Effecta en gzicht: Een samenwerking gericht op technologie én mens

12 december 2022 Consultancy.nl

Snelle vergrijzing, een overspannen arbeidsmarkt en voortjagende digitalisering. Het zijn vandaag de dag steeds terugkerende wakkerliggers voor bestuurders en ondernemers. Tel daarbij op de reguliere budgetvraagstukken en economische ontwikkelingen, en er ontstaat een goed beeld van de complexe puzzel aan vraagstukken die op menig bestuurstafel ligt.

Daarin duidelijkheid en prioritering aanbrengen in de vorm van toekomstbestendige oplossingen – dat is de meerwaarde van de onlangs geformaliseerde samenwerking tussen adviesbureau gzicht en ICT-specialist Effecta, zegt Auke Smit, directeur van Effecta.

De oplossing van de meeste, steeds complexere bestuursopgaven ligt namelijk exact op het snijvlak van de complementaire expertise van gzicht en Effecta, zo geeft hij aan. “Samen bieden we per vraagstuk de vereiste afgewogen mix aan technologische en bedrijfskundige oplossingen waar bestuurders en ondernemers naar op zoek zijn.”

Auke Smit, Directeur, Effecta

De bedrijfskundige en digitale vraagstukken waar organisaties mee worstelen staan veelal rechtstreeks met elkaar in verband. “Die vragen gaan steevast over organisatieprocessen en over het inrichten van technologie en hoe dat de mens raakt. Het is niet langer technologie of mens, maar technologie én mens.”

“Dat is de samensmelting waar Effecta en gzicht in geloven. Technologie is vaak het toverwoord als antwoord op de complexe vraagstukken waar organisaties in de publieke en commerciële sector mee worden geconfronteerd. Maar technologie kan niet zonder strategische bedrijfskundige aanpak en andersom.”

Kwantificeren van een technologie-gedreven casus

Vanuit zijn technologische bril ziet Smit dat oplossingen voor vraagstukken niet alleen steeds diverser worden. “Ze vragen tegelijkertijd om multidimensionale kennis op het gebied van domotica, netwerken, security en cloudtechnologie in samenhang met de pragmatische werkprocessen en financiën van de organisatie. ICT-applicaties en netwerken hangen met protocollen en api’s aan elkaar vast. Die kunnen niet altijd logischerwijs met elkaar communiceren.”

“De adviseurs van gzicht zijn specialist in het schrijven van businesscases. Zij kunnen een technologie-gedreven casus kwantificeren en rechtvaardigen voor besluitvorming. Effecta zorgt dat de oplossing werkt en blijft werken voor nu en in de toekomst.”

Als voorbeeld noemt Smit domotica en communicatie. “Die kunnen problemen oplossen, maar daar hoort dan wel een integrale aanpak bij. Apparaten worden steeds slimmer, met sensoren waardoor ze berichten kunnen verzenden. Bedden, matrassen, deurbellen, lampen – ze kunnen waarnemen en berichten daarover versturen.”

“In de zorg is zorg verlenen de core business. Op technologievlak zien beslissers vaak door de bomen het bos niet meer. Wat moet je kopen, hoe weet je of de apparatuur communiceert met andere technologie? Wat is toekomstbestendig en wat past bij onze bedrijfsvoering? Wij beschikken over de expertise om te helpen met de besluitvorming daarover.”

Volledig onafhankelijke positie

Effecta beschouwt zichzelf meer als partner dan als leverancier. “Wij bieden vanuit een volledig onafhankelijke positie betaalbare, pragmatische en toekomstbestendige oplossingen die bijdragen aan de continuïteit van de opdrachtgever. Mens en organisatie staan daarbij centraal. We maken het werk van mensen aangenamer door vereenvoudiging of volledige automatisering. Als wij zien dat werk te vereenvoudigen is, springen we daarop in met softwarematige klantoplossingen.”

Zo heeft Effecta onder andere een voicerecordingapplicatie voor een zorgverzekeraar ontwikkeld en een realtime dashboard voor een callcenter, voor zowel de thuiswerkers als de centrale locatie van het contactcenter.

“We testen nu generieke oplossingen voor meerdere klantprocessen, zoals een mobile telefoongidsapp met dienstbereikbaarheidconnectiviteit. Het viel ons op dat in ziekenhuizen voor acute oproepen nog veel wordt gewerkt met losse notities, om te zien wie er dienst heeft. Dat is omslachtig, arbeidsintensief en het geeft veel stress. We hebben dat proces in een algemene app weten te vangen die momenteel als proof of concept draait in diverse ziekenhuizen.”