Floor Bartels en Lars Keur over hun eerste jaar bij WIN
Floor Bartels en Lars Keur zijn beide in het tweede kwartaal van vorig jaar gestart bij WIN en naderen ondertussen hun éénjarig jubileum bij de Utrechtse projectspecialist. Hoe bevalt het bij WIN? En op hun project? En hoe is het om te werken voor het bureau? Een vraag- en antwoordgesprek met het duo.
Hoe zijn jullie bij WIN terechtgekomen?
Floor: “Via Google kwam ik terecht op de website van WIN. Ik was op zoek naar organisaties die met name in het vakgebied project & change management werken. Op deze manier viel mijn oog op de vacatures die openstonden en besloot ik mijn cv te uploaden en werd ik uitgenodigd voor een gesprek.”
Lars: “Ik ken WIN via LinkedIn en heb via het platform gesolliciteerd. Ik heb een heel leuk gesprek gehad met Hayat [de recruiter van WIN], waarin we beiden met veel passie over agile hebben gesproken. Na ons gesprek was ik direct enthousiast en heeft Hayat mij bij de practice leads van agile aangedragen. Met hen heb ik een superleuk gesprek gehad en voelde ik direct een klik.”
Wat motiveerde je overstap naar WIN?
Floor: “Voordat ik bij WIN aan de slag ging werkte ik voor een aantal bekende Nederlandse bedrijven en merkte dat er toch iets miste in mijn huidige baan. Ik ging aan de slag met een coach en kwam erachter dat ik op zoek moest naar een bedrijfscultuur die bij mij paste.”
“Hierdoor ben ik op zoek gegaan naar een kleinschalige club met een informele sfeer waar ondernemerschap wordt gewaardeerd en dat met een goede dosis fun! In mijn sollicitatiegesprekken kreeg ik gelijk een warm gevoel en merkte ik dat dit precies was waarnaar ik op zoek was. De keuze was toen snel gemaakt en ik ben bij WIN aan de slag gegaan.”
Lars: “Het is een platte en toegankelijke organisatie die corporate klanten bedient. Dit vind ik een hele mooie mix. De mensen zijn erg toegankelijk en er heerst een gevoel van saamhorigheid ondanks dat iedereen gedetacheerd is bij andere opdrachtgevers. De verbinding die WIN met haar medewerkers opzoekt is echt sterk!”
“Verder daagt WIN je uit om je binnen je opdracht te ontwikkelen naar een professional waar jij enthousiast van wordt en energie van krijgt, je ontwikkelpad kun je hier zelf bij aan laten sluiten. Daarbij is WIN ook een ondernemende club, en als je zelf vindt dat iets beter kan dan krijg je de ruimte om dit te verkennen en te ontwikkelen. Dat spreekt mijn ondernemershart aan!”
Hoe was de onboarding bij WIN en hoe ervaar je je eerste opdracht?
Floor: “In de sollicitatieprocedure maakte ik kennis met Hayat en na drie rondes tekende ik mijn contract bij WIN en ging ik al snel aan de slag. In mijn eerste weken kreeg ik alle benodigdheden zoals laptop, scherm en bureaustoel toegestuurd en begon ik met het behalen van mijn PRINCE 2-certificaat. Naast het behalen van de certificaten plande ik met vele collega’s een virtueel kopje koffie in om met iedereen kennis te maken.”
“Ook volgde ik verschillende masterclasses over onder meer cultuur & persoonlijk leiderschap, projectmatig werken en management drives. In de tussentijd vond ik een uitdagende opdracht bij ABN Amro, onder een aantal projectmanagers op een grootschalig IT-implementatieprogramma.”
“Hierbij heb ik veel gehad aan mijn ervaren PMO-collega’s die mij op weg hielpen met bijvoorbeeld ‘wat voor vragen stel je de klant om een zo helder mogelijk beeld te vormen van het project?’ en ‘wat zijn handige eerste stappen om te zetten als je bij de klant begint?’”
Lars: “De onboarding van WIN was even wennen, er werden ons veel onboardingscurssen aangeboden om met alle practices kennis te maken. Hierdoor kregen we een breed beeld van wat WIN doet. Daarna ben ik in de Agile practice projecten uit gaan voeren. Er is altijd genoeg te doen als je op de ‘bank’ zit.”
“Hierna ben ik aan mijn opdracht bij de GGD begonnen waar ik in de Landelijke Coördinatie Covid-19 Bestrijding als projectondersteuner ben begonnen. De opdracht is enorm uitdagend omdat het een echte crisisorganisatie is. Ik leer er veel en haal veel energie uit de afwisseling die komt kijken bij de opdracht.”
Hoe heb je je nieuwe collega’s leren kennen?
Floor: “Ik maakte met vele kennis door middel van een virtueel kopje koffie! Ondanks de coronatijd waren er ook veel leuke online events zoals de Kwartaalupdate, Strategie Dag en de Cultuur Dag waar ik ook veel mensen ontmoette. Genoeg events en ‘doses of fun’ om verbinding met elkaar op te zoeken!”
Lars: “Als gepassioneerde professionals die heel menselijk en open contact met je zoeken. Dit heb ik met de Agile practice in het begin vooral digitaal gedaan, maar toen het even kon heeft WIN een strategiedag georganiseerd waar de menselijkheid echt naar boven kwam. Het is een groep die echt voor resultaat gaat en in diverse rollen veel werk verzet.”
Wat zou je zeggen tegen mensen die twijfelen om bij WIN of überhaupt in de projectconsultancy en -detachering te komen werken?
Floor: “Het is natuurlijk voor iedereen persoonlijk. Voor mij geeft het de kans om bij verschillende bedrijven een ‘kijkje te krijgen in de keuken’ en hierdoor veel te leren. Door verschillende bedrijven te zien kom ik er steeds meer achter welke branche, welk soort opdracht en welke bedrijfscultuur het beste bij mij past. Ook kun je met je ervaring bij verschillende bedrijven interne collega’s andere invalshoeken laten zien die wellicht waardevol kunnen zijn.”
Lars: “Kom een keer een kop koffie drinken, en ga ervoor. Zoek je afwisseling, rollen die snel meedraaien op strategisch en inhoudelijk niveau en wil je meegenomen worden in belangrijke beslissingen en dit uitwerken? Kom dan bij een bureau als WIN. Zoek je daar ook nog een club bij die plat is en ondernemend, dan is WIN echt de ideale match voor je.”