Berenschot versterkt communicatieadviespraktijk met Shirley Drost
Berenschot heeft het team Strategische Positionering en Communicatie uitgebreid met Shirley Drost.
De benoeming van Drost ligt in lijn met de ambitie van Berenschot om de expertise op het gebied van strategische positionering en communicatie verder uit te bouwen. Het team Strategische Positionering en Communicatie richt zich vooral op overheden en andere publieke organisaties.
“Met Shirley halen wij iemand binnen die weet hoe belangrijk media, communicatie en openbaar bestuur zijn voor het aanpakken van de grote maatschappelijke vraagstukken”, vertelt Floris Bannink, managing director bij Berenschot.
Na haar studies aan de Vrije Universiteit Amsterdam vervulde Drost verschillende communicatierollen, onder andere bij de gemeente Almere en UNICEF Mozambique. Voor haar overstap naar Berenschot werkte ze vijf jaar als multimediaal journalist op de binnenlandredactie van de NOS. Hier hield ze zich onder andere bezig met het thema’s als diversiteit en asiel en migratie.
In die tijd was ze tevens lid van het verantwoordingsorgaan van pensioenfonds PNO Media, waar ze zich vooral richtte op strategie, communicatie, governance en maatschappelijk verantwoord beleggen. Verder is Drost bestuurslid bij het Dinamo Fonds, dat zich inzet voor herstel van de biodiversiteit van de leefomgeving in Nederland.
Media, politiek en maatschappij
Met haar jarenlange ervaring als journalist bij de NOS kent Drost als geen ander het belang van een strategische positionering en de invloed van (sociale) media op maatschappij en politiek en vice versa.
“Onze maatschappij wordt complexer en dat geldt ook voor ons openbaar bestuur. De kloof tussen overheid en burger groeit en het vertrouwen in de overheid daalt”, aldus Drost. “Tegelijkertijd staan publieke organisaties voor de uitdaging in te spelen op maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. En omdat zij continu onder een media-vergrootglas liggen, is een sterke positionering essentieel.”
De adviseurs van het team Strategische Positionering en Communicatie helpen opdrachtgevers onder meer bij het ontwikkelen van hun strategie, het scherpstellen van hun visie en het voorbereiden op dreigende crises of complexe issues.
Drost: “Een goede (persoonlijke) communicatie- en mediastrategie is onmisbaar in deze tijd. Ik ben gemotiveerd om de toegevoegde waarde van communicatie te vergroten en organisaties te helpen bij het kiezen van een relevant en onderscheidend profiel. Een scherpe positionering is de kern van elke organisatie.”