Digital Power sorteert met komst MT voor op sterke groeiambitie
Digital Power is de afgelopen jaren hard gegroeid en het einde lijkt nog lang niet in zicht: “In de komende drie tot vier jaar gaan we verdubbelen”, vertelt CEO René de Boer. De snelle opmars gaat gepaard met een verdere professionalisering, ook van de organisatiestructuur. Daarom heeft de dataspecialist nu een managementteam aangesteld om de groeiambitie goed te faciliteren
Sinds het allereerste begin in 2016 focust Digital Power zich volledig op het domein van data. Deze scherpe focus heeft het bedrijf geen windeieren gelegd – het bureau heeft zich in rap tempo genesteld tussen de gevestigde namen binnen het landschap en blijft maar groeien – daarbij ook geholpen door het almaar groeiende belang van datagedreven werken.
Groeiambities
Vandaag de dag telt Digital Power ruim 110 collega’s. Maar als het aan CEO de Boer ligt is dit aantal tegen eind 2024 de grens van 200 medewerkers gepasseerd. De hoge groeiambities beperken zich niet enkel tot de huidige proposities van Digital Power. Het bureau mikt ook op een verbreding van de dienstverlening richting het hogere, meer strategische consulting segment.
“We hebben al een leidend trackrecord als datapartner op operationele thema’s”, legt De Boer uit. “We helpen tal van bekende klanten als Eneco, KPN, KWF, Gemeente Utrecht, RNW en Post NL met onder andere het krijgen van grip op hun datamanagement, het ontwikkelen van dashboards en rapportages en het beschikbaar maken van de juiste data."
"De afgelopen jaren denken we echter ook steeds vaker mee op strategisch niveau. Het is voor ons dus ook een logische stap om deze strategische positie in de markt te gaan claimen."
Deze ontwikkeling wil het bureau nu nadrukkelijk doorzetten. “We willen bekend worden in de markt als een partij die organisaties kan helpen in het gehele dataproces – van het uitdenken en vormgeven van de datastrategie tot en met de uiteindelijke uitvoering daarvan. Daarbij is het echt én-én, want vanuit onze oorsprong en no-nonsense aanpak zullen we ons altijd blijven richten op het leveren van resultaten.”
Het managementteam
Bij groei hoort ook professionalisering, en in dit kader moesten enkele lastige beslissingen worden genomen – vooral ten aanzien van het organisatiemodel. “We hebben al deze jaren zonder een formeel managementteam gewerkt”, legt De Boer uit. “We geloven heel erg in een platte en wendbare organisatie. Die haalt ieders kracht naar boven. Maar we hebben hier intern open en eerlijk het gesprek over gevoerd en kwamen tot de conclusie dat we wat governance moeten introduceren in ons bestuursmodel. En dus introduceren we nu ons eerste managementteam.”
Dit team bestaat uit zeven leiders en wat meteen opvalt aan de rolbeschrijvingen is dat die afwijken van een typisch managementteam. Zo is er geen CFO, geen COO en geen CHRO. In plaats daarvan zien we rollen als Ontwikkelmanager en Business Support Manager. Hoe zit dat? “We hebben vanuit onze cultuur en behoeften van onze organisatie gekeken naar wat we nodig hebben en belangrijk vinden”, licht De Boer toe.
“En van daaruit zijn we ons team gaan samenstellen. Een voorbeeld: binnen Digital Power vinden we het continu leren en ontwikkelen erg belangrijk. Onze collega’s zijn onze belangrijkste assets en in een snel ontwikkelend veld als de data wereld is het cruciaal om voorop te blijven lopen.”
Dus was één plus één twee. “Leren en ontwikkelen is zo belangrijk dat het ook is opgenomen in onze strategie. Daarom is het voor ons logisch om iemand in het bestuur daarvoor verantwoordelijk te maken.” Waar deze verantwoordelijkheid doorgaans ligt bij de CHRO, heeft Digital Power een ander aspect van die traditionele rol (human resources en performance management) belegd bij de Business Support Manager, die daarnaast nog diverse andere taken op zijn bord heeft. "Op deze manier hebben we ons eigen managementteam samengesteld waarmee we de groeiambitie maximaal willen faciliteren."
Even voorstellen
Een overzicht van de zeven managementteamleden:
Rick Snijder is de Financieel Manager. Hij is zo’n drie jaar actief bij het bureau en werkte eerder vijf jaar als accountant. Hij ziet erop toe dat de financiële resultaten gezond zijn en dat het managementteam onderbouwde beslissingen kan maken.
Olaf Stempels is benoemd tot Business Support Manager. Hij zorgt ervoor dat alle teams binnen Digital Power de kennis, kunde en middelen tot hun beschikking krijgen om hun taken uit te voeren. Hij heeft meer dan zeventien jaar ervaring als consultant op het gebied van webdata en -visualisatie, waarvan meer dan zeven jaar bij Digital Power.
Robin de Kramer is Operationeel Manager. Hij overziet de oplevering van projecten bij klanten en zorgt ervoor dat de processen binnen Digital Power effectief en efficiënt verlopen. Hij is ruim vier jaar werkzaam bij het bedrijf en bekleedde daarvoor managementrollen bij een technische detacheerder.
Marloes de Bruin werkt al acht jaar als Marketing Manager, waarvan vijf bij Digital Power. Samen met haar team zorgt ze ervoor dat Digital Power op het netvlies staat bij opdrachtgevers en zich profileert als een goede werkgever richting professionals.
Rogier Kamer is Ontwikkelmanager. Hij zit al zeventien jaar in het vak en zorgt ervoor dat de consultants van Digital Power voorop blijven lopen in hun vakgebied door middel van een uitgebreid ontwikkelcurriculum.
Erik van der Kooij is als Commercieel Manager verantwoordelijk voor verschillende van de grootste accounts van het bedrijf en zorgt dat Digital Power de juiste invulling geeft aan de vraagstukken van opdrachtgevers. Hij werkt sinds begin 2017 bij het bureau.
René de Boer, tot slot, is de CEO. Hij lanceerde het bedrijf in 2016 na eerst ervaring te hebben opgedaan in de ingenieurswereld. Hij geeft leiding aan de strategie- en groeiagenda, investeert in mensen en de organisatie en overziet de dienstverlening aan klanten.
Zoals misschien opvalt, is het managementteam samengesteld uit collega’s die allemaal al jaren bij Digital Power werken. "Het is een bewuste keuze geweest om collega’s de kans te bieden zich intern verder te ontwikkelen. Ook dit is een onderdeel van de cultuur van Digital Power en het belang van vertrouwen hebben en het investeren in je organisatie."