Startup-aanpak helpt ANWB met ontwikkeling van Reisopmaat

24 februari 2022 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Meer nieuws over

ANWB heeft een digitale tool ontwikkeld waar reizigers hun hele rondreis flexibel kunnen plannen, met de zekerheid van een ANWB-pakketreis. Hiermee heeft de organisatie – samen met IG&H en OutSystems – niet alleen een toekomstvast businessmodel neergezet, maar ook een vernieuwend reisconcept.

De opmaat naar de digitale tool begon met een reis die ANWB zelf aflegde: samen met IG&H doorliep ANWB Reizen een strategisch herijkingstraject. “We zagen toen dat er nog volop kansen liggen, die we natuurlijk graag willen benutten”, vertelt Gert-Jan Bressers, directeur Rondreizen. “Zo gingen vakantiegangers die een rondreis willen samenstellen tot nu toe verschillende websites af op zoek naar een vlucht, verblijf en een huurauto.”

De kunst is juist om deze behoefte vanuit één plek te bedienen. “Daarom hebben we een reizenpropositie ontwikkeld, waarbij we realtime de wereldwijde voorraad aan vluchten, accommodaties en autohuur hebben samengebracht in één online portaal. Zo is ANWB Reisopmaat ontstaan. Deze reizenpropositie is niet alleen innovatief voor ANWB, maar ook vernieuwend in de markt.”

Start-upaanpak helpt ANWB met ontwikkeling van Reisopmaat

Startup-aanpak

Geheel in de geest van dit innovatieve potentieel werd ANWB Reisopmaat “technologiegedreven ontwikkeld als een startup” binnen de eigen organisatie.

“Dat vergt een andere aanpak dan we gewend waren en daarbij heeft IG&H ons als partner geholpen”, legt Bressers uit, “van strategie en digitale transformatie tot realisatie. Ze hebben ons begeleid bij een innovatieve manier van werken waarbij nieuwe businessmodellen, technologie als versneller en data science ‘to get it right’ centraal stonden.”

“We hebben de digitale tool geïntegreerd met onze backoffice én met systemen van derden, zoals beddenbanken. Zo hebben we al honderdduizenden accommodaties ontsloten. Dankzij de low-codeplatformtechnologie van OutSystems konden we in korte iteraties van twee weken versneld een werkende propositie neerzetten.”

Dit stelde het team in staat vooral aandacht te geven aan het ontwikkelen van onderscheidende functionaliteit en beleving voor de klant. “Uiteindelijk hebben we in iets meer dan een jaar tijd ANWB Reisopmaat op de kaart kunnen zetten. Dankzij IG&H en OutSystems konden we vaart maken.”

Jongere doelgroep

Bressers is dan ook erg tevreden over het resultaat dat in deze kort tijd werd behaald. “De ANWB is altijd op zoek naar nieuwe manieren om waarde voor haar leden toe te voegen en met ANWB Reisopmaat kunnen we onze vijf miljoen leden nog beter van dienst zijn.”

“Bovendien willen we hiermee graag ook een jongere doelgroep bereiken en overtuigen van de voordelen van het ANWB-lidmaatschap. We verwachten veel van dit nieuwe concept, zeker nu de reismarkt door corona is veranderd.”