Nederlandse consument staat niet zo positief tegenover generatieve AI

08 november 2023 Consultancy.nl

Nederlandse consumenten staan niet heel positief tegenover generatieve AI. Dat blijkt uit onderzoek van techadviesbureau Thoughtworks. 

Generatieve AI is een vorm van kunstmatige intelligentie die in staat is tot het creëren van (onder meer) teksten en afbeeldingen aan de hand van gebruikersinput. Het welbekende ChatGPT is een vorm van generatieve AI die ook door talloze bedrijven wordt ingezet. Maar de gemiddelde Nederlander is daar niet per se over te spreken. 

Voor zijn onderzoek bracht Thoughtworks in kaart hoe circa 10.000 consumenten uit verschillende landen wereldwijd aankijken tegen generatieve AI. Niet meer dan 16% van de Nederlanders is zéér enthousiast over de technologie, wereldwijd gaat het om 30%.

Bron: Thoughtworks

Daarnaast blijkt uit de analyse dat slechts 22% van de Nederlanders geneigd is om zaken te doen met bedrijven die gebruikmaken van generatieve AI. Opnieuw ligt het mondiale gemiddelde stukken hoger (43%).

“Nederlanders zijn bovengemiddeld sceptisch over generatieve AI”, aldus Martin ter Horst, managing director bij Thoughtworks. “Ze zijn op de hoogte van de problemen van de technologie. Om die reden pleiten wij er ook voor dat consumenten, overheid en bedrijven samenwerken aan het creëren van vertrouwen door middel van wetgeving en verantwoordelijk gedrag rond AI.”

Lees ook: ‘Generatieve AI-markt groeit komende 10 jaar naar $118 miljard’.

Zorgen over privacy

Eén van de problemen van generatieve AI is dat de technologie de privacy mogelijk schendt. Als een consument ChatGPT gebruikt, mogen de eigenaren van deze tool de input dan zomaar verkopen aan een derde partij? Wereldwijd maakt 58% van de respondenten zich zorgen over dit soort zaken, schrijft Thoughtworks.

Privacy zorgen van consumenten over generatieve AI

Bron: Thoughtworks

Verder zet 60% van de consumenten vraagtekens bij de cyberveiligheid van generatieve AI-tools, maakt 55% zich zorgen over de manier waarop hun gegevens worden opgeslagen en bewaard, terwijl 53% zich afvraagt of hun gebruiksinput anoniem is of juist gelinkt is aan hun persoonlijke identiteit.

Slechts 3% van de consumenten heeft helemaal geen zorgen over generatieve AI-tools die door bedrijven worden ingezet. 6% zegt hier nog nooit over te hebben nagedacht of het simpelweg niet te weten. De resterende 91% heeft dus wel zorgen over de technologie.

“We leven vandaag de dag in een maatschappij waarbinnen vertrouwen een cruciaal rol speelt”, aldus Mike Mason, Chief AI Officer bij Thoughtworks. “In zo’n wereld moeten bedrijven begrijpen dat vertrouwen winnen van consumenten door generatieve AI op ethische manieren in te zetten niet alleen een wettelijke verplichting is, maar ook strategische voordelen biedt.”

Ethische zorgen van consumenten over generatieve AI

Bron: Thoughtworks

Mason wijst erop dat wereldwijd 56% van de consumenten niet gelooft dat bedrijven de AI-wetgeving zullen opvolgen. “Door dit als organisatie wel te doen en door daar bovenal over te communiceren, zullen consumenten eerder geneigd zijn om wél zaken te doen met deze onderneming.”

Ethische bezwaren 

Consumenten hebben verschillende zorgen rondom het ethisch gebruik van generatieve AI. De belangrijkste is dat bedrijven hun gegevens gebruiken zonder dat ze daar toestemming voor hebben gegeven (71%), gevolgd door misinformatie (67%), plagiaat (55%) en schadelijke content (55%).

Wereldwijd heeft in totaal 93% van de ondervraagden ethische zorgen over generatieve AI. Voor slechts 5% van de respondenten gaat dat niet op, terwijl 2% hier nog niet over heeft nagedacht.