Vasco Consult verbreedt dienstverlening met komst André Suurmond
André Suurmond heeft zich aangesloten bij Vasco Consult. Onder leiding van de specialist in digitale transformatie gaat Vasco opdrachtgevers nu ook helpen met het ontwikkelen van klantgerichte proposities, waarmee het bureau zijn dienstverlening uitbreidt naar de voorkant van de bedrijfsprocessen. We spraken Suurmond over zijn nieuwe rol.
Sinds de oprichting in 2017 is Vasco Consult uitgegroeid tot een gevestigde naam binnen het advieslandschap. De inmiddels ongeveer 50 teamleden helpen organisaties met het slaan van de brug tussen de klantreis en de bedrijfsprocessen. Het begin van die klantreis viel tot op heden echter buiten de dienstverlening van het bureau.
Hier brengt de komst van André Suurmond verandering in. “Mijn specialisatie binnen digitale transformatie ligt in klantgerichte vernieuwingen en digitale proposities”, geeft hij aan. “Zo help ik organisaties bij het creëren van groei.”
De 54-jarige Suurmond brengt drie decennia aan ervaring mee naar Vasco. “Ik heb eerst lang gewerkt in grote bedrijven in de telecom en mobiliteit. De laatste jaren heb ik als zelfstandige voor verschillende bedrijven gewerkt aan mooie projecten gericht op het creëren van waarde en relevantie voor de klant.”
Zo richtte hij zich het afgelopen jaar op productontwikkeling binnen Eneco Zakelijk om de energietransitie te helpen versnellen. Eerder leidde hij bij NS een digitale scale-up van de spoorwegvervoerder die nieuwe mobiliteitsoplossingen voor grote bedrijven mogelijk maakt.
En in zijn tijd bij ANWB hield Suurmond zich onder meer bezig met het uitbreiden van het lidmaatschap van de bond. “Denk aan relevante vernieuwingen rond elektrisch rijden en advies- en contentdiensten, inclusief een slimme indeling van Wegenwacht-pakketten”, licht hij toe. “Hierdoor groeide ANWB weer in ledental.”
Van buiten naar binnen
Bij Vasco wordt Suurmond als business lead verantwoordelijk voor de uitbreiding van de propositie, zodat opdrachtgevers ook met dit soort vraagstukken kunnen worden geholpen.
“De focus van Vasco ligt vooral op business improvement – het met data verbeteren van bedrijfsprocessen en transformatie- en programmamanagement. Mijn focus ligt wat meer op van buiten naar binnen vernieuwing en groei realiseren”, schetst Suurmond. “Maar daarvoor zijn transformatie- en programmamanagement ook keihard nodig”, benadrukt hij.
“Centraal staat het voor de ander doen. Daarbij ligt de focus op de mens- en organisatiekant van de digitale transformatie.”
Hij geeft aan dat zijn focus op vernieuwing en groei naadloos aansluit bij het streven van Vasco om organisaties krachtiger te maken. “We willen graag onze expertise ten dienste stellen van bedrijven, zodat die dezelfde groei en slagkracht krijgen als Vasco.”
Relevantie en groei
2024 staat voor Suurmond in het teken van het in de markt zetten van de dienst en het starten van de eerste klanttrajecten. “We denken dat er in deze tijd van disruptie door AI en aan klanten doorberekende inflatie ook veel behoefte is aan het vinden van nieuwe verdienmodellen en proposities. Via innovatie kunnen organisaties hun relevantie bevestigen en groei versterken.”
Vasco zelf zet met de komst van Suurmond ook in op het verstevigen van zijn relevantie – en ook de eigen groeiambities mogen er zijn, zo vertelde oprichter Ruben Uppelschoten ons onlangs.
“De doelstelling is om Vasco de komende jaren te verdubbelen”, bevestigt Suurmond. “Zo’n stevige ambitie maakt het voor mij extra mooi om me aan het bureau te verbinden.”
Simpel maken
Belangrijker nog, zo laat hij weten, is dat de benadering van Vasco helemaal aansluit op zijn eigen visie op het vak: “Het voor de klant simpel maken, focus op de customer journey van de klant en die zo eenvoudig maken als het oversteken van een brug”, vat hij samen.
“Het uitvoeren van een grondige analyse en op basis van een nuchtere aanpak échte resultaten laten zien is daarin cruciaal”, geeft hij aan. “Centraal staat het voor de ander doen. Daarbij ligt de focus op de mens- en organisatiekant van de digitale transformatie.”
Ook Suurmonds nieuwe collega’s bij Vasco speelden een belangrijke rol in zijn keuze om zich aan te sluiten. “Vasco’ers zijn gewoon leuke mensen om mee samen te werken, dus daar wil ik graag mijn energie instoppen om dat verder uit te bouwen”, besluit hij.