MarketResponse neemt Underlined over van Broad Horizon

08 maart 2023 Consultancy.nl

Broad Horizon heeft zijn dochteronderneming Underlined verkocht aan MarketResponse. Volgens beide bedrijven past de customer experience-specialist beter in de stal van zijn grotere branchegenoot.

Underlined (opgericht in 2011) biedt met name marketeers van grote bedrijven (bijvoorbeeld ABN Amro en Vattenfall) waardevolle inzichten met behulp van slimme dashboards (op basis van kunstmatige intelligentie).

Met het customer experience (CX)-dataplatform van Underlined krijgen marketeers overzicht en inzicht in hun prestaties binnen de gehele customer journey en rond conversaties met klanten. Dergelijke inzichten staan aan de basis van meer klantloyaliteit en een hogere omzet.

MarketResponse neemt Underlined over van Broad Horizon

In 2020 sloot Underlined zich aan bij het Nederlandse Broad Horizon, een middelgrote aanbieder van IT- en cloudoplossingen voor vooral mkb-ondernemingen in de Benelux. Daarmee kreeg Underlined toegang tot een veel groter salesnetwerk.

Nog geen drie jaar later kiest Underlined er nu voor om zich los te weken van de IT-dienstverlener, en zich aan te sluiten bij MarketResponse. Volgens oprichter Theo van der Steen is de stap gedreven vanuit een inhoudelijke match. “MarketResponse is een onderzoeksbureau en customer experience-specialist. We worden hiermee onderdeel van een full-service propositie en kunnen daardoor nog meer het verschil maken voor onze opdrachtgevers.”

Ook Broad Horizon-CEO Jean-Yves Charlier laat weten dat Underlined beter past in de stal van de koper. “We vonden het voor de toekomst van Underlined van belang dat het bedrijf deel uitmaakt van een groter ecosysteem met een focus op customer experience. Dat hebben we gevonden in MarketResponse.”

Full-service dienstverlener

Jorgen Botermans, CEO van MarketResponse, is blij met de waarde die Underlined toevoegt aan zijn organisatie: “Deze acquisitie past in de strategie van MarketResponse om uit te groeien tot een internationale full-service dienstverlener op het gebied van continue insights-driven marketing.”

En dat gebied wordt steeds meer een “primair bedrijfsproces voor bedrijven die de klantervaring centraal stellen”, vult Botermans aan. “Wij maken dit waar met een optimale symbiose tussen menselijke expertise en innovatieve technologie. Underlined past hier perfect bij.”

Underlined blijft onder de eigen naam opereren. Wel wordt ‘by MarketResponse’ toegevoegd aan de merknaam.

MarketResponse telt een team van meer dan 70 professionals, bestaande uit marktonderzoekers, data-analisten, gedragsspecialisten, data scientists, designers, software developers, marketeers en communicatie- en contentspecialisten. Het bedrijf opereert vanuit kantoren in Utrecht, Amsterdam en New York.

Overnamepad

Voor MarketResponse volgt de aankoop op eerdere overnames van branchegenoten. Zo nam het eind 2019 een 50%-belang in de Amsterdamse leadgeneratiespecialist RealTime Lead Group. Het jaar erop kocht het 85% van de aandelen van 4orange, een specialist in klantinformatie en marketinginfrastructuur.

Daarmee versterkte MarketResponse zijn portfolio en toonaangevende positie op de Nederlandse markt. “Deze overname past bij onze ambitie om een volledig portfolio aan full-service marketingdiensten te bieden op het gebied van data science, insights en fact-based consultancy”, zei Botermans daar toen over.

Broad Horizon zat met de Underlined-deal voor het eerst in lange tijd aan de verkoopzijde van de dealtafel. In de afgelopen jaren nam het bureau juist tal van dienstverleners over, waaronder Cmotions (2019) en Data Management Professionals (2020) in ons land en Projectum (2021) in het buitenland.