‘De rem eraf’: innergo positioneert zich als hét actiebureau voor de publieke sector
Innergo heeft een nieuwe merkidentiteit. Vanuit het motto ‘resultaat in ontwikkeling’ presenteert het bureau zich als hét actiebureau voor de publieke sector. Directeur René Koetsveld roept de publieke sector op om in beweging te komen: “Dat is waar de samenleving om vraagt en behoefte aan heeft.” We spraken Koetsveld over de nieuwe positionering.
Al ruim vijftien jaar helpt innergo opdrachtgevers in de publieke sector om te verbeteren en stappen vooruit te zetten. Maar de afgelopen jaren hebben René Koetsveld en zijn collega’s “de sector zien veranderen”.
“Er is steeds meer stilstand”, constateert de directeur. “En een groeiende huiver om in beweging te komen.”
De huiver lijkt mede voort te komen uit het veelvoud aan uitdagingen, dat het lastig maakt om de weg voorwaarts te bepalen. “Onze opdrachtgevers lopen er tegenaan dat er veel afstemming is, veel procedures, veel vergaderingen, maar weinig actie. Er verandert weinig tot niets.”
Lastig sturen als je stilstaat
Volgens Koetsveld is het echter cruciaal om de stilstand te doorbreken. “Je kunt het hebben over leiderschap. Of over cultuur. Maar dan maak je het onnodig abstract en ga je voorbij aan wat nodig is: actie.”
“Met actie krijg je het snelste feedback en leer je dus sneller”, legt hij uit. “Met actie kom je in beweging en kun je sturen. Dat gaat lastig als je stilstaat. Met actie zie je resultaat en groeit de motivatie om te verbeteren én door te gaan. Met actie groeien ook de zachte krachten – de cultuur en de samenwerking verbeteren.”
“Zo kan ik nog wel even doorgaan”, geeft hij aan. “De rem moet eraf. Het hoeft niet perfect, als je maar begint. Toon het lef om te beginnen met de actie.”
Blijvend beter presteren
Innergo wil helpen deze actie in gang te brengen. “Wij werken vanuit een methode die resultaat en ontwikkeling samenbrengt”, aldus Koetsveld. “Deze door ons ontwikkelde werkwijze helpt om uit de klassieke valkuilen van verandermanagement te blijven en echt het potentieel van de organisatie te benutten.”
Daarbij richt het bureau zich op “het samenbrengen van prestaties en verbetering”, legt hij uit. “Zodat je blijvend beter presteert. Met een moeilijk woord heet dat strategie-executie, maar waar het op neerkomt is dat je dagelijks op de werkvloer uitvoert wat er in de strategie zit.”
Doeners en makers
Geheel in lijn met het pleidooi voor actie, biedt innergo professionals om die uitvoering aan te jagen. Koetsveld: “Onze bijdrage is in die zin vrij overzichtelijk: we leveren tijdelijke teamversterking voor managers die meters willen maken. Onze doeners en makers stappen in hun team, no nonsense, flexibel en verfrissend.”
“Vanuit een rol als project- of interimmanager werken ze nauw met de mensen samen en brengen ze resultaat in ontwikkeling”, geeft hij aan. “Zodat het team het zelf kan, wij niet langer nodig zijn en resultaten én mensen blijvend naar het volgende level gaan. Dat noemen wij de actie van innergo.”
Resultaat in ontwikkeling
Op deze actiegerichte benadering wil innergo “nog meer herkend worden” in de markt, geeft Koetsveld aan. Vandaar de nieuwe positionering. “We introduceren onder het motto ‘resultaat in ontwikkeling’ een nieuwe identiteit voor onze dienstverlening in de publieke sector.”
“Met deze slogan dragen we uit dat onze bijdrage altijd vertrekt vanuit de praktijk van nu”, licht hij toe. “Niet mooie adviezen verstrekken en bouwen aan luchtkastelen op papier, maar het team in en aan de slag met de prestaties die nu worden geleverd. Ook haken we aan op de primaire behoefte van onze opdrachtgevers – zij zijn in de eerste plaats op zoek naar resultaten, naar prestaties.”
Om de positionering extra kracht bij te zetten heeft innergo ook zijn visuele identiteit een “opfrisbeurt” gegeven. “Het logo is nog hetzelfde, maar wel met andere kleuren. Frisser, energieker – zodat het beter aansluit bij wie we zijn en wat we willen losmaken. Zo laten we zien dat we als ‘hét actiebureau voor de publieke sector’ bij uitstek geschikt zijn om een bijdrage te leveren aan een bloeiende publieke sector.”