Yuma: ‘Geen digitale transformatie zonder menselijke transformatie’
De digitale transformatiemarkt is een speler rijker. Nieuwkomer Yuma is ontstaan door de krachtenbundeling van vier bestaande spelers en positioneert zichzelf als een full-service provider op het gebied van digitale transformatie.
“In de wereld van vandaag vinden bedrijven zichzelf voortdurend opnieuw digitaal uit. Veel digitale transformaties mislukken omdat er onvoldoende aandacht wordt besteed aan de menselijke kant van een transformatie”, vertelt Lot van Wegen, bestuurder bij Yuma.
Met een team van 400 medewerkers verspreid over de Benelux is Yuma een speler van formaat. Het bedrijf bestaat uit een collectief van vier firma’s, elk met hun eigen expertise rondom digitale transformatie. Het gaat om XPLUS (architectuur en programmamanagement), Total Design (creative design), Luminis (cloud, IoT, data intelligence) en BPSOLUTIONS (IT en managed services).
Yuma wil zich in de markt onderscheiden door zich naast de harde componenten van digitale transformaties (processen en technologie) ook te richten op de menskant van verandering.
“Er is geen digitale transformatie zonder menselijke transformatie”, zegt Van Wegen. “Bij Yuma brengen we daarom een combinatie van best-in-class experts met een empathische, pragmatische en mensgerichte manier van werken.”
De nieuwkomer staat onder leiding van CEO Pascal Laffineur, die een stevige technische en IT-achtergrond meeneemt naar zijn nieuwe rol. Eerder vervulde Laffineur bestuursrollen voor NRB, Altran (sinds 2019 onderdeel van Capgemini), SFR en Alcatel.
Onder zijn leiding wil Yuma de positie in de markt uitbreiden, zowel in Nederland als binnen West-Europa. Het bedrijf verwacht dit jaar een omzet van rond de €100 miljoen te noteren en wil in de komende jaren verder doorgroeien. Daarbij kan het rekenen op de financiële steun van een private equity-partner (het Belgische M80).
“Aan de start staan van Yuma is de beste uitdaging waar ik van kan dromen. Ik geloof echt in een meer ‘human’ en holistische aanpak om digitale transformaties succesvol te maken”, aldus Laffineur. “In een groep die draait om teamwork, focus op de klant, thought leadership, technologie en plezier!”, voegt de topman toe.