BMC leidt statushouders op tot inburgeringsconsulenten

27 februari 2023 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Non-profitorganisatie OpenEmbassy en adviesbureau BMC slaan de handen ineen om statushouders via een éénjarig programma op te leiden tot inburgeringsconsulenten voor Nederlandse gemeenten.

Sinds afgelopen jaar zijn gemeenten in grotere mate verantwoordelijk voor de inburgering van nieuwkomers. Veel gemeenten huren voor het uitvoeren van deze taken het liefst professionals met een migratieachtergrond in. Zij kennen de inburgeringsvalkuilen immers uit eigen ervaring en spreken mogelijk ook dezelfde taal. 

Het probleem is echter dat er sprake is van een groeiend tekort aan inburgeringsconsulenten, vertelt Bert Peterse, managing consultant bij BMC. “Door de extra taken waarmee Nederlandse gemeenten sinds begin 2022 zijn belast, hebben de huidige inburgeringsconsulenten het veel drukker.” 

BMC leidt statushouders op tot inburgeringsconsulenten

Daarbij speelt ook mee dat mee dat de introductie van de nieuwe wet haperingen en opstartproblemen kent. Tegelijkertijd zullen de komende jaren naar verwachting meer vluchtelingen asiel aanvragen in ons land en uiteindelijk als statushouders in gemeenten komen te wonen. “Om deze redenen zal de vraag naar inburgeringsconsulenten toenemen”, aldus Peterse.

Meervoudige symbiose

BMC en OpenEmbassy, een organisatie die zich inzet voor nieuwkomers in Nederland, besloten dat ze graag wat wilden doen om dit probleem te verhelpen. En wel door een opleidingstraject tot inburgeringsconsulent te ontwikkelen, vertelt Wim Roorda, senior adviseur bij BMC. 

“We richten ons daarbij expliciet op statushouders. Zij kunnen, door hun eigen ervaringen, inburgeraars goed motiveren en begeleiden. Wij zien daar een duidelijke meerwaarde in. Daarbij is de samenwerking met OpenEmbassy enorm waardevol: de organisatie heeft een schat aan ervaring in het werken met statushouders.”

“Het is mooi om te zien dat BMC zich hiermee bezighoudt”, stelt Patrick van der Hijden, directeur van OpenEmbassy. “Gemeenten worstelen met diversiteit en inclusie. Ze willen wel, maar vinden het lastig hun ambities in de praktijk te brengen. BMC heeft de expertise om dat wel te doen.” 

Positieve geluiden

In september 2022 startte de eerste lichting met hun opleidingstraject. Na een intensieve training van zes weken liepen de deelnemers voor enkele maanden stage bij een gemeente. Daarnaast spraken ze wekelijks met BMC, vertelt Roorda. “De deelnemers zijn laaiend enthousiast over hun ontwikkeling en de opgedane kennis.” 

Zoals Kamal Kikhya, die in zijn geboorteland Syrië bij de douane en binnen de ICT-sector werkte. In Nederland vond hij in eerste instantie werk bij een grote elektronicaketen. “Een prima baan, maar uiteindelijk wilde ik toch meer met mijn achtergrond doen”, laat Kikhya weten. “Ik snap statushouders en ik spreek Arabisch.”

“De deelnemers zijn laaiend enthousiast over hun ontwikkeling en de opgedane kennis.”

“Bovendien had ik al ervaring op dit gebied bij de gemeente Zeist”, voegt Kikhya toe. “Daarom heb ik gesolliciteerd bij BMC. Mijn deelname aan het opleidingstraject maakt dat ik als ambassadeur voor BMC, maar ook als voorbeeld voor statushouders, onderscheid kan maken als inburgeringsconsulent.”

“We maken ons graag hard voor deze groep, omdat we in hun potentieel geloven”, geeft Roorda aan. “Bovendien kunnen we het ons in de huidige arbeidsmarktsituatie simpelweg niet veroorloven om de potentie onbenut te laten van statushouders door ze langs de kant te laten staan.” 

Voordelen voor gemeenten

Het uiteindelijke doel van het project is dat deelnemers na afronding van het opleidingsprogramma zelfstandig aan de slag kunnen gaan bij Nederlandse gemeenten. “Op die manier hopen we dat we gemeenten kunnen helpen met het inlossen van het tekort aan inburgeringsconsulenten.” 

Het programma biedt dus niet alleen voordelen voor deelnemers, maar eveneens voor gemeenten, benadrukt Peterse. “Gemeenten profiteren van statushouders die uitgroeien tot consulenten en daardoor bijvoorbeeld geen beroep meer hoeven te doen op een uitkering. Ze vinden in deze deelnemers bovendien een klankbord, tolk en fijne collega.”