Hogenhouck m&a: Al 15 jaar ondernemers verder brengen
Ondernemers in de regie houden bij de verkoop van hun onderneming of het doen van overnames – het was het begin van Hogenhouck m&a én de filosofie die nog altijd de drijvende kracht is achter het bureau. We spraken oprichters Mark van Beusekom en Rik Stikkelbroeck over de ontwikkeling, werkwijze en toekomstplannen van het bureau.
Vorig jaar beleefden de teamleden van Hogenhouck m&a een feestelijke zomer. Op 25 juni 2021 werden ze allemaal mede-eigenaar van het bedrijf. ”Alles staat bij ons in het teken van het verder brengen van ondernemers, dus wat is er nou mooier dan dat onze medewerkers zelf ook mede-eigenaar zijn?”, legt Mark van Beusekom uit.
“Dit past bij onze visie, waarin we het als team echt sámen doen”, vult Rik Stikkelbroeck aan. “Iedereen draagt bij vanuit zijn eigen verantwoordelijkheid en eigenaarschap. Daarbij past ook gedeeld eigenaarschap bij van het bedrijf dat we samen succesvol en beter maken.”
Tegenpolen
Het begon in 2007 nog klein. Mark werkte al een tijdje in de corporate finance-wereld en kwam op het idee om zelf een bureau op te richten dat het anders doet. Hij benaderde Rik, die hij nog kende van zijn eerdere bedrijf PS Participation Solutions.
Maar waar mensen vaak geneigd zijn zich te wenden tot gelijkgestemden, koos Mark juist voor Rik vanwege hun onderlinge verschillen. “Een belangrijke reden dat Rik mij zo’n geschikte partner leek, is dat we juist andere kwaliteiten hebben. Daardoor vullen we elkaar heel mooi aan”, aldus Mark.
Dit uitgangspunt ging samen met één van de twee manieren waarop Mark het anders wilde aanpakken. “Ik merkte dat ik het in mijn vorige bedrijf lastig vond om druk te zijn met een project en ondertussen ook alweer bezig te moeten zijn met het binnenhalen van een volgende opdracht.”
“Mijn idee was om deze taken te splitsen tussen Rik en mij, zodat we allebei konden doen waar we goed in zijn. Dat vertaalde zich in een commerciële focus door Rik – het contact maken met ondernemers en bouwen van een netwerk van relaties – terwijl ik me volledig kon focussen op de ambachtelijke kant van het M&A-vak en het realiseren van de deals. ”
Ondernemers voor ondernemers
De tweede manier waarop Hogenhouck m&a het anders wilde doen was in de omgang met klanten. Rik: “We hadden ervaren dat veel partijen zich vrij hautain opstellen richting de ondernemer – ‘wij begrijpen de wereld van finance en wij gaan jullie bedrijf wel even verkopen’.”
“Wij hadden al veel met ondernemers gewerkt en wilden hen juist centraal stellen. Dat is de belangrijkste kernwaarde waarop we elkaar vonden. We denken zelf als ondernemers, kennen de emoties die erbij komen kijken en daar zit onze gedeelde passie. Dat heeft zich vertaald in wat nu nog steeds onze missie is: ondernemers verder brengen.”
Start in crisistijd
Waar die missie hetzelfde is gebleven, is er sinds die start in het voorjaar van 2007 ook veel veranderd bij Hogenhouck. Wat begon als een tweemanszaak is uitgegroeid tot een M&A-bureau met zo’n 25 medewerkers.
“We hebben een mooie groei doorgemaakt”, stelt Mark tevreden vast. “Maar daar zag het niet altijd naar uit: in 2008 brak de kredietcrisis natuurlijk los, dus die beginperiode kort na onze start was echt wel even spannend.”
“Een ondernemer die Rik aan tafel krijgt, weet dat hij niet bezig is een mandaat te scoren.”
“In de nasleep van de crisis lag die eerste jaren de nadruk ook vooral op de buy-side van ons vak. Vanaf ongeveer 2015 ontwikkelde zich dat naar sell-sidemandaten. Vanaf die periode zijn we een team gaan bouwen en vanaf 2017 zijn we heel gericht, met een serieus plan gaan inzetten op groei.”
Nooit een deal forceren
Onderdeel van dat groeiplan was om de duidelijke rolverdeling die er was vanaf het eerste begin te vertalen naar het hele team.
Rik: “We hebben nu een dedicated team dat zich richt op business development, een team voor marketing en support en een groot team dat werkt aan deals. Het commerciële team van business development en marketing zorgt ervoor dat wij ondernemers relevante sectorkennis aanbieden en persoonlijk advies geven, waarbij met name de mens achter de ondernemer centraal staat.”
“Een ondernemer die bijvoorbeeld Rik aan tafel krijgt, weet dat hij niet bezig is een mandaat te scoren”, vult Mark aan. “Rik gaat het gesprek aan vanuit oprechte interesse in de persoonlijke afwegingen en denkt mee vanuit het besef dat het hier gaat over een ‘life changing event’.”
“Vanuit die insteek adviseert hij puur vanuit het belang van de ondernemer: ‘Misschien moet je nog een jaar wachten – wat is de stip aan de horizon?’ Daardoor heeft die ondernemer nooit het gevoel dat we snel een deal willen forceren. Dit meedenken over de lange termijn is echt het DNA van ons bureau.”
Rik: “En het mooie van dit model is dat het dealteam dat ik aan tafel breng zich volledig kan focussen op de belangen van de ondernemer en een kwalitatief hoogstaand proces en zich niet druk hoeft te maken over het binnenhalen een volgende klus, daar zorgt het commerciële team weer voor.”
Langdurige relaties aangaan
Deze duidelijke rolverdeling draagt zo ook bij aan die ene missie die leidend is sinds de start: het verder brengen van ondernemers. “Doordat we al lang voordat ze hun bedrijf daadwerkelijk verkopen in contact komen met ondernemers, kunnen we echt langetermijnrelaties aangaan waarin we ze helpen in verschillende fases van hun bedrijf”, aldus Rik.
Als voorbeeld haalt Mark VanderSat aan, een leverancier van wereldwijde satellietdata en -analytics. “In 2017 en 2020 regelden we al twee investeringsrondes. Op die manier kon het bedrijf zijn groeiambities waarmaken, en was het uitstekend gepositioneerd voor de uiteindelijke verkoop aan de Amerikaanse branchegenoot Planet. Ook dat traject hebben we begeleid, en eind 2021 succesvol afgerond.”
“Welke deal dan ook, we zijn altijd afhankelijk van elkaar – als het lukt doen we het samen, en als het niet lukt ook.”
“VanderSat is ook een goed voorbeeld van de focus van Hogenhouck”, voegt Rik toe. “We richten ons hoofdzakelijk op innovatieve, technologie-gedreven bedrijven. Dat type ondernemer spreekt ons ook aan – ze bewegen binnen een snel veranderende markt en moeten zichzelf daarom ook voortdurend ontwikkelen, met alle groei- en financieringsvraagstukken die daarbij komen kijken.”
Groeipad
Ook Hogenhouck zelf blijft zich voortdurend ontwikkelen. Mark: “Door onze duidelijke rolverdeling zorgden we al dat iedereen werd ingezet op diens talent, en sinds dit jaar maken we hier echt een professionaliseringsslag in door het te vertalen naar een HR-beleid dat helemaal draait om talentgericht werken. Denk bijvoorbeeld aan een maatwerk opleidingsprogramma door een externe trainer, waarin ieder kan werken aan haar of zijn eigen groeipad.”
Op die manier kan ieder ook optimaal bijdragen aan de groei van Hogenhouck als geheel, zo is de gedachte. “We willen nog wel wat groter worden”, zegt Mark daarover. “Maar puur om ook kwalitatief te groeien.”
“Als grotere partij kun je nu eenmaal meer investeren in je mensen, in kennis en in systemen”, legt hij uit. “Bovendien kun je simpelweg meer transacties doen, waar je natuurlijk het meest van leert. Groei is dus geen doel op zich. Het is vooral belangrijk dat we onze kwaliteit en cultuur vasthouden en dat we een hecht team blijven waarbinnen iedereen elkaar goed kent.”
Het wordt alleen maar leuker
Waar de rollen duidelijk zijn verdeeld, staat voor de twee oprichters voorop dat alle successen door het hele team sámen worden behaald. “Iedereen werkt hard, maar niemand alleen voor zichzelf”, vertelt Rik. “Welke deal dan ook, we zijn altijd afhankelijk van elkaar – als het lukt doen we het samen, en als het niet lukt ook.”
Mark legt uit dat zij-instromende nieuwe collega’s soms even moeten wennen aan deze cultuur. “In positieve zin hoor”, geeft hij meteen aan. “Maar vanuit andere bureaus zijn ze nog weleens gewend te moeten knokken binnen het team voor hun eigen deals en bonus. Dat is hier niet aan de orde.”
Het nieuwe gedeelde eigenaarschap kan ook in deze context worden gezien. Rik: “Het versterkt het nog eens. We doen alles samen – niemand viert zijn eigen feestje.”
“En daarnaast blijven we onze verschillen vieren. We hebben er nu vijftien jaar opzitten en het wordt met een groeiend team alleen maar leuker”, vult Mark nog aan. “Doordat er ruimte is voor ieders talenten voelt het hele team dat zo – iedereen vindt dat hij of zij de mooiste baan heeft!”