Damian Zwienenberg (Goodzo) over de trend richting cloudgedreven werken
Steeds meer organisaties, groot en klein, maken de stap naar cloudgedreven werken. Meer dan 90% van de organisaties in Nederland maakt inmiddels gebruik van de cloudtechnologie van platforms als Microsoft Azure, Amazon Web Services en Google Cloud Platform. Iemand die er alles van weet is Damian Zwienenberg. Als Cloud Engineer bij Goodzo helpt hij opdrachtgevers het optimale uit de cloud te halen. Hij deelt zijn visie en ervaringen uit de praktijk.
De 21e eeuw kan gerust het digitale tijdperk worden genoemd. En waar mensen nog weleens waarschuwen voor de gevaren van nieuwe technologieën, maakte de coronacrisis duidelijk hoe waardevol ze kunnen zijn. Hoe goed zou de samenleving tijdens de pandemie zijn blijven functioneren zonder smartphones, e-mail en beeldbellen?
De cloud past helemaal in dit rijtje, stelt Zwienenberg: “De afgelopen jaren hebben we kunnen zien dat het belangrijker is dan ooit is dat mensen tijd- en locatie-onafhankelijk kunnen werken.”
De coronapandemie vormde dan ook een katalysator voor een versnelde shift richting de cloud en in het bijzonder cloudgedreven werken. De gevolgen van de crisis zijn volgens Zwienenberg nog overal merkbaar: “Hybride contracten waarmee mensen 50% op kantoor en 50% thuis werken zijn inmiddels meer norm dan uitzondering. Door tools zoals de Microsoft 365 Suite kunnen we mensen en bedrijven helpen om van waar dan ook ter wereld op een veilige en gemakkelijke manier te werken.”
Zwienenberg zelf sloot zich niet lang voor het uitbarsten van de pandemie – in september 2019 – aan bij Goodzo, een adviesbureau dat organisaties helpt het optimale uit IT te halen door de mens centraal te stellen. Hij startte op de servicesdesk en verdiepte zich al gauw in de wereld van cloud en locatie-onafhankelijk werken.
“Tijdens de coronatijd moesten we bepaalde projecten versnellen, zodat de eindgebruikers ‘anywhere, anytime’ konden werken”, legt hij uit. “Door mee te helpen in deze projecten heb ik steeds meer kennis opgedaan en skills ontwikkeld in het helpen van bedrijven met het werken in de cloud.”
Zowel grote als kleine organisaties maken de transitie naar cloudgedreven werken. Volgens Zwienenberg zijn kleine bedrijven in staat om sneller mee te bewegen met de trend, maar ook grotere mkb-klanten van Goodzo maken steeds vaker de stap naar de cloud.
De cloud is here to stay
En dat zal voorlopig zeker niet veranderen, denkt Zwienenberg. “Het werken in de Cloud zal nooit meer verdwijnen uit het IT-landschap. Cloudleveranciers zoals Microsoft zullen steeds belangrijker worden, en de manier waarop we met zijn allen werken zal sterk afhangen van de tools waarmee bedrijven als Microsoft komen.”
De Goodzo-adviseur vertelt dat bedrijven steeds minder kiezen voor lokale infrastructuur met hypervisors. “Ze kiezen ervoor om de servers die ze nog willen laten draaien via een IaaS- en PaaS-oplossing zoals Azure te laten werken. Dit zorgt ervoor dat er voor ons als IT-consultants op een andere manier nagedacht moet worden, zodat alle gebruikers hun werk zo goed mogelijk kunnen blijven doen.”
“Je kennis kunnen toepassen is belangrijk, maar het kunnen overdragen is in mijn ogen nog belangrijker.”
En dat is wat Zwienenberg en zijn collega’s bij Goodzo met veel plezier doen: complexe puzzels oplossen voor klanten die de stap naar cloudgedreven werken zo goed mogelijk willen maken.
Dat begint met een grondig analyse van het vraagstuk. “Bij Goodzo ontstaat een project eigenlijk altijd vanuit een klantvraag of behoefte. Om ervoor te zorgen dat een project voldoet aan de wens van de klant zullen we altijd eerst uitvragen wat die exacte behoefte precies is”, geeft Zwienenberg een inkijkje in de praktijk. “Op basis van deze behoefte doen wij een voorstel, dat we altijd invullen op basis van de nieuwste technieken en de gebruikersvriendelijkheid daarvan.”
Kennis laten beklijven
Goodzo hanteert in zijn klantwerk een aanpak waarbij het bureau opdrachtgevers niet enkel wil adviseren, maar ook met de nodige kennis en tools wil achterlaten, zodat deze zelfstandig verder kunnen. “Je kennis kunnen toepassen is belangrijk, maar het kunnen overdragen is in mijn ogen nog belangrijker”, zegt Zwienenberg daarover.
Daarin speelt borging een cruciale rol. “Door het toepassen van wat we bij Goodzo ‘User Adoption’ noemen, zorgen we ervoor dat klanten zelf kunnen gaan werken met de nieuwe omgeving en software. Dat doen we door bijvoorbeeld trainingen te geven, of videohandleidingen te maken. Zo zorgen we ervoor dat klanten mee gaan met de tijd en alle skills en informatie ook op de langere termijn van waarde blijven.”
Zijn uitgebreide kennis delen en overdragen doet Zwienenberg overigens niet alleen bij klanten, maar ook intern. Vanuit het Deep Dive programma van Goodzo leidt hij zijn collega’s op in cloudgedreven werken en meer. “Hier geef ik onder andere les in Infrastructuur Blokken en Azure. Om onze klanten optimaal te helpen moeten we zelf natuurlijk voorop blijven lopen.”