Ward van de Wiel aan zet bij Summiteers
Ward van de Wiel is per begin oktober in dienst getreden bij het Utrechtse advieskantoor Summiteers.
Na het afronden van een management traineeship bij verzekeraar a.s.r. maakte Ward van de Wiel de overstap naar Deloitte. Daar werkte hij drie jaar, onder andere aan het bouwen van marketingcampagnes en het helpen van consultants bij hun relationship development.
Nu is hij als adviseur zelf betrokken bij de uitdagingen van klanten. “Bij Summiteers werk ik voor het eerst actief samen met klanten om duurzame veranderingen te realiseren.”
Zijn business-to-businessrol heeft hij dus verruild voor een nieuwe rol, waarin de inhoud centraal staat. “In mijn vorige rol zat mijn faciliterende taak erop wanneer de inhoud juist interessant werd. Nu ben ik zelf onderdeel van de uitdaging en de oplossing bij klanten.”
De kersverse management consultant richt zich bij Summiteers vooral op verandervraagstukken. Een thema waar ook zijn passie ligt, legt hij uit: “Daar waar verandering is, zijn mensen die mee ‘moeten’ veranderen. Dat raakt in de kern gedragspatronen die vaak diep zijn geworteld en sterk kunnen verschillen tussen mensen.”
“Als daardoor wrijving ontstaat, wordt de weg naar verandering lastiger”, legt hij uit. “Volgens mij is de menselijke factor een universeel onderdeel van verandering, waarmee ieder verandervraagstuk voor mij interessant is.”
Gevraagd waarom hij juist voor Summiteers heeft gekozen als volgende stap in zijn loopbaan (in plaats van bijvoorbeeld een interne overstap binnen Deloitte) laat Ward weten: “Ik voelde me al snel aangetrokken tot de unieke klantbenadering van Summiteers, waarbij de persoonlijke samenwerking met klanten binnen projecten centraal staat. Dat betekent dat de inhoud hand in hand gaat met de persoon achter de formele rol die onderdeel is van de verandering.”
“Bij mijn vorige werkgever merkte ik dat die verantwoordelijkheid om de relatie te bouwen vooral bij de partner van een project lag. Het toffe aan Summiteers is dat iedereen direct wordt meegenomen in de samenwerking met en de uitdaging van een klant.”
Ook voor Ward is dat niet anders. Zo is hij inmiddels begonnen bij een van Nederlands grootse verenigingen, waar hij betrokken is bij een veranderprogramma met de directie. “Mijn opdracht begon al op dag één: direct mee naar een overleg met het directieteam, waarmee ik met mijn neus in de boter viel.”
Terugkijkend op zijn eerste maand bij Summiteers, geeft Ward aan dat het tot dusver een intensieve, maar ook zeer plezierige werkperiode is geweest. “Ik heb eigenlijk drie onboardings tegelijk ervaren: bij Summiteers als organisatie, binnen het vak als consultant en bij de klant. Gevolg was wel dat ik vaak met klapperende oren thuiskwam of – in de woorden van een collega – veel ‘groeipijn’ ervaar.”
Het zijn vooral zijn collega’s die hem op weg hebben geholpen. “Iedereen binnen Summiteers is open, geïnteresseerd en behulpzaam. Dit bevestigt één op één het beeld dat ik had gekregen tijdens mijn sollicitatieprocedure.”
Eerder dit jaar werd Summiteers erkend als een van ’s lands topwerkgevers.