Atos lanceert merk van spin-off Eviden

14 april 2023 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profielen

Maanden voor de formele lancering van Eviden, heeft Atos het merk van de spin-off business naar buiten gebracht.

In juni vorig jaar maakte ICT-reus Atos zijn strategische plan bekend om de organisatie op te splitsen in twee aparte bedrijfsonderdelen van ongeveer gelijke omvang: Atos en Eviden.

Volgens het bestuur van de aan de Parijse beurs genoteerde groep levert de splitsing van de organisatie de “hoogste waarde op voor zowel aandeelhouders als overige stakeholders”. Atos ontstond in 1997 na een Frans-Nederlandse fusie. Het bedrijf (omzet: €11,3 miljard) opereert vandaag de dag in 70 landen.

Atos lanceert merk van spin-off Eviden

In navolging van de afsplitsing zal het Atos-deel (omzet: €6,0 miljard) voortaan bestaan uit de volgende praktijken: Data Centre and Hosting, Digital Workplace, Unified Communications en Business Process Outsourcing.

Eviden

Het nieuwe Eviden-onderdeel (omzet: €5,3 miljard) zal zich richten op zakelijke diensten en zal verder opereren met de Digital-, Big Data-, en Security-praktijken van Atos. Ook de consultingtak, die voorheen door het leven ging als Atos Consulting, maakt deel uit van Eviden. Atos Consulting ontstond na de overname van KPMG Consulting door Atos in 2002, in de nasleep van het Enron-schandaal.

De spin-off Eviden zal naar verwachting ergens tussen 1 juli en 31 december van dit jaar formeel op eigen benen staan. Tot die tijd blijft het onderdeel binnen de Atos-organisatie opereren onder de merknaam ‘Eviden, an Atos business’.

Vooruitlopend op zijn zelfstandige status, heeft Eviden zijn merk inmiddels formeel gelanceerd en gebruikt de praktijk de naam reeds op zijn nieuwe corporate website. Ook is het merk al stilletjes geïntroduceerd op de social media-kanalen.

Op de eigen website presenteert Eviden de afsplitsing als “een van de grootste carve-outs die de markt ooit heeft gezien”. De eigen organisatie wordt omschreven als een wereldwijde speler met een omzet van €5 miljard en meer dan 57.000 werknemers. Ook is het dienstenaanbod van Eviden op de site te vinden, bestaande uit zes focusgebieden: Advanced Computing, Cybersecurity, Cloud, Smart Platforms, Transformation Acceleration en Net-Zero Transformation.

Oorspronkelijk zou Eviden worden gelanceerd onder de naam Evidian, maar gezien de te sterke gelijkenis met de merknaam Nvidia (een Amerikaans bedrijf dat grafische processing units ontwikkelt) zag Atos zich genoodzaakt uit te wijken naar een andere merknaam. Volgens de brand marketeers van het Franse beursgenoteerde bedrijf behoudt Eviden dezelfde etymologie (“bewijs”), zonder dat het bijna een anagram is van Nvidia.

Nikki Kelly is aangewezen om leiding te geven aan Eviden in Noord-Europa en de Aziatisch-Pacifische regio. Ze maakt als sinds 2011 deel uit van Atos, meest recentelijk was ze Senior Vice President Public Sector & Defence in Noord-Europa. De Nederlandse organisatie wordt geleid door Laura Nuhaan.

“Ik ben verheugd om te starten in mijn nieuwe rol bij Eviden en als CEO voor Nederland”, schrijft Nuhaan op LinkedIn. “Het is een ‘once in a lifetime’ kans om een nieuw bedrijf van €5 miljard, dat beschikt over diepgaande industrie-expertise, te mogen helpen groeien. En om vanuit ons innovatieve DNA klanten te helpen concurrerend te zijn en hen veilig en snel digitale oplossingen te mogen leveren.”

Als de carve-out volgens plan verloopt, zal Atos dit jaar succesvol een proces afsluiten dat veel gelijkenissen vertoont met IBM’s eerdere spin-offstrategie (het stootte in november 2021 zijn managed infrastructure services business af), waaruit Kyndryl is voortgekomen.

Ondertussen zijn de plannen van zakelijke dienstverlener EY, dat ook een afsplitsing nastreefde, voorlopig van de baan.