PA Consulting: Lessons learned van financiele crisis
CxO’s en bestuurders kunnen een enorm aantal lessen leren van de financiële crisis en de daaropvolgende economische recessie. Volgens het internationale adviesbureau PA Consulting Group is de belangrijkste les dat bedrijven zich op een totaal andere manier moeten voorbereiden op een recessie. Uit het onderzoek ‘Managing Uncertainty’, dat onder meer dan 200 topmanagers uit de hele wereld werd gehouden, blijkt dat bedrijven die het meest succesvol door de recessieperiode zijn gekomen drie gemeenschappelijke strategieën volgden.
In het onderzoek vroeg het adviesbureau aan managers hoe zij hebben gehandeld ten tijde van financiële crisis en welke managementstrategieën het meest effectief bleken. Uit de analyse bleek dat er significante patronen te ontdekken zijn in de gekozen strategieën en de financiële prestaties van bedrijven.
Succesvolle managementstrategieën
De best presterende bedrijven deelden drie gemeenschappelijke strategieën:
1. Ze identificeerden bedreigingen sneller en reageerden sneller dan hun concurrenten.
2. Ze hadden een “wetenschappelijke” benadering naar kostenbesparing.
3. Ze beschouwden de crisis als een kans in plaats van een bedreiging.
Op basis van een gedetailleerde analyse van de crisis en de onderzoeksresultaten definieerden de consultants van PA een raamwerk waarmee bedrijfsleiders concrete stappen kunnen nemen om zich voor te bereiden op een toekomstige crisis.
Slecht recessiemanagement
PA Consulting Group onderzocht ook wat de kenmerken van de slechtst presterende bedrijven zijn. Daaruit bleek dat ook zij drie gemeenschappelijke karakteristieken delen. Ten eerste waren ze te langzaam in hun reactie op de financiële crisis: ze hadden meer dan een jaar nodig om het fundamentele effect op hun bedrijf te begrijpen, en nog eens zes maanden om daarop te reageren. Ten tweede waren ze teveel gefocust op kosten. Hoewel kosten van essentieel belang zijn, is het een vergissing om bezuinigingen zonder onderscheid in het gehele bedrijf door te voeren. Veel bedrijven hebben opvallende stappen gezet om te overleven, maar in de meeste gevallen hadden kostenbesparingen een schadelijke invloed op de lange termijn. Ten derde waren de slechtst presterende bedrijven te passief in hun reactie op de financiële crisis. Ze waren niet in staat hun organisaties opnieuw uit te vinden en te transformeren. Ook waren ze te laat in het identificeren van nieuwe kansen.