BearingPoint helpt Mercell met CRM-integratie na overnames
Mercell, een Noors bedrijf dat online e-tender- en inkoopplatforms levert voor organisaties en overheidsinstellingen, is de afgelopen jaren flink gegroeid. Samen met BearingPoint is gewerkt aan een soepele data-integratie binnen het klantdomein.
Het Noorse Mercell levert systemen aan overheden en organisaties voor het managen van hun aanbestedingen. Deze systemen zorgen tevens dat de aanbestedingen (bijvoorbeeld Europese tenders) voldoen aan alle relevante Europese wet- en regelgeving en/of lokale richtlijnen.
Meer dan 3.300 inkopers binnen Europa maken momenteel gebruik van het Mercell-platform, waaronder ook steeds meer Nederlandse organisaties.
De groei van Mercell is in ons land in een stroomversnelling geraakt nadat Mercell vorig jaar Negometrix (in februari) en CTM Solution (in mei) overnam.
Zoals bij iedere deal geldt: een overname is pas succesvol wanneer ook de integratie soepel verloopt. Het management van Mercell was zich goed bewust van deze vuistregel (Mercell heeft de afgelopen jaren tal van bedrijven overgenomen) en besloot daarom een aparte werkstroom op te zetten, speciaal gericht op de integratie.
Naadloze aansluiting
Binnen het CRM-domein werd de hulp ingeroepen van BearingPoint. Samen met een intern projectteam kreeg consultant Joost Kuckartz de taak ervoor te zorgen dat de CRM-processen van Negometrix, CTM Solution en het moederbedrijf naadloos op elkaar aansluiten. Ook hield het team zich bezig met de integratie van alle data.
Het team begon met het in kaart brengen van de huidige CRM-, sales- en customer success-processen. “Hiermee konden we zien hoe de verschillende partijen hun CRM-activiteiten uitvoeren”, legt Kuckartz uit. “Nog belangrijker, we konden toewerken naar een gemene deler en acties uitstippelen voor het overbruggen van de verschillen.”
Tegelijkertijd werd de beschikbare informatie gebruikt om verbeterpotentieel te identificeren. Kuckartz: “Een acquisitie vormt een uitgelezen mogelijkheid om de nieuwe manier van werken te standaardiseren en te verbeteren.” Bij het definiëren van een nieuwe, verbeterde blauwdruk kon BearingPoint putten uit tal van best practices uit het CRM-landschap, zowel in de inkoopwereld als daarbuiten.
In het vierde kwartaal van 2021 had het projectteam zijn plannen gereed en werd overgegaan tot de daadwerkelijke implementatie. De sales en customer success managers zijn vervolgens getraind in de nieuwe manier van werken, de data werd geïntegreerd (en opgeschoond) en automatisering door middel van workflows en scripts in het CRM-systeem werd geïntroduceerd.
Ook heeft het projectteam een ‘integration toolkit’ opgesteld voor Mercell. Hiermee beschikt het Noorse bedrijf, dat voornemens is om in de toekomst nog meer bedrijven over te nemen, nu over een gestandaardiseerd implementatieplan, dat het bij volgende integraties kan gebruiken. Het plan beschrijft hoe de processen en data van een overgenomen bedrijf op een soepele manier in de Mercell-familie kunnen worden opgenomen.
Na zes maanden bij de opdrachtgever kwam er begin dit jaar een einde aan het project. “Mercell heeft een erg mooie ambitie en een geweldige sfeer, en ik vond het jammer dat mijn project daar ten einde kwam!”, blikt Kuckartz terug. “Ik houd van standaardiseren en automatiseren, en ik heb het gevoel dat mijn enthousiasme daarin ook werd doorgevoerd buiten het team waarin ik werkte. Ik ben trots op de progressie die is geboekt.”
Inmiddels is Kuckartz aan zijn volgende opdracht begonnen. “Ik help een blockchainbedrijf met het opzetten van het business intelligence team en het ontwikkelen van een data warehouse.”