Apple-apps ecosysteem goed voor 220.000 banen in Nederland
In ons land verdienden circa 220.000 mensen afgelopen jaar direct of indirect geld met apps voor iPhones (oftewel iOS-apps). Dat concludeert Analysis Group na een marktverkenning.
Toen Steve Jobs in 2007 de iPhone introduceerde, ontketende zich een ware revolutie in de mobiele telefoonsector. Daarmee begon ook een daaraan verwante markt zich in een razend tempo te ontwikkelen: die van de applicaties.
Vandaag de dag bezitten meer dan negen op de tien Nederlanders een smartphone. En daarmee doen we natuurlijk véél meer dan bellen en appen. Je kunt het zo gek niet bedenken of er bestaat een app voor: van het vinden van een date tot het regelen van bankzaken en nog veel en veel meer.
Met de grote populariteit van apps gaat uiteraard een heleboel geld gemoeid. Appmakers verdienen geld via reclames in de apps en/of gebruikers, die eenmalig of periodiek betalen voor het gebruik van de app.
Onderzoekers van economisch adviesbureau Analysis Group namen in opdracht van Apple de mondiale iOS-appmarkt onder de loep. Naar voren komt dat deze afgelopen jaar een omvang had van maar liefst $643 miljard – een stijging van 24% in vergelijking met het jaar ervoor ($519 miljard).
Veel werkgelegenheid
Deze astronomische bedragen gaan uiteraard ook gepaard met een flinke werkgelegenheid. In het onderzoeksrapport is te lezen dat in ons land in 2021 een slordige 220.000 mensen hun geld verdienden met het bouwen of onderhouden van iOS-apps.
Volgens de experts van het adviesbureau creëerden apps voor iPhones in heel Europa afgelopen jaar in totaal meer dan 2,2 miljoen banen. In vergelijking met de cijfers voor het jaar 2020 komt dat neer op een werkgelegenheidsstijging van 7%, aldus de onderzoekers.
Nieuwe appmakers
Voor zijn studie keek Analysis Group ook naar de samenstelling van de mondiale iOS-appmakersmarkt. In 2021 zagen in Europa de meeste nieuwe appmaakbedrijven het levenslicht (24%), gevolgd door China (23%) en de Verenigde Staten (14%).
Op dit moment bestaan naar schatting 2 miljoen iOS-apps. Volgens Analysis Group is de markt voor iOS-applicaties echter nog niet verzadigd. Ze denken dat de komende jaren nog “goede groeikansen” zijn weggelegd voor nieuwe appmaakbedrijven, zowel in massa- als nichesegmenten.