je begint bij nul en stapje voor stapje krijgt de servicedesk vorm. Je levert echt iets op en merkt dat mensen er blij mee zijn.

“Ook dat je zo veel bijleert trekt me aan. Zelf ben ik vooral gegroeid in mijn zelfverzekerdheid/zelfvertrouwen. Toen ik aan mijn opdracht bij Stedin begon vroeg ik me af of ik het wel kon – ik had zoiets nog nooit gedaan.”

“Daarnaast heb ik geleerd dat je soms geduld moet hebben tijdens een opdracht. Soms moet je even wachten omdat je afhankelijk bent van anderen en duurt iets langer dan je in eerste instantie gedacht had.”

Tot slot: wat vind je het leukst aan werken bij Energyprofs?

Ronnie: “Ik hou ervan om nieuwe dingen te proberen in een werkcultuur. Energyprofs laat mij bij verschillende bedrijven nieuwe en andere dingen uitproberen. Dat vind ik leuk, dat houdt het werk fris. Vooral het eerste deel van een opdracht, me ergens in vastbijten en snel nieuwe dingen leren, vind ik erg leuk.”

“Hiernaast bestaat Energyprofs uit een hele leuke club mensen. Jonge collega’s vol energie, dat maakt het heel prettig werken. Hierdoor heb je ook altijd een achterban om dingen over je opdracht mee door te nemen.”

Winnie: “De afwisseling in het werk – je krijgt elke keer weer de kans om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Als laatste is de energiemarkt natuurlijk ook een hele leuke markt om in te werken, er gaat de komende jaren veel gebeuren en dat is interessant om te zien en om aan bij te dragen!”

Bij Energyprofs werken meer dan 50 consultants aan vraagstukken in de energie- en nutssector. Het bureau is recent verkozen tot een van de leidende energieadviesbureaus van ons land.

More on: Energyprofs
Netherlands
Company profile
Energyprofs is a Netherlands partner of Consultancy.org