BDO schroeft omzet met 4% omhoog naar €319 miljoen
BDO heeft vorig jaar voor het zevende jaar op rij groei weten te boeken. Ook de winstgevendheid van het accountants- en advieskantoor nam ondanks de coronacrisis toe.
In 2021 wist BDO zijn omzet met 3,9% te vergroten naar €319 miljoen. Het bedrijfsresultaat kwam uit op €47 miljoen, en het resultaat voor belasting steeg door naar €45,3 miljoen.
Terugkijkend op de prestaties in 2021 zegt bestuursvoorzitter René Nelis: “Met veel energie en doorzettingsvermogen bleven onze mensen met elkaar en de klant in verbinding en wisten zij de continuïteit en kwaliteit van onze dienstverlening voorop te stellen. Wij zijn enorm trots op hun bevlogenheid.”
De Advisory-praktijk was net als in eerdere jaren de snelste groeier voor BDO. De consultants en financiële adviseurs waren vorig jaar goed voor een omzet van €45 miljoen, dubbel zoveel als in 2016. Audit & Assurance bleef de grootste praktijk met een omzet van net boven de €120 miljoen.
Het personeelsbestand van BDO steeg naar 2.500 medewerkers. De nummer 5 in de accountancymarkt (na de Big Four) lijkt zijn recruitmentapparaat hiermee goed op orde te hebben. Nelis: “Ondanks een zeer uitdagende arbeidsmarkt zijn we in 2021 in staat geweest veel nieuwe talenten aan ons te binden.”
Het behouden van talent staat echter minstens zo hoog op de agenda. “We hebben vorig jaar onder meer veel geïnvesteerd in trainingen en opleidingen en in praktische zaken als goede thuiswerkfaciliteiten, een optimaal functionerende digitale infrastructuur, nieuwe kantoren die hybride samenwerken ondersteunen en in de uitbreiding en verbetering van arbeidsvoorwaarden”, aldus Nelis.
“De komende jaren is aandacht voor vitaliteit en werkplezier belangrijk in ons streven om zo veel als mogelijk een mensgerichte organisatie te worden”, blikt hij vooruit.
Ten aanzien van de financiële prognose voor 2022 toont hij zich voorzichtig. “Oorlog, inflatie, klimaatzorgen, cybersecuritydreigingen en krapte op de arbeidsmarkt zorgen voor onzekerheid en maken vooruitkijken moeilijk. We hebben echter het vertrouwen dat we met onze mensen en ons DNA in staat zijn om duurzame topkwaliteit te kunnen blijven leveren.”