CPM-specialist Satriun fuseert met branchegenoot Inplenion
Twee consultancykantoren actief in het corporate performance management (CPM)-segment – Satriun en Inplenion – hebben hun krachten gebundeld in een gelijkwaardige fusiedeal. Samen zullen ze een groep vormen bestaande uit meer dan 200 consultants in 15 landen.
Satriun werd opgericht in 2011 en is met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland. Het bureau is gespecialiseerd in financiële transformaties en het implementeren van CPM-softwareoplossingen. Het bedrijf is een gecertificeerde partner van diverse grotere softwareaanbieders in de markt, waaronder Anaplan, Board, CXO Software, OneStream, Oracle, SAP en Wolters Kluwer CCH Tagetik.
Het met zijn hoofdkantoor in Zwitserland gevestigde Inplenion is ongeveer even groot (100 consultants) als Satriun en heeft ook een vergelijkbaar profiel. Het bureau is op zijn beurt een partner van onder andere Board, CXO Software, K-Shuttle, Jedox, OneStream, Oracle en Trinity.
De twee bureaus werkten voorafgaand aan de fusie al meerdere jaren samen aan verschillende internationale projecten. In sommige landen was zelfs al sprake van verregaande samenwerking – bijvoorbeeld in Frankrijk, waar de twee werken vanuit een joint venture-constructie. Met de nu ingezette fusie wordt de samenwerking naar een nog hoger niveau getild. Financiële details rondom de deal zijn niet bekendgemaakt.
Meer waarde voor klanten, partners en collega’s
“We zagen in de loop der jaren hoe ons dienstenaanbod en onze cultuur complementair aan elkaar waren”, laat Satriun-CEO Alexandre Constantinescu weten. “Gezamenlijk verder gaan voelt heel natuurlijk en zal ongetwijfeld meer waarde en kansen bieden aan onze klanten, partners en collega’s.”
Enkele synergieën waar Constantinescu op doelt zijn de grotere omvang en de geografische dekking van de gecombineerde groep. Na de closing (naar verwachting in augustus 2022) zullen de twee kantoren verder opereren vanuit Nederland, Zwitserland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Zweden, Griekenland, Polen, Roemenië, het Verenigd Koninkrijk, Israël, Marokko, Zuid-Afrika, de Verenigde Arabische Emiraten, Egypte, Saoedi-Arabië en India.
Bovendien kunnen Satriun en Inplenion hun expertise onderling uitwisselen en zo een meer “gerichte positionering op de markt” tot stand te brengen, zo laat Constantinescu weten. Zo zal Satriun zijn OneStream- en Oracle-aanbod ter beschikking stellen aan Inplenion, waardoor het bedrijf zich meer zal kunnen concentreren op zijn SAP- en Wolters Kluwer CCH Tagetik-aanbod.
Inplenion zal op zijn beurt de OneStream-consulting- en implementatiediensten op zich nemen. “Door deze ruil zijn beide merken van mening dat ze beter in staat zullen zijn een duidelijke en gerichte propositie te bieden aan de CPM-markt”, aldus Constantinescu.
Casper van Leeuwen, de CEO van Satriun Nederland, geeft aan: “Wij geloven dat Satriuns bestaande OneStream- en Oracle-klanten een geweldig nieuw thuis zullen vinden bij Inplenion. Voortbouwend op onze complementariteit in geografie, vaardigheden en technologische focus, kan ik niet wachten om onze klanten de verhoogde waarde van ons gecombineerde team te laten ervaren.”
Jann Tadorian, de CEO van Inplenion, voegt toe: “We zijn verheugd om onze footprint in het OneStream en Oracle CPM-segment te vergroten en zijn zeer enthousiast over de fantastische mogelijkheden voor alle collega’s in de groep om te groeien en onze klanten nog beter van dienst te zijn.”