Onderzoek: Cloud blijft investeringsprioriteit voor grote bedrijven
Ondanks economische tegenwind en uitdagingen in de implementatie, blijft investeren in de cloud over de hele wereld een topprioriteit voor grote bedrijven. Dat blijkt uit onderzoek van Tata Consultancy Services.
In een digitale wereld waarin alles met elkaar is verbonden wordt de cloud door velen gezien als dé spil die bedrijven in staat stelt om gebruik te maken van de nieuwste technologie. Het lijkt vandaag de dag niet meer de vraag óf je naar de cloud gaat, maar hoe je deze cloud inricht zodat je optimaal kunt innoveren.
Tegelijkertijd blijkt het plukken van de vruchten van nieuwe oplossingen steevast uitdagend. Tel daarbij op de economische tegenwind van de laatste jaren, en de vraag rijst hoe het staat met de realisatie van de cloudstrategieën van bedrijven, met de mate waarin hun investeringen in cloud zich uitbetalen en met hun bereidheid om te blijven investeren in cloud.
Om hier meer inzicht in te krijgen nam Tata Consultancy Services (TCS) een enquête af onder 1.000+ managers van Europese, Noord-Amerikaanse en Aziatische bedrijven (minimale omzet: $1 miljard) uit verschillende sectoren.
Gemengde gevoelens
De resultaten geven een ietwat wisselend beeld: veel bedrijven zien de waarde van cloud en weten vaak ook de voordelen te benutten, maar er wordt ook geworsteld met het realiseren van de gehoopte vooruitgang.
Ruim een derde van de respondenten (35%) geeft aan succesvol een cultuur van digitale innovatie tot stand te hebben gebracht. Zij zeggen geen problemen te ervaren. Iets minder dan een derde (30%) heeft weliswaar vooruitgang geboekt, maar ondervindt wel beperkte moeilijkheden. Net zo’n grote groep geeft aan dat cloudimplementaties lastiger of “technisch frustrerender” bleken dan verwacht.
Tegenvallende resultaten en economische tegenwind leiden soms ook tot twijfels. Zo geeft bijna een kwart van de respondenten (23%) aan toegenomen druk te ervaren in het rechtvaardigen van cloudgerelateerde investeringen. Een kwart (25%) zegt de cloudstrategie al te hebben aangepast of dit te overwegen vanwege te weinig return on investment.
Vertrouwen in de lange termijn
Over het geheel genomen is het echter nog altijd goed gesteld met het vertrouwen dat de cloud op de lange termijn cruciaal is voor innovatie. Meer dan twee derde van de respondenten (70%) ziet cloud als een investering voor de lange termijn en houdt vast aan de huidige koers. Ruim een derde (36%) zegt weliswaar de laatste drie jaar te veel te hebben geïnvesteerd, maar slechts een vijfde (20%) heeft spijt van overhaaste investeringsbeslissingen.
“Ons onderzoek bevestigt duidelijk dat er geen bedrijfsstrategie is zonder een cloudstrategie”, stelt Krishnan Ramanujam, President, Business & Technology Services van TCS. “Het verlangen naar meer efficiëntie, veerkracht en flexibiliteit was de drijvende kracht achter een vroege overstap naar de cloud. Bedrijven begrijpen nu beter hoe cloud bedrijfsgroei en innovatie voor de lange termijn stimuleert.”
In lijn hiermee ziet 59% van de respondenten cloud als een “katalysator voor innovatie”, en daarmee cruciaal voor de toekomst van hun organisatie. Organisaties hopen via de cloud vooral innovaties te realiseren op het gebied van nieuwe businessmodellen, manieren om hun purpose op één lijn te brengen met hun strategieën, verbeterde klantervaringen en nieuwe producten en diensten.
Kijkend naar de specifieke innovatieve technologieën die door cloud worden ondersteund, scoren kunstmatige intelligentie en machine learning hoog. Driekwart (75%) van de organisaties verhoogde de afgelopen periode hun investeringen en een nog net iets groter deel (78%) is van plan er de komende jaren in te investeren.
Duurzaamheid meetbaar maken
Ook in het bevorderen van duurzaamheid blijkt de cloud een belangrijke rol te spelen. Maar liefst twee derde van de respondenten (67%) zegt dat cloudtechnologieën hun organisatie hebben geholpen bij het behalen van duurzaamheidsdoelen.
Zo gebruiken bedrijven de cloud steeds vaker om kritieke gegevensindicatoren voor duurzaamheid bij te houden. Wel blijken veel respondenten (43%) nog moeite te hebben met het doorgronden van de impact die cloudinnovatie heeft op de koolstofvoetafdruk. Dit wordt gezien als het grootste obstakel voor innovatie op het gebied van duurzaamheid.
Samenvattend blijkt dat een aanzienlijk deel van de bedrijven veel voortgang heeft geboekt en vrij positief is over de kansen en de potentie van cloud. Voor een ander deel van de bedrijven gaat dit echter nog niet op.
“Cloud vormt voor bedrijven vaak een bron van zorgen over de return on investment op de korte termijn, terwijl groei en transformatie met de lange termijn van doen hebben”, zegt Ramanujam. “Deze twee realiteiten met elkaar verbinden is een uitdaging en een noodzaak, maar volledig haalbaar met de juiste strategie en planning.”