Mobiele apps van Nederlandse banken bovengemiddeld goed
Sia Partners heeft na uitgebreid onderzoek een lijst van de beste bankenapps ter wereld uitgebracht. Wat vooral opvalt: de apps van de Nederlandse grootbanken zijn bovengemiddeld goed, maar behoren niet tot de Europese top.
Voor het onderzoek hield advies- en managementkantoor Sia Partners 79 banken uit negen landen tegen het licht. Het onderzoek concentreert zich op drie parameters: de aangeboden functionaliteiten (betalingen, kaarten, kredieten, advies), de gebruiksvriendelijkheid (navigatie, eenvoud, look-and-feel) en de score in de appstore.
Zodoende zijn de onderzoekers tot een top 10 gekomen. Dat zijn, in deze volgorde, Revolut (Verenigd Koninkrijk), Belfius (België), Intesa (Italië), KBC (België), Boursorama (Frankrijk), Bunq (Nederland), BBVA (Spanje), N26 (Duitsland), Illimity (Italië) en Barclays (Verenigd Koninkrijk).
Revolut en Belfius staan bovenaan omdat de neobanken, die alleen beschikbaar zijn via de mobiele app, volgens Sia Partners hun gebruikers de beste bancaire dienstverlening en gebruikerservaring via een smartphone bieden. Zij zijn vooral zeer te spreken over de kwaliteit van de gebruikerservaring, maar wijzen ook op de brede functionaliteiten evenals de intuïtieve aard van de app.
Kijkend naar ons land, prijkt de app van Bunq bovenaan, terwijl hij wereldwijd de zesde plek inneemt in de ranking. Bunq werd opgericht in 2015 door Ali Niknam, die Bunq vanaf de start niet als een bank positioneert maar als een IT-bedrijf dat betalingsverkeer verzorgt. De bank/het IT-bedrijf heeft de laatste jaren sterk aan de weg getimmerd in ons land en zich weten te nestelen tussen de gevestigde spelers. Onlangs startte Bunq als eerste speler in de markt met het aanbieden van Google Pay als betaalmethode.
Met zijn bankenapp laat Bunq de drie grootbanken achter zich, die in de ranking overigens dicht bij elkaar staan. ABN Amro (#18 wereldwijd) weet ING (#19) net voor te blijven en samen scoren zij enkele procentpunten hoger dan Rabobank (#22).
“Om hun prestaties te verbeteren moeten ING en ABN AMRO zich vooral focussen op hun functionaliteiten, terwijl Rabobank juist zijn gebruikerservaring (UX) moet zien te verbeteren, wanneer zij het gat met Bunq willen dichten”, aldus Paul Geerts, Head of Banking bij Sia Partners in Nederland.
Een opvallende bevinding uit het onderzoek is dat België goed scoort als het gaat om bankenapps. Belfius staat op de tweede plek en KBC neemt de vierde plek in (vorig jaar stond het op plek 7). Dat de twee Belgische banken zo goed scoren danken ze volgens Quico Quartier, manager financial services bij Sia Partners, aan drie zaken.
“Ten eerste is er de visie van het management, dat fors inzette op de ontwikkeling van digitale en mobiele kanalen. Daarnaast zijn het wendbare banken, met een efficiënte organisatie, die snel kunnen schakelen. Ten slotte is er de onderlinge concurrentie die hen vooruitstuwt.”
Concurrenten die bij onze zuiderburen de meeste progressie boekten waren Argenta en ING België. Argenta nam een nieuw IT-platform in gebruik en plukt daar nu de vruchten van. Ook de nieuwe app van ING doet het beter dan de oude.
Sia Partners heeft eenzelfde analyse doorgevoerd in andere delen van de wereld, waaronder Azië. Het advieskantoor concludeert daaruit dat Europa het over hele linie goed doet.
Anthony Wolf, een Associate Partner en Head of Financial Services bij het Belgische kantoor van Sia Partners, zegt hierover: “In vergelijking met Aziatische banken scoren Europese banken erg goed. Europese banken scoren beter dankzij hogere beoordelingen in de appstores en een breder spectrum van functionaliteiten, die gemakkelijker te gebruiken en veelal aanpasbaar zijn. Ze bieden doorgaans ook beter in-app-advies, bijvoorbeeld over beleggingen en bankproducten.”