Consumentenuitgaven stijgen ondanks wereldwijde onzekerheid

29 juni 2023 Consultancy.nl

Ondanks de aanhoudende onzekerheid en toenemende volatiliteit, lopen de consumentenuitgaven op. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van Accenture.

Volgens het onderzoek is 85% van de consumenten zich goed bewust van de onzekerheden in de wereldwijde economie. Thema’s als de aanhoudende oorlog in Oekraïne, de torenhoge inflatie en een zwaar onder druk staande huizenmarkt staan allemaal op hun netvlies.

Toch voert optimisme de boventoon. Althans, als het gaat om de consumentenuitgaven. De meerderheid van de consumenten verwacht hun uitgaven aan onder meer vrijetijdsbesteding, uit eten gaan, reizen, kleding en boodschappen dit jaar te zullen verhogen.

Consumentenuitgaven stijgen ondanks wereldwijde onzekerheid

Op sommige gebieden is het contrast met voorgaande jaren groot te noemen. Neem reizen: maar liefst 71% overweegt hun huidige uitgaven aan reizen in het komende jaar op peil te houden of te verhogen en de helft (50%) maakt zelfs plannen voor twee of meer trips. 

Ook in het kopen van kleding is een groot verschil zichtbaar tussen het uitgavensentiment onder consumenten tussen 2023 en vorig jaar. Dat geldt zowel voor standaardproducten als luxe producten.

“Consumenten tonen een opmerkelijke veerkracht”, constateert Nicole van Det, CEO en Country Managing Director van Accenture in Nederland.

Drijvende kracht hierachter is dat veel mensen – bijna driekwart (73%) – verwacht dat hun besteedbaar inkomen in het komende jaar stabiel zal blijven of zelfs zal stijgen. Dit komt deels doordat de inflatie terugkeert naar lagere niveaus, en tegelijkertijd verwachten ze dat hun werkgevers de salarissen mee laten stijgen met de inflatie.

Consumentenuitgaven stijgen ondanks wereldwijde onzekerheid

Toch geldt dit niet voor iedereen. 27% van alle respondenten liet aan Accenture weten dat ze denken dat hun besteedbaar inkomen het komende jaar juist zal dalen. Het draait daarbij om mensen die er in reële termen op achteruitgaan of zelfs hun baan kwijtraken. Met de huidige arbeidsmarktkrapte zijn er dan ook nog altijd sectoren waar mensen hun baan verliezen door de uitdagende economische omstandigheden.

Volgens Accenture leiden deze uiteenlopende ontwikkelingen ertoe dat retailers moeten zorgen dat hun strategieën “flexibel en snel” aan te passen zijn. Agile, of wendbaarheid, vormt hierbij het toverwoord. Door snel inzicht te krijgen in hoe het sentiment van consumenten zich ontwikkelt, en daar snel op in te spelen, kunnen retailers de mogelijke malaise voorblijven. “Bedrijven moeten zich proactief voorbereiden op scherpe veranderingen in het consumentengedrag”, zegt Van Det.

Patritia Pahladsingh, CEO van Accenture Song in ons land, geeft aan dat retailers hierin een stap verder moeten gaan dan ze gewend zijn. “Het verzamelen van data is niet genoeg. We moeten dieper duiken om de unieke behoeften van individuele klanten te ontdekken – waar ze zijn, wanneer ze willen kopen en hoe ze dat het liefst doen.”

More on: Accenture
Netherlands
Company profile
Accenture is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Accenture is a Local partner of Consultancy.org in Middle East, Africa, South Africa, Netherlands and Canada.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.