Wereldwijde omzet van social shopping in 2025: $1,2 biljoen

28 januari 2022 Consultancy.nl

In 2025 kopen consumenten wereldwijd via de sociale mediaplatformen voor $1,2 biljoen aan producten. Dat stellen onderzoekers van adviesbureau Accenture in een nieuw rapport.

Sinds de coronacrisis is de populariteit van online winkelen flink toegenomen. Niet voor niets nam het aantal webshops in ons land in 2020 volgens cijfers van statistiekbureau CBS met maar liefst 47% toe. Maar, zoals het onderzoek van Accenture nog eens bevestigt, online shoppen vindt allang niet meer alleen plaats in webshops.

Vooral jongere consumenten kopen vandaag de dag in groten getale spullen via de sociale media. Hoe gaat dit in zijn werk? Als gebruiker van bijvoorbeeld Instagram kom je in je feed een (vaak gesponsorde) post tegen voor een bepaald product, doorgaans goed afgestemd op je persoonlijke interesses. En wanneer je daarop klikt kun je het desbetreffende product aanschaffen zonder de online omgeving van het sociale mediaplatform te hoeven verlaten.

Omzet van social shopping naar locatie

En in dat winkelen via de social media-kanalen gaat inmiddels aardig wat geld om, zo stellen de onderzoekers van Accenture in hun rapport: in 2021 werd wereldwijd voor ruim $490 miljard aan artikelen aangeschaft via platforms als Facebook, TikTok en Instagram.

Met maar liefst 3,5 miljard aardbewoners die gebruik maken van de verschillende social medikanalen, is het niet verantwoordelijk dat het dit bedrag de komende drie jaar zal doorgroeien. En wel naar maar liefst $1,2 biljoen ($1.200 miljard), zo verwachten de experts van het adviesbureau.

China voorop

Daarmee wordt shoppen via de sociale mediakanalen steeds belangrijker. Zo is in 2025 de geschatte totale omvang van het e-commercelandschap zo’n $7 biljoen. Circa 17% daarvan zal worden gegenereerd via social shopping. Momenteel gaat het om minder dan 10%.

In 2025 is winkelen via de social media-platforms in absolute termen in China verreweg het populairst. Chinezen spenderen tegen die tijd volgens Accenture meer dan $1 biljoen op de platforms, oftewel meer dan 80% van het wereldwijde totaal. Op een straatlengte afstand volgen de inwoners van de Verenigde Staten, die in 2025 bij elkaar opgeteld voor een kleine $100 miljard aan spullen kopen via de socials.

Kopen bij iemand die je ‘kent’

Dat shoppen op platforms als Instagram en Facebook zo populair aan het worden is komt volgens de onderzoekers van Accenture mede door nieuwe behoeftes. Consumenten kopen vandaag de dag liever een product bij iemand die ze ‘kennen’. Zoals influencers, die – tegen lucratieve vergoedingen – op hun pagina’s producten van bedrijven aanprijzen.

More on: Accenture
Netherlands
Company profile
Accenture is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Accenture is a Local partner of Consultancy.org in Middle East, Africa, South Africa, Netherlands and Canada.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.