Digital Power lanceert eigen stichting voor maatschappelijke impact

17 november 2021 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Dataconsultancybureau Digital Power heeft een eigen stichting opgericht, waarmee het zich op pro bono-basis inzet voor maatschappelijke impact.

“Als Digital Power vinden we het belangrijk om een maatschappelijke bijdrage te leveren en dit maken we concreet met het oprichten van onze stichting”, legt René de Boer uit, de CEO van Digital Power.

Sterker nog, vervolgt De Boer, “Digital Power herschreef eerder dit jaar haar missie en visie en nam daarin op haar datakennis en -kunde toegankelijk te willen maken voor iedereen, dus ook voor de maatschappij. Met de Datahub gaat Digital Power ervoor zorgen dat de maatschappij die toegang krijgt.”

Digital Power lanceert eigen stichting voor maatschappelijke impact

De Datahub gaat de data-expertise van het bureau kosteloos inzetten voor maatschappelijke projecten. De stichting bouwt hiermee voort op verschillende pro bono-initiatieven die Digital Power sinds de oprichting heeft uitgevoerd. Zo bouwde het bureau aan het begin van de coronacrisis mee aan de ‘Covid-19 Violence Tracker’, een dashboard (initiatief van PeaceTech Lab) waarin wordt bijgehouden wat de stand van zaken is rondom corona-gerelateerd geweld.

Ook heeft Digital Power recent TMI Academy geholpen met het bouwen van een lesmodule over data voor middelbare scholieren. De TMI Academy is een stichting die zich inzet voor het verhogen van de digitale geletterdheid in het onderwijs.

Naast optrekken met opdrachtgevers zal de Datahub een voortrekkende rol nemen in kennisdeling rondom het thema data. Denk aan het organiseren van kennissessies en evenementen, of aan het uitbrengen van thought leadership.

Bedenker van de Datahub is consultant Marieke Schulte, die een halfjaar geleden haar idee opperde aan het managementteam. Inmiddels is ze voorzitter van de stichting – een sprekend voorbeeld van de cultuur van Digital Power.

“Als je het mij vraagt, gaat werken in de datawereld over meer dan alleen van data naar doen of van vraag naar oplossing”, vertelt Schulte. “Bij Digital Power voelen we ons verantwoordelijk voor de datawijsheid van de maatschappij; iedereen zou in gelijke mate moeten kunnen profiteren van de kansen die data biedt, en stilstaan bij de mogelijke risico’s ervan. Daarvoor is nodig dat burgers, en de maatschappelijke organisaties die burgers bedienen, meer leren over data. En daar gaat de Digital Power Datahub aan werken.”