Arcadis helpt Charleroi met renovatie van ongebruikte metrolijn

18 mei 2023 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Ingenieurs- en adviesbureau Arcadis gaat het Belgische Charleroi helpen bij de renovatie van een tot dusver ongebruikte metrolijn. 

Vandaag de dag bestaat het metronetwerk van Charleroi uit vier lijnen. Feitelijk gaat het hier om zogenaamde premetrolijnen: over het ondergrondse spoor rijden trams, terwijl de infrastructuur is aangelegd met de ambitie om deze in de toekomst te vervangen voor breder metrospoor, waar metrostellen overheen kunnen rijden.

Naast deze vier telt Charleroi nog een vijfde premetrolijn. Dit traject, dat in 1986 zo goed als gereed was, werd echter nooit in gebruik genomen. Maar daar gaat verandering inkomen: Arcadis gaat samen met de TEC, de openbaarvervoersorganisatie van Wallonië, de vijfde premetrolijn onder handen nemen. 

Charleroi

“Het is onze ambitie om die lokale en globale kennis ten volle aan te wenden in het belang van de inwoners van de stad Charleroi”, zegt Lieve Neirynck, directeur van de Belgische infrastructuurpraktijk van Arcadis. “Bovendien zal de nieuwe metrolijn een positieve bijdrage leveren tot de vermindering van de CO2-uitstoot in de stad.” 

“De TEC is al verscheidene jaren bezig met het vereenvoudigen en uitbreiden van zijn vervoersaanbod om inwoners van Charleroi aan te moedigen te kiezen voor duurzamere mobiliteit”, vertelt Laurent Blanchart, directeur van de TEC in Charleroi. “Met het renoveren van de vijfde lijn komt de voltooiing van een ambitieus netwerk in zicht.” 

Grondige renovatie

Omdat lijn 5 in de jaren 80 werd gebouwd, voldoen de verschillende onderdelen ervan niet aan de hedendaagse kwaliteits- en veiligheidsnormen. Denk onder meer aan de perrons, de toegankelijkheid van de stations en de tramrails. Dergelijke aspecten zullen dus moeten worden aangepast.

Verder zullen Arcadis en TEC ook de bereikbaarheid van de premetrostations gaan verbeteren. Onder andere door de aanleg van fietspaden naar de stations en door de bouw van fietsstallingen. Daarmee probeert Charleroi meer inwoners te verleiden om de auto te laten staan en te kiezen voor het openbaar vervoer.  

Zo hoopt de Waalse gemeente de levenskwaliteit te verbeteren van het gebied dat de premetrolijn zal doorkruisen. Door de bouw van het nieuwe ziekenhuis, de ontwikkeling van veel commercieel vastgoed en door bestaande winkelcentra is er hoge nood aan extra openbare vervoerscapaciteit.

“Ook zal een nieuwe tunnel van 330 meter lang worden aangelegd om de lijn te verlengen en op die manier het toekomstige ziekenhuis Grand Hôpital de Charleroi veilig en zonder hinder voor de buurt en de patiënten te ontsluiten.”

Fier

Arcadis begeleidt de TEC tijdens de gehele renovatie van premetrolijn 5. Het ingenieurs- en adviesbureau is reeds betrokken bij het project vanaf de ontwerp- en vergunningsfase. De komende tijd zal het zich ook gaan bekommeren om de effectiviteit van de werkzaamheden en om de uiteindelijke oplevering van de lijn. 

“Wij zijn fier om dit belangrijke project te kunnen uitvoeren en danken de TEC voor het vertrouwen”, laat Neirynck weten. “Arcadis is in binnen- en buitenland verantwoordelijk voor tal van tram- en metroprojecten die de mobiliteitssituatie in steden en de levenskwaliteit van inwoners en bezoekers verbeteren.” 

“Dankzij de renovatie en de uitbreiding van de premetrolijn 5 garanderen we de bereikbaarheid van het toekomstige ziekenhuiscentrum Viviers in Gilly en het centrum van Châtelet”, zegt Paul Magnette, burgemeester van Charleroi. “Dit is een belangrijke stap voorwaarts voor de mobiliteit in en rondom Charleroi.”