Merkle bouwt AI-diensten uit via samenwerking met 2021.AI
Merkle heeft een strategisch partnership gesloten met 2021.AI, een Deens techbedrijf dat zich specialiseert in de toepassing van kunstmatige intelligentie.
Het Amerikaanse Merkle, dat ook in Nederland actief is, is sterk aanwezig in de wereld van AI, en dan vooral in de commerciële segmenten waarbinnen het opereert: marketing, customer relationship management, e-commerce en sales.
Merkle helpt klanten in uiteenlopende sectoren met het ontwerpen van hun data science-processen en levert oplossingen die zorgen voor betere inzichten. Met behulp van AI worden diepe inzichten gehaald uit grote hoeveelheden data en met nog geavanceerdere technieken als machine learning wordt processen aangeleerd om doorlopend slimmer te worden.
Het partnership van Merkle met 2021.AI richt zich op de praktische en governance-kant van AI. “AI biedt een verscheidenheid aan mogelijkheden om de operational excellence te verbeteren, de dienstverlening voor de consument te optimaliseren en innovatieve digitale producten te ontwikkelen”, zegt Bobby Hollingsworth, Chief Growth Officer van Merkle in Noord-Europa. “Toch is de invoering van AI voor veel organisaties nog een relatief nieuw gebied. Het vereist goed management en bestuur om potentiële risico’s te beperken.”
En dat is precies waar het uit Kopenhagen afkomstige 2021.AI (opgericht in 2016) om de hoek komt kijken. Hun platform ‘Grace’ helpt bedrijven met het opschalen van AI binnen hun organisatie en beschikt daarnaast over tal van standaarden en risicoprocessen die de zorgen en risico’s die gepaard gaan met kunstmatige intelligentie kunnen beperken.
Denk bijvoorbeeld aan het risico dat er in de algoritmen (en de analyses die daaruit voortvloeien) vooroordelen sluipen, of dat machine learning op basis van specifieke algoritmen mensen uitsluit bij een bepaalde promotiecampagne.
“Veel professionele set-ups en standaard AI-oplossingen missen een geïntegreerde governance-laag. Middels de samenwerking met 2021.AI kan Merkle ervoor zorgen dat AI-oplossingen zowel veilig zijn als waarde toevoegen”, zegt Hollingsworth.
Mikael Munck, CEO en oprichter van 2021.AI, voegt toe: “Vandaag de dag moeten organisaties een niveau van governance inbouwen of zich er op zijn minst van bewust zijn dat ze processen moeten instellen om de risico’s te beheersen, vanwege de aard van AI – het evolueert snel – wat begrip en een solide technologiestack vereist.”
Merkle heeft wereldwijd meer dan 14.000 medewerkers, waarvan 750 in Noord-Europa (Denemarken, Zweden, Noorwegen en Nederland). De samenwerking zal over de hele regio uitgerold worden.