Omvang van de mondiale digitale betalingsmarkt neemt toe

09 november 2020 Consultancy.nl

Het aantal digitale betalingen steeg vorig jaar wereldwijd naar meer dan 700 miljard, wat gemiddeld genomen neerkomt op circa honderd niet-contante transacties per aardbewoner per jaar.

Capgemini publiceerde deze maand zijn World Payments Report, een overzicht van het mondiale betalingslandschap waartoe ruim veertig markten over de hele wereld zijn geanalyseerd. Voor het onderzoek werd gebruikgemaakt van data van de Bank for International Settlements, de Europese Centrale Bank, de Wereldbank en verschillende andere internationale spelers.

In het onderzoek komt naar voren dat het aantal digitale betalingen flink toeneemt. In 2019 vonden er op onze planeet bijna 710 miljard digitale transacties plaats, wat overeenstemt met een groei van 14% in vergelijking met een jaar eerder. Volgens Capgemini is deze stijging de grootste in tien jaar tijd.

Ontwikkeling van niet-contante transacties naar tijdEuropa was tot 2017 het epicentrum op het gebied van digitale betalingen, gevolgd door Noord-Amerika. In 2018 wist de Aziatisch Pacifische-regio (APAC) de Europese digitale betalingsmarkt nipt te overtreffen, en in 2019 is het gat tussen de twee continenten verder vergroot na een sterke groei van payments in APAC (25% versus 12% in Europa).

Ook in het Midden-Oosten & Afrika groeide de digitale betalingsmarkt hard, met 18,5%. Hier staat het digitale betalingsverkeer met een totaal transactievolume van ongeveer 17 miljard echter nog in de kinderschoenen. In Latijns-Amerika is de markt al wat volwassener, met meer dan 50 miljard digitale transacties.

Going mobile

Het wereldwijde betalingslandschap blijft groeien dankzij een aantal bredere ontwikkelingen, zoals de opkomst van mobiele betalingen. Volgens Capgemini werden vorig jaar meer dan 1 miljard van alle niet-contante transacties via een mobiel apparaat uitgevoerd. Een wereldbevolking die steeds meer vertrouwen heeft in smartphone-applicaties speelt hierbij een cruciale rol.

Tegelijkertijd neemt het aantal jonge, technisch onderlegde consumenten in vooral de Aziatisch-Pacifische regio ook een belangrijk deel van de stijging voor zijn rekening.

Ontwikkeling mobiele betalingen naar tijd

Mobiele betalingen zullen de komende jaren naar verwachting het landschap van digitale transacties gaan overnemen. De onderzoekers voorspellen een samengestelde jaarlijkse groei (CAGR) van meer dan 11% voor mobiele betalingen tussen 2019 en 2023. Hoewel contactloze betaalkaarten op dit moment voor de meeste consumenten de voorkeursoptie zijn, zitten er tal van andere betaalinnovaties in de pijplijn, die het mobiele betalingen steeds populairder zullen maken.

Tekenen van deze trend doen zich al voor. Zo kiezen consumenten in meerdere belangrijke markten voor betalingen via een digitale portemonnee, onder meer vanwege het gemak en de snelheid en veiligheid waarmee transacties verlopen. Naarmate dit subsegment groeit, groeit ook de algehele markt voor online transacties.

Niet voor niets worden over de hele wereld miljarden geïnvesteerd in fintech-innovaties. Startups proberen namelijk een stukje marktaandeel van gevestigde bankreuzen af te snoepen, terwijl bankreuzen op hun beurt flink investeren om hun sterke positie te behouden.

Deze dynamiek is al een paar jaar zichtbaar. Het resultaat hiervan is dat digitale betalingen steeds eenvoudiger, sneller en veiliger zijn geworden. Tal van andere ontwikkelingen die de arena van digitale transacties momenteel vormgeven, worden met name veroorzaakt door de gevolgen van de wereldwijde coronacrisis. 

Overwegingen om gebruik te maken van QR-codes en digitale wallets

Lockdowns, virtuele werkafspraken en de wijdverspreide besmettingsangst hebben ervoor gezorgd dat veel activiteiten naar het onlinekanaal zijn verplaatst: neem een vergadering via Zoom of boodschappen doen via een app of website. De basis voor deze transitie is een snelle, betrouwbare en veilige online betalingsinfrastructuur.

Uit een rapport van Boston Consulting Group uit juli bleek dat Covid-19 en al zijn gevolgen een uitgelezen kans bieden aan de fintech-sector om innovatie te versnellen. Het rapport van Capgemini onderschrijft dit, en presenteert de pandemie als een katalysator voor digitale betalingen. 

“De coronacrisis heeft geleid tot een generatieoverschrijdende verschuiving naar digitale kanalen en digitale betaalmethoden. Zelfs babyboomers van 56 jaar en ouder zeggen dat ze tijdens de lockdown veel meer via digitale kanalen betaalden”, aldus Elias Ghanem, Global Head of Financial Services Market Intelligence bij Capgemini.

More on: Capgemini
Netherlands
Company profile
Capgemini is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Capgemini is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.