Innovatie en recycling cruciaal voor beantwoorden groeiende vraag naar accu’s
Het wordt een flinke uitdaging om te voldoen aan de sterk stijgende vraag naar lithium-ion (Li-ion) accu’s, zo stellen McKinsey & Company en de Global Battery Alliance in een gezamenlijke analyse. Het oplossen van deze uitdaging kan volgens de onderzoekers hand in hand gaan met de hoognodige verduurzaming van de accuketen.
Mede vanwege de energietransitie loop de vraag naar lithium-ion-accu’s snel op. De accu’s staan bekend om hun hoge energiedichtheid en lange levensduur en zijn daarom een essentieel onderdeel van onder meer elektrische auto’s.
De omvang van de wereldwijde markt voor Li-ion-accu’s zal naar verwachting nog sneller groeien dan eerder werd verondersteld. McKinsey & Company houdt er rekening mee dat de markt tegen 2030 een waarde heeft van meer dan $400 miljard.

Bij het opschalen van de productie loopt de sector tegen verschillende uitdagingen aan. Een van de grootste daarvan is een schaarste aan cruciale grondstoffen zoals lithium. Het Internationaal Energieagentschap verwacht dat de vraag naar lithium de komende twee decennia met zo’n 90% zal stijgen.
Ondertussen zijn producenten grotendeels afhankelijk van China. Volgens het Duitse vakblad Automobilwoche zal China in 2025 meer dan een derde van de wereldwijde lithiumvoorraad in handen hebben.
Om aan de oplopende vraag te kunnen blijven voldoen, moeten accuproducenten inzetten op meerdere oplossingen. Zo moeten ze onder meer nieuwe betrouwbare grondstoffenbronnen aanboren en nieuwe productiefaciliteiten opzetten.

Daarbij is het tevens essentieel dat ze grote stappen zetten op het gebied van duurzaamheid. De branche speelt een sleutelrol in het verduurzamen van de mobiliteit, maar is momenteel zelf nog erg vervuilend. Willen ze hun spilfunctie in de energietransitie geloofwaardig blijven vervullen, dan zullen ze vol moeten inzetten op duurzame mijnbouw en decarbonisatie van de productie.
Recycling
Waar dit de opgave des te groter lijkt te maken, kan het volgens McKinsey ook hand in hand gaan met het tackelen van andere uitdagingen. Het beste voorbeeld hiervan is het circulair maken van de accuketen. Het McKinsey-rapport laat zien hoe meer recycling van batterijmateriaal zowel de industrie als de planeet ten goede kan komen.
Volgens een schatting belandt in de VS, Canada en de Europese Unie momenteel slechts 11% van de gebruikte Li-ion-accu’s in een recyclingbedrijf. Waar verkeerd weggegooide accu’s een groot milieurisico vormen, biedt het hergebruiken van deze accu’s juist een mogelijkheid om te midden van de grondstoffenschaarste toch aan de oplopende vraag te voldoen.

Op dit gebied moet flink wat werk worden verzet, maar er zijn de laatste jaren al wel de nodige stappen gezet. Zo wordt op dit moment, redelijk dicht bij huis, een gigantische duurzame batterijenfabriek gebouwd in het Duitse Kaiserslautern. Deze moet vanaf 2030 jaarlijks zo’n 600.000 accu’s voor elektrische auto’s gaan produceren.
Als de sector op de juiste manier investeert in vooruitgang, kan volgens McKinsey een robuust recyclingecosysteem worden opgezet dat tegen 2040 zo’n $6 miljard extra winst kan opleveren.
Lokale grondstoffen
De extra grondstoffen die daarnaast nog nodig zijn zullen in toenemende mate lokaal moeten worden gewonnen. Ter vervanging van de Chinese leveranciers zouden nieuwe bronnen in Europa en Noord-Amerika tegen 2030 goed kunnen zijn voor meer dan 30% van het lithium dat wordt gebruikt voor de productie van accu’s.
Hierbij is het ook van groot belang om een duurzame manier te vinden om lithium en andere grondstoffen zoals nikkel en mangaan uit de grond te halen en de uitstoot van de productieketen laag te houden.
Al met al moet de accusector zo veranderen van een lineaire naar een circulaire waardeketen. Deze transformatie kan tekorten oplossen, sociale en milieuvoordelen opleveren en tot 18 miljoen banen opleveren, zo stelt McKinsey. En door ondertussen ook de energie-efficiëntie te verhogen, kan de CO2-voetafdruk per kilowattuur aan geproduceerde accu’s in 2030 tot wel 90% worden verlaagd ten opzichte van 2022.

