Zes trends voor facility professionals in de zorgsector
Het facility management-vak is continu in beweging. Vooral sinds de coronapandemie en de shift naar ‘het nieuwe normaal’ en nieuwe manieren van werken, zijn de behoeften van de eindgebruikers voor facilitydiensten sterk veranderd of in een stroomversnelling geraakt. Eric de Wit, Business Manager bij HEYDAY Consultancy, loopt door zes trends voor facility professionals in de zorgsector.
1: Bekostiging van de zorg
De zorgkosten blijven stijgen, de druk op het leveren van hoogwaardige zorg neemt toe en cliënten worden kritischer op de kwaliteit van zorg. “Zorgorganisaties zoeken daarom naar manieren om de kwaliteit te waarborgen en te verbeteren”, trapt De Wit af.
“In de praktijk zien we dat organisaties een groot deel van het budget en deels ook het bedrag dat bestemd is voor bijvoorbeeld huisvesting voor deze kerntaken gebruiken. Daardoor blijft er minder budget over voor huisvesting, het onderhoud van vastgoed en het verbeteren van facilitaire dienstverlening.”
Hoewel de verschuiving van het budget begrijpelijk is, waarschuwt De Wit voor de gevolgen op de langere termijn. “Deze ontwikkeling zorgt op den duur juist voor hogere kosten rondom het herstel en onderhoud van vastgoed. Dat is zonde, want een optimaal gebouw en gezonde omgeving dragen bij aan het welbevinden van je mensen, cliënten en bezoekers.”
2: Verduurzaming binnen je organisatie
Om de doelen uit het Klimaatakkoord van Parijs te halen, geldt strenge wet- en regelgeving rondom de verduurzaming van vastgoed. Zo heeft de Europese Unie als doelstelling om de CO2-uitstoot van gebouwen met 55% te verminderen tegen 2030. In 2050 moeten gebouwen volledig energieneutraal zijn.
“Voor zorgorganisaties is dat een uitdaging”, stelt De Wit. “Veel zorglocaties zijn gebouwd in de jaren 50, 60 en 70 en zijn niet of nauwelijks gerenoveerd. Om de gestelde doelen te halen, is het belangrijk om nu al te investeren in de verduurzaming van gebouwen.”
“Vanuit onze expertise en kennis van de sector denken wij hierin mee. Ook kijken we naar manieren om de facilitaire dienstverlening en het gebruik van panden te verduurzamen. In ons advies aan klanten houden we altijd rekening met hun doelstellingen en DNA, de huidige wet- en regelgeving en de mogelijkheden binnen de kaders en het budget van de organisatie.”
3: Van intramurale naar extramurale zorg
De noodzaak om zorglocaties te verduurzamen biedt volgens De Wit meteen ook een uitgelezen kans om “fundamentele keuzes” te maken in het gebruik van huisvesting, bijvoorbeeld in de verschuiving van intramurale naar extramurale zorg. “Steeds meer zorg wordt geleverd bij mensen thuis of op locatie, zonder dat de cliënt langdurig verblijft binnen de zorginstelling.”
“Door beschikbare data optimaal te benutten, krijg je inzicht in welke diensten beter, sneller en efficiënter kunnen.”
Tegelijkertijd stijgt volgens de HEYDAY-business manager de vraag naar zowel intramuraal als extramuraal zorgvastgoed. Deze veranderingen vragen onder meer om een andere functie van een gebouw en een aangepaste inzet van facilitaire dienstverlening, zoals schoonmaak, catering, beveiliging en receptiedienstverlening.
“Denk aan het aanbieden van schoonmaakdiensten en het organiseren van maaltijdbezorging op de locaties waar cliënten worden behandeld”, schetst De Wit. “Of aan het optimaal inrichten van de hospitality-dienstverlening, zodat cliënten, bezoekers en medewerkers op elk moment gastvrij ontvangen worden.”
4: Datagedreven facility management
Het ontsluiten en efficiënt gebruikmaken van data speelt een belangrijke rol in de inrichting van facilitaire dienstverlening. De Wit: “Er zijn tal van systemen die data genereren. Zo kun je aan data uit de slagbomen van je parkeerzone zien op welke dagen het druk of minder druk is in je gebouw.”
Hij geeft nog een voorbeeld: “Op basis van data uit de kassa van je bedrijfsrestaurant krijg je inzicht in drukke momenten en de gerechten die het meest populair zijn. Door dit soort beschikbare data optimaal te benutten, krijg je inzicht in welke diensten beter, sneller en efficiënter kunnen.”
En zodoende kun je ook meer voorspellingen doen op basis van trends. “Om zo jouw facilitaire dienstverlening te optimaliseren en kosten te besparen. Het budget dat je overhoudt, kun je vervolgens besteden aan de kerntaken van je organisatie. Zodat je de altijd beste zorg voor je cliënten kunt leveren.”
5: Nieuwe woonzorgconcepten
Ouderen hebben steeds meer behoefte aan autonomie en regie over hun leven en de zorg die ze krijgen. Doordat zij betere toegang hebben tot informatie over zorg en behandelingen, kunnen ze vaker zelf de regie nemen. Ook willen ze zelf steeds meer keuzes kunnen maken als het gaat om voeding of vrijetijdsbesteding.
“Daarom ontwikkelen we in samenwerking met een zorginstelling een nieuw woonzorgconcept, waarbij ouderen zelf keuzes kunnen maken op basis van hun behoeften en financiële middelen”, aldus de Wit over die trend.
“Het werven van toegewijde en betrokken professionals is voor veel organisaties een uitdaging.”
“Door een solide basis met aanvullende opties te bieden, kunnen ouderen zelf hun ideale woonomgeving samenstellen. Daarnaast kan het inzetten van een hospitality-professional als vast aanspreekpunt bijdragen aan de samenhorigheid binnen de woongemeenschap. Zo werken we samen met partners aan flexibele en wendbare huisvesting, die meebeweegt met de tijd.”
6: Tekort aan zorgpersoneel
De krapte op de arbeidsmarkt is in weinig sectoren zo zichtbaar als in de zorg. “Door de vergrijzing neemt de zorgvraag de komende jaren verder toe, terwijl er een enorm tekort is aan zorgpersoneel”, geeft De Wit aan. “Het werven van toegewijde en betrokken professionals is voor veel organisaties een uitdaging.”
Hij benadrukt dat “liefde en passie hebben voor je vak” een belangrijke voorwaarde is voor mensen die aan de slag willen binnen de zorg. “Dat geldt voor zorgprofessionals, maar ook voor facilitair professionals of consultants die in de zorg werken. Het is essentieel dat je begrijpt hoe het eraan toegaat binnen de organisatie en de sector waarin je werkt.”
Inspirerende werkomgeving
Om te helpen bij uitdagingen rond deze en vele andere trends zetten De Wit en zijn collega’s hun kennis en ervaring op het gebied van facility management in voor klanten.
“Wij adviseren over een efficiënte en effectieve inrichting van diensten”, geeft hij aan. “Daarnaast zorgen we voor inzichten die helpen bij het creëren van een inspirerende werkomgeving, waarin de mens centraal staat. Een toekomstbestendige werkomgeving die past bij de doelen van de organisatie, oplossingen biedt voor het werk en aantrekkelijk is voor potentieel personeel.”