Helena Zikova (Mercer Marsh Benefits) over de nieuwe generatie leiders

08 maart 2023 Consultancy.nl

Er komt een nieuwe generatie corporate leiders aan: de Millenials en Gen Z. Generaties die soms worden neergezet als verwend, activistisch, te perfectionistisch en jobhoppers met onrealistische verwachtingen. Helena Zikova (Mercer Marsh Benefits) heeft als Millenial-‘monster’ de top bereikt, ondanks de vooroordelen over haar generatie. Ze heeft een leiderschapsboek geschreven voor andere ‘monsters’ die de corporate ladder beklimmen.

Zikova begon in 2017 bij Marsh McLennan als Compliance Officer voor Marsh Centraal- en Zuidoost-Europa. Ze groeide door tot Senior Vice President Sales Europe van Mercer Marsh Benefits, het onderdeel van Marsh McLennan dat zich richt op employee benefits.

In februari kwam haar eerste boek uit: ‘Dear Monsters: Redefining New-Age Leadership for Millenials and GenZers’. In het boek neemt Zikova haar lezers mee langs vier typen leidinggevenden en vijftien lessen die ze in haar werkende leven is tegengekomen.

Helena Zikova, SVP & Mercer Marsh Benefits Sales Leader, Europe

Te jong voor een leiderschapspositie

“Ik was 26 toen ik via LinkedIn werd uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek voor een leiderschapspositie”, begint Zikova haar uitleg over waarom ze het boek heeft geschreven. “Blijkbaar had ik de juiste kwalificaties, maar toen ze hoorden hoe oud ik was, was ik opeens niet meer geschikt voor de positie.”

“Ik besefte dat ik bewezen leiderschapservaring miste. En dat ik iets moest veranderen aan de manier waarop ik mijzelf presenteerde. Tijdens de coronapandemie had ik meer vrije tijd en besloot ik een boek te schrijven. Ik dacht terug aan dit moment, dat voor mij cruciaal was; wat had ik toen willen weten over leiderschap wat ik in de jaren daarna heb geleerd?”

In Dear Monsters kijkt Zikova terug op haar loopbaan tot dusver en de mensen die ze is tegengekomen. Zo beschrijft ze vier typen leidinggevenden uit haar werkverleden: the good boss, the bad boss, the boss lady en the big boss.

“Ik heb in verschillende landen met verschillende leidinggevenden gewerkt”, licht ze toe. “Aan de hand van herkenbare verhalen uit mijn tijd met die leidinggevenden wil ik laten zien hoe Millenials en Gen Z’ers met uitdagingen op de werkvloer kunnen omgaan.”

“De perceptie van een goede leider is sterk verbonden met mannelijke eigenschappen, zowel in organisaties als in de politiek.”

Lessen die voorbijkomen zijn onder andere keep on learning, be kind to yourself en get things done. Ook geeft Zikova uiteraard een hoop andere tips mee. “We weten allemaal dat we bescheiden en inclusief moeten zijn en dat we nooit moeten stoppen met leren. Maar toen ik het boek aan het schrijven was, begon ik dit principe zelf ook nog meer toe te passen. Ik zag dat dit mij écht hielp in mijn leiderschapsrol.”

Vrouwelijk leiderschap

Aan de hand van het voorbeeld van the boss lady gaat Zikova meer in op vrouwelijk leiderschap. Want ze ziet dat vrouwen en mannen nog steeds ongelijk worden behandeld op de werkvloer en in leiderschapsposities.

“De perceptie van een goede leider is sterk verbonden met mannelijke eigenschappen, zowel in organisaties als in de politiek. Het is daarom belangrijk om in organisaties te praten over het feit dat leiderschap ook vriendelijk kan en moet zijn. En betrokken, open en nederig. Het gaat niet altijd om dat mannelijke, sterke leiderschap.”

In haar boek schrijft Zikova onder andere over de zichtbaarheid als vrouw in een leiderschapspositie: “Wij vrouwen denken vaak dat het egoïstisch is om te praten over onze prestaties. Vrouwelijke leiders hebben mij geleerd dat het niet om mijzelf gaat. Het gaat erom anderen te laten zien wat ik heb gedaan en hen te motiveren ook stappen te zetten. Het is onze verantwoordelijkheid als vrouw om te werken aan onze zichtbaarheid en een rolmodel te zijn.”

Dear Monsters, Redefining New-Age Leadership for Millennials and Gen

Leeftijdsdiversiteit op de werkvloer

Er zijn de afgelopen jaren in binnen- en buitenland veel artikelen verschenen over de eigenschappen van Millenials en Gen Z’ers. Met dit boek probeert Zikova deze eigenschappen niet uit de weg te gaan, maar juist in te passen in de bestaande regels van de organisaties – die vaak bepaald zijn door oudere generaties.

“Elke generatie heeft bepalende momenten. Millenials – en in mindere mate ook Gen Z’ers – zagen bijvoorbeeld hoe hard onze ouders werkten en hoe de financiële crisis onze ouders veel stress bezorgde. Hierdoor hechten wij meer waarde aan een gezonde werk-privébalans en self care. Dat kunnen andere generaties verwend en onrealistisch vinden, maar ik zie dat niet als iets verkeerds. Organisaties moeten accepteren dat de jongere generaties andere verwachtingen hebben.”

“Je levensdoel en je werk zouden geen twee afzonderlijke dingen moeten zijn.”

“De huidige generatie corporate leiders heeft mij bijna alles geleerd wat ik weet over leiderschap. Maar hoe hoger je in de hiërarchie komt, hoe minder gevoel je nog hebt bij de jongere generatie. En dat terwijl Millenials en Gen Z’ers een groot deel van het huidige personeelsbestand vormen. Mensen worden ouder en blijven langer doorwerken, waardoor de leeftijdsverschillen tussen medewerkers nog groter worden. Laten we ervoor zorgen dat er ook diversiteit in leeftijd is in onze teams, zodat we elkaar blijven begrijpen.”

Een verschil tussen generaties is ook te zien bij het gevoel van de betekenis van je werk. De meeste Millenials en Gen Z’ers willen een bijdrage leveren aan de maatschappij. Ze zijn vaak een stuk activistischer dan oudere generaties, waarbij deze ambitie ook ook een rol speelt in de keuze voor hun baan.

“Bij veel organisaties leeft de vraag: hoe helpen we jonge mensen om dat gevoel om iets te willen bijdragen aan de wereld te verbinden met hun werk binnen de organisatie? Je levensdoel en je werk zouden geen twee afzonderlijke dingen moeten zijn. De twee onderdelen combineren is beter voor de mentale gezondheid van jongere collega’s.”

Een goede leider zijn kost tijd

Met Dear Monsters wil Zikova haar ervaringen overbrengen op de volgende generatie. “Starters op de arbeidsmarkt moeten inzien dat het een lange reis is; je zit niet opeens in een leiderschapspositie. Een goede leidinggevende zijn is niet iets dat je online kunt bestellen en binnen twee werkdagen in huis hebt. Leiderschap is iets dat je gedurende de jaren opbouwt. Hopelijk helpt dit boek Millenials en Gen Z’ers een eindje op weg.”

More on: Mercer
Netherlands
Company profile
Mercer is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Mercer is a Local partner of Consultancy.org in Africa, Asia, South Africa, Europe, India, Latin America, Netherlands, Canada and United States.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.