Consulting-collectief Highberg Group is een B Corp
Highberg Group, het moederbedrijf achter verschillende toonaangevende adviesbureaus, heeft de B Corp-certificering behaald.
Met deze mooie mijlpaal voegt Highberg zich bij het B Lab-netwerk, een snelgroeiende groep van organisaties die samen een ‘force for good’ willen vormen door de wereldwijde economie te transformeren zodat deze ten goede komt aan alle mensen, gemeenschappen en de planeet.
Voordat je als bedrijf wordt toegelaten tot het netwerk moet je een assessment doorlopen waarin de organisatie kritisch tegen het licht wordt gehouden aan de hand van vijf dimensies: governance, werknemers, milieu, gemeenschap en klanten.
Gekeken wordt bijvoorbeeld hoe je product of dienst bijdraagt aan een betere wereld, naar je impact op de natuurlijke leefomgeving, de aandelenstructuur, de samenstelling van het personeelsbestand en nog veel meer.
Bedrijven moeten een minimale score behalen om in aanmerking te komen voor de certificering. Highberg scoorde hoog op alle impactgebieden en overschreed de minimumdrempel die vereist is voor een certificering.
Een eerste basis
“We zijn zeer enthousiast om een Certified B Corporation te zijn en ons aan te sluiten bij een wereldwijde gemeenschap van bedrijven die positieve impact willen maken op de wereld”, laat Han Driessen weten, CEO van de groep.
Tegelijk benadrukt hij – geheel in de B Corp-geest – dat de mooie mijlpaal vooral moet worden gezien als de aanzet naar meer. “Het gaat niet enkel om de toezeggingen in onze bedrijfsstructuur, het geeft ons ook een eerste basis om te bepalen hoe we doorgaan met het stellen van doelen en verbeteringen aanbrengen in hoe we werken met een focus op mensen, de wereld en welvaart.”
Na hun toetreding worden B Corps verplicht om de impact van hun beslissingen op al hun belanghebbenden te overwegen. B Lab houdt ze verantwoordelijk door middel van regelmatige beoordelingen en audits.
Langetermijnwaarde voor alle stakeholders
Het met zijn hoofdkwartier in Amsterdam gevestigde Highberg Group is het moederbedrijf achter zeven consultingkantoren. De bekendste zijn BlinkLane Consulting, Verdonck Klooster & Associates en House of Performance. Ook AnalitiQs, AgilityMasters, Gladwell Academy en het in Duitsland gevestigde Schickler behoren tot de groep, die bestaat uit meer dan 350 medewerkers in Nederland, Frankrijk, Duitsland en India.
“Wij zijn een collectief van multidisciplinaire boutique-adviesbureaus met best-in-class ervaring in organisatorische, duurzame en digitale transformaties”, aldus Driessen. “Onze gezamenlijke ambitie is om de toonaangevende transformatieconsultinggroep in Europa op te bouwen.”
“Als wij onze klanten helpen op deze reis vinden wij het gepast, een noodzaak zelfs, om ook zelf duurzaam te zijn.”
Daarbij zet de groep zich in om klanten te helpen “bij het realiseren van duurzame en verantwoorde groei”, stelt Driessen. “Door een B Corp te worden, versterken we onze missie om langetermijnwaarde te creëren voor alle belanghebbenden.”
“Als wij onze klanten helpen op deze reis vinden wij het gepast, een noodzaak zelfs, om ook zelf duurzaam te zijn. Wij werken en handelen dus verantwoord, met respect voor mens en milieu. Wij zetten ons in voor een vitale samenleving en een schoon milieu”, besluit de CEO.
Momenteel bestaat het B Lab-netwerk uit ruim 6.700 bedrijven uit 90 landen. Bekende spelers als Patagonia, Ben & Jerry’s en Tony’s Chocolonely gingen Higberg Group al voor.