Eén jaar DataHub: Bedenker en voorzitter Marieke Schulte blikt terug

01 november 2022 Consultancy.nl

De DataHub viert deze week haar eerste verjaardag. Via de stichting zet Digital Power zich in om datawijsheid binnen de samenleving te bevorderen. Hoe is het eerste jaar verlopen? We spraken erover met bedenker en voorzitter Marieke Schulte.

De 21e eeuw wordt ook wel het informatietijdperk genoemd. Als consultancy gespecialiseerd in data analytics weet Digital Power er alles van. De explosieve toename van gedigitaliseerde data biedt enorme kansen voor organisaties, en de consultants van Digital Power helpen ze om deze kansen te benutten.

Aan al die data kleeft echter ook een keerzijde. Het wordt vaak aangeprezen als ‘het nieuwe goud’, maar in de verkeerde handen kan dat goud flinke schade aanrichten. Denk bijvoorbeeld aan de talloze datalekken die in de krantenkoppen voorbijkomen, de phishing-mails in je eigen inbox of de Facebook-gegevens die werden gebruikt om verkiezingen te beïnvloeden.

Marieke Schulte, Datahub

Kortom: het informatietijdperk zit vol kansen én gevaren. Om goed je weg te vinden in deze nieuwe wereld is datawijsheid essentieel. Dit is precies waarom Digital Power-consultant Marieke Schulte met het idee kwam om de DataHub op te richten. Via de stichting zetten Marieke en haar collega’s zich in om mensen van jong tot oud wegwijs te maken in de wereld van data.

Inmiddels bestaat de maatschappelijke stichting alweer een jaar. Een mooi moment om met Marieke de tussentijdse balans op te maken.

Gefeliciteerd Marieke! Hoe kijk je terug op dit eerste jaar?

“Heel positief: ik ben trots als ik op een rijtje zet wat we met de Datahub in een jaar tijd hebben gedaan. We hebben een hoop doelgroepen voorlichting gegeven over datawijsheid – hoe je op basis van je eigen waarden kunt leren omgaan met je data.”

“Daarnaast hielpen we allerlei non-profitorganisaties om met data te (gaan) werken. En dat alles samen met een grote groep Digital Power-collega’s en partners – dat maakt het werk ook nog eens hartstikke leuk.”

Kun je wat concrete voorbeelden geven van enkele projecten?

“Laat ik beginnen met de voorlichting die we hebben gegeven over datawijsheid: ons lesprogramma voor middelbare scholieren, dat we samen met TMI Academy ontwikkelden, draait alweer een jaar door heel Nederland.”

“We gaven via SeniorWeb workshops aan ouderen en gaan deze maand van start met de Datawijs Designathon, het lesprogramma dat we voor kinderen in groep 7 en 8 hebben gemaakt, samen met Designathon Works.”

“Dat laatste krijgt nog een bijzonder vervolg, want we gaan vervolgens kinderen aan volwassenen laten presenteren wat zij over data hebben geleerd en wat voor oplossingen ze hebben bedacht om hun omgeving datawijs te maken – denk aan campagnes, robots, apps, et cetera. Dat noemen we het Datawijs-project.”

“Daarnaast hebben we allerlei non-profitorganisaties kunnen ondersteunen in hun datareis. Zo hielpen onze collega’s Karin en Mariska Dokters van de Wereld met een uitgebreid doelgroepenonderzoek en implementeerde Bob tijdens zijn Technisch Webanalyse-traineeship Google Tag Manager op de website van Goede Doelen Advies.”

“Als medewerker van Digital Power zie ik wat data voor de maatschappij kan betekenen, ook dat de voordelen niet door iedereen in gelijke mate kunnen worden benut.”

“En ook aan non-profits gaven we workshops! Voor de leden van Partos, de branchevereniging voor ontwikkelingssamenwerking, ontwikkelden we de cursusreeks Data Awareness. Het doel van die reeks is om goede doelen te helpen meer impact te maken en meten met behulp van data.”

“Diezelfde cursus namen we in on-demand-vorm op voor TechSoup, het wereldwijde tech-hulpplatform voor non-profits. Onze cursus is binnenkort beschikbaar voor de 80.000 actieve gebruikers van TechSoup. En dat is slechts het begin, want de komende tijd en het komende jaar zullen we via TechSoup ook live cursussen over ‘leveraging your data’ geven.”

Hoe was het om de rol van voorzitter van de stichting op je te nemen?

“Die rol geeft echt voldoening, want ik werk aan iets waar ik in geloof. Het was (en is) best even wennen, want eigenlijk is alles aan deze rol nieuw voor me. Als voorzitter van de Datahub zet ik nieuwe projecten en samenwerkingen op, koppel ik dataspecialisten van Digital Power aan projecten die bij hun ontwikkeldoelen passen, ben ik marketeer en geef ik zelf ook nog een groot deel van onze workshops.”

“En daar komt bij dat ik op zoek ga naar financieringsmogelijkheden boven op de financiering die we al van Digital Power krijgen, want we hebben grote ambities met onze stichting. Dit jaar kregen we onze eerste bijdrage van het SIDN fonds. Zij financierden de ontwikkeling van het lesprogramma voor basisscholieren.”

“Een hoop verschillende werkzaamheden dus, maar die afwisseling maakt het voor mij juist leuk. En gelukkig kan ik voor hulp, steun en toeverlaat altijd terecht bij mijn Digital Power-collega’s.”

Wat was je persoonlijke hoogtepunt van dit eerste jaar?

“Dat was de presentatie over datawijsheid die ik met mijn collega Rogier gaf op de PC Hulpdag van SeniorWeb. Eind september mochten we voor zo’n 90 (oudere) vrijwilligers van SeniorWeb presenteren over wat data is, wat de kansen en risico’s van zijn en hoe je op basis van je eigen waarden meer grip kunt krijgen op je data.”

“Het enthousiasme, maar ook de terechte zorgen van de deelnemers inspireerden me en bevestigden dat dit soort voorlichting nodig is in onze gedigitaliseerde samenleving.”

Wat zijn jullie ambities voor de komende tijd?

“Dat is simpel: heel Nederland datawijs! Als medewerker van Digital Power zie ik wat data in positieve zin voor de maatschappij kan betekenen, maar zie ik ook dat deze voordelen niet door iedereen in gelijke mate kunnen worden benut. En dat niet iedereen zich evengoed kan weren tegen de risico’s van data.”

“Ik hoop dat de dataspecialisten van Digital Power ook in het tweede jaar van de Datahub hun kennis en kunde weer voor een hoop non-profitorganisaties kunnen inzetten.”

“Het afgelopen jaar heeft voor mij bevestigd dat we daar – en dan niet alleen als Digital Power Datahub, maar met z’n allen – iets aan moeten doen. Met bestaande en nieuwe partners, waaronder de Alliantie Digitaal Samenleven, gaan we onze voorlichtingsprogramma’s opschalen en natuurlijk optimaliseren.”

“En ook in praktische zin blijven we aan de weg timmeren: ik hoop dat de dataspecialisten van Digital Power ook in het tweede jaar van de Datahub hun kennis en kunde weer voor een hoop non-profitorganisaties kunnen inzetten.”

Klinkt goed! Tot slot, hoe gaan jullie de eerste verjaardag van de Datahub vieren?

“Dat doen we aanstaande vrijdag, de dag na onze verjaardag, met een Datahubdag! De Datahub neemt die dag, samen met onze partners, het programma van onze wekelijkse technische meet-ups over en we organiseren nog een aantal extra workshops. Zo beleven de medewerkers van Digital Power die dag waar de Datahub het afgelopen jaar mee bezig is geweest en wat we nog allemaal van plan zijn.”

“Rosely van Dokters van de Wereld komt bijvoorbeeld tijdens de Customer Experience meet-up vertellen wat haar team nu met het gebruikersonderzoek doet, en Anne en Emer van onze partner Designathon Works komen ’s middags een snelkookvariant van het lesprogramma voor basisscholieren aan onze eigen collega’s geven. Ik ben benieuwd of zij daar ook weer wat datawijzer van worden!”

More on: Digital Power
Netherlands
Company profile
Digital Power is a Europe, Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Digital Power is a Local partner of Consultancy.org in Europe, Netherlands.

Upgrade the partnership. Get in touch with our team for details.