Jumbo wint Internal Audit Award met 3 lines of defence-aanpak

08 november 2022 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Supermarktconcern Jumbo is uit de bus gekomen als de winnaar van de Internal Audit Innovation Awards, een jaarlijkse competitie voor de beste innovaties binnen het internal audit-domein.

Jumbo gooide in de finale hoge ogen met de manier waarop het internal control intensief weet te integreren binnen de business. Hiermee slaagt het supermarktconcern erin de traditionele afstand tussen internal control en de business beter te overbruggen, met als gevolg niet alleen een proces waarbij de business nauw betrokken is, maar ook algehele betere preventie.

Het internal control team zorgt dat de te beheersen risico’s geïntegreerd zijn met de ‘zeven zekerheden’, die leidend zijn voor alle Jumbo-medewerkers. “Hierdoor heeft men internal control begrijpelijk gemaakt voor iedereen en wordt bereikt wat iedere internal auditfunctie graag wil, namelijk dat de beheersing wordt opgepakt door de eerste en tweede lijn”, aldus juryvoorzitter Peter Hartog.

Jumbo wint Internal Audit Innovation Awards

Hiermee heeft Jumbo het zogeheten ‘three lines of defence-model’ verankerd binnen zijn manier van werken. Het lijnmanagement neemt de verantwoordelijkheid voor risicobeheersing, risk- en complianceteams zorgen voor het slot op de deur en internal control zorgt voor de benodigde assurance.

“De internal auditfunctie heeft hiermee een grote organisatorische én culturele verandering gerealiseerd, iets dat moeilijk is en niet tot de natuurlijke rol van de internal auditor behoort”, zegt Hartog.

Jumbo volgt CZ op als bokaalhouder. De verzekeraar won de 2021-editie met een nieuw auditnormenkader dat gebruikt wordt om Security Operations Centers (SOC) te auditen. Gemeente Rotterdam won de 2020-editie van de Internal Audit Award en bierbrouwer Heineken nam zowel in 2019 als in 2018 de prijs mee naar huis.

Runners-up

De twee overige finalisten van de 2022-editie van de Internal Audit Awards – een initiatief van adviesbureau Protiviti en Het Institute of Internal Auditors – waren Ahold Delhaize en DELA.

Ahold Delhaize wist de finale te halen met zijn nieuwe risk assessment-aanpak, die vooral op technologisch vlak vooruitstrevend is. Door het gebruik van slimme data science en automatisering is het proces een stuk efficiënter en kunnen de risicomanagers en internal auditors van de supermarkt meer tijd spenderen aan thema’s met hogere risico’s.

En ook medefinalist DELA mag zich tot slot een innovator noemen, vanwege zijn ‘data analytics voor dummies’-aanpak, waarmee het management op relatief eenvoudige wijze datarapportages kan ontwikkelen en monitoren. Met deze tools is de risicobeheersing en de besluitvorming naar een hoger niveau getild.