Organisatieontwerp: BearingPoints bewezen aanpak voor succes

23 januari 2024 Consultancy.nl

Grote maatschappelijke thema’s zoals klimaatverandering, digitalisering en veranderende wet- en regelgeving vormen voor bedrijven vaak aanleiding om hun organisatieontwerp te herzien. Experts van BearingPoint zetten uiteen hoe dit het beste aangepakt kan worden door middel van een bewezen aanpak voor succes.

Of het nu gaat om een kleine verandering of een grote transformatie, het succes en de groei van een organisatie hangt af van het vermogen om zich aan te passen. Een essentiële randvoorwaarde hierin is het organisatieontwerp – deze biedt de structuur en organisatorische kapstok voor onder meer processen, informatiestromen, samenwerking tussen teams, de besluitvorming en rapportagelijnen.

Maar een organisatieontwerp gaat veel verder dan enkel het vormgeven van ‘structuur’. Tal van minder tastbare aspecten bepalen in grote mate of deze structuren hun doel bereiken. Denk hierbij aan de cultuur, leiderschapsstijlen, teamdynamiek en de ‘purpose’ van de organisatie.

Organisatieontwerp van BearingPoint

Het ontwikkelen van een passend organisatieontwerp is een complexe taak. Hoe kom je in de praktijk tot een gedegen organisatieontwerp; een ontwerp dat fit-voor-purpose en effectief is, toekomstbestendig én dat breed gedragen wordt door de hele organisatie?

Bewezen aanpak voor organisatieontwerp

Door de jaren heen heeft BearingPoint bedrijven in verschillende sectoren geholpen met het ontwerpen en implementeren van toekomstbestendige organisaties. De expertise van de betrokken consultants en de ervaringen uit de praktijk zijn gebundeld tot een bewezen aanpak.

Met deze aanpak worden vraagstukken holistisch en gestructureerd benaderd en worden klanten in staat gesteld om zorgvuldige afwegingen te maken. De aanpak van BearingPoint bestaat uit een aantal stappen:

De eerste stap is zorgen voor een eenduidig vertrekpunt. Dat wil zeggen:

  • Het begrijpen van de huidige situatie door het interne en externe speelveld, inclusief uitdagingen en kansen, in kaart te brengen;
  • Het formuleren van de strategie en visie van de toekomstige organisatie, en het bepalen van de capaciteiten die nodig zijn om dit te realiseren.

Als helder is waar het bedrijf naartoe moet bewegen, kan inzicht worden verkregen in de omvang van de benodigde verandering. Hoe die verandering eruitziet wordt in verschillende iteraties bepaald door oplossingsrichtingen te definiëren en continu te toetsen aan een aantal vastgestelde ontwerpcriteria.

Met deze basis wordt toegewerkt naar het target operating model, een hoog-over ontwerp dat beschrijft hoe het bedrijf waarde levert aan zijn klanten.

Het target operating model vormt de basis voor het uitwerken van detailontwerpen die de brug slaan tussen theoretische modellen en de praktijk. De detailontwerpen stellen de organisatie in staat om volgens de nieuwe werkwijze te gaan werken. Voorbeelden zijn beschrijvingen van taken, rollen en verantwoordelijkheden, stuurmechanismen en werkinstructies.

Het organisatieontwerp (hoe moet de organisatie functioneren) levert samen met de visie op het realiseren van de verandering (hoe willen we daar komen) input voor de implementatie-roadmap. Deze roadmap geeft een organisatie de handvatten om te zorgen dat de beoogde verandering kan worden gerealiseerd en verankerd.

Het resultaat reikt echter verder dan het ontwikkelen van een organisatieontwerp en een plan om daar te komen. De waarde van deze aanpak zit in het creëren van draagvlak, door stakeholders (1) deelgenoot te maken van het proces en (2) ambassadeurs te maken van de verandering. Dit zijn belangrijke ingrediënten voor een succesvolle implementatie.

De fit met strategie en context

Gedurende het hele proces is het van belang om continu oog te blijven houden voor de fit tussen het organisatieontwerp en de strategie van de organisatie. Bij BearingPoint zijn ze ervan overtuigd dat mensen en financiële, materiële en digitale resources pas echt kunnen bijdragen aan het behalen van langetermijndoelstellingen als de twee aspecten naadloos op elkaar aansluiten.

Ook moet in het achterhoofd worden gehouden dat een organisatieontwerp – en het proces om tot het einddoel te komen – uniek is: het is sterk afhankelijk van de context waarbinnen een bedrijf opereert. Wat voor het ene bedrijf werkt, heeft voor het andere mogelijk geen kans van slagen. De crux zit hem erin om te zorgen dat de inhoud, het proces en de context worden samengebracht tot één gestroomlijnd geheel.

More on: BearingPoint
Netherlands
Company profile
BearingPoint is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

BearingPoint is a Regional partner of Consultancy.org in Europe, Netherlands and United Kingdom.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.