Grant Thornton brengt CxO’s en DGA’s samen in Klantenraad
Grant Thornton heeft een Klantenraad ingesteld. Met de raad – die bestaat uit CxO’s en DGA’s actief in uiteenlopende sectoren – wil Grant Thornton feedback vanuit de markt op een structurele wijze verankeren in de eigen strategische besluitvorming.
De nieuwe Klantenraad is een adviesgremium ingesteld door de raad van bestuur van Grant Thornton en bestaat momenteel uit acht leden. Alle leden bekleden directierollen bij familiebedrijven en middelgrote bedrijven – de belangrijkste segmenten waarin Grant Thornton actief is.
“Met de Klantenraad beschikken we over een platform om gestructureerd ‘outside in’-feedback te organiseren bij belangrijke beslissingen over klanten en markten”, legt Bart Jonker uit, Bestuurslid Clients & Markets bij het accountants- en advieskantoor.
De Nederlandse organisatie heeft met de stap een primeur binnen het internationale Grant Thornton-netwerk (62.000 professionals in 135+ landen). “Ik was zeer verheugd toen ik hoorde over het idee van de Nederlandse ledenfirma om een Klantenraad op te richten en het externe perspectief van de cliënten direct in het besluitvormingsproces in te brengen,” zegt Peter Bodin, de wereldwijde CEO van Grant Thornton.
Bodin blijft de ontwikkeling nauwlettend volgen. Want, zo zegt hij, “Grant Thornton bestaat alleen dankzij haar klanten. Het is van het grootste belang dat wij naar onze klanten luisteren en een beter inzicht krijgen in de uitdagingen waarmee zij worden geconfronteerd, zodat wij de hoogwaardige dienstverlening kunnen blijven bieden waar wij zo trots op zijn.”
Indien het Nederlandse initiatief goed wordt ontvangen is het zomaar mogelijk dat Bodin vergelijkbare externe klankborden laat optuigen in andere member firms.
De Klantenraad komt een aantal keer per jaar bijeen. De aftrap vindt later deze maand plaats. Op de agenda staan dan thema’s als: Wat zijn ontwikkelingen die spelen in de markt? Hoe kijken de leden naar de ‘client experience’ van Grant Thornton? Wat zijn hun verwachtingen en wensen ten aanzien van de strategie en dienstverlening van Grant Thornton? En welke kansen zien ze voor verdere samenwerking?
De raad van bestuur – die naast Bart Jonker bestaat uit voorzitter Marcel Welsink en Theo Ostermann – vertaalt vervolgens de inzichten uit de sessies naar de eigen strategie.
“We zetten in op het steeds beter uitvoeren van onze opdrachten en het overtreffen van de verwachtingen van onze opdrachtgevers. Die verwachtingen leer je alleen kennen wanneer je in nauwe dialoog bent en blijft met de klanten”, zegt Welsink. “Met de Klantenraad krijgen onze klanten een directe stem bij onze raad van bestuur.”
De leden van de Klantenraad zijn Ileen Purperhart (DGA Hestia), Jasper de Rooij (CEO Elfi), Johan de Rooij (CEO Cargo Control Company), Jorg Roodbeen (CEO Klap), Lucas Lammers (CEO LC Packaging), Martijn Markus (CEO Markus & Markus Stroopwafels), René Dijkstra (CEO Raditeq) en Wim van Esveld (CFO Van Caem Klerks).