In 2030 kopen de meeste consumenten hun nieuwe auto online

06 januari 2022 Consultancy.nl

In 2030 zal een aanzienlijk deel van de personenauto’s via het internet worden aangeschaft, zo wordt voorspeld in een nieuw rapport van KPMG.

Een nieuw shirtje of je dagelijkse boodschappen via het internet bestellen, dat is voor veel consumenten vandaag de dag doodnormaal. Maar een nieuwe auto? Dat is momenteel nog niet echt de norm in ons land: slechts 5% van de auto’s werd afgelopen jaar via het online kanaal gekocht.

Maar daar gaat verandering in komen. Althans, zo verwacht de auto-industrie zelf. Voor zijn studie ondervroeg KPMG ruim 1.100 leidinggevenden uit de autosector en verwante industrieën. Belangrijkste conclusie: 78% van de respondenten denkt dat de verkoop van nieuwe auto’s in 2030 voor het merendeel via het internet zal verlopen.

Prognoses van autoverkoop in 2030

Die ontwikkeling zou de huidige autosector vanzelfsprekend op zijn kop zetten. Zo zal de digitalisering van de autoverkoop er volgens de respondenten voor zorgen dat circa zes op de tien consumenten hun nieuwe auto rechtsreeks bestellen bij de desbetreffende fabrikant.

En daarmee staat de huidige positie van de autodealer behoorlijk op de tocht. Deze strijkt namelijk geld op dat de fabrikant graag zou willen en de consument liever niet zou ophoesten. Als de fabrikant en consument in plaats daarvan in direct contact staan met elkaar, kan dat voor beide partijen dus financieel aantrekkelijker zijn. 

“De herstructurering van dealernetwerken zorgt voor veel extra uitdagingen: de toekomst van de traditionele autodealer is daarmee zeer onzeker”, zegt Loek Kramer, partner binnen de automotive-praktijk van KPMG Nederland.

Een auto is geen broek

Toch vertelt Luberto van Buiten, hoofdredacteur van Mobility Media, tegen RTL Nieuws dat er wel degelijk een rol blijft weggelegd voor autodealers. “Een auto wordt steeds ingewikkelder. Ik denk dat er consumenten zijn die uitleg willen. Dat soort vragen zullen blijven, de dealer kan die dan beantwoorden.”

How important do you think the following features will be for consumers when deciding to purchase a car in the next 5 years?

Daarnaast blijft een auto heel wat anders dan – bijvoorbeeld – een broek. Als die niet blijkt te passen nadat hij is bezorgd, kun je hem doorgaans kosteloos terugsturen en krijg je je geld terug. Maar hoe werkt dat bij een auto van €50.000, die is uitgerust met de door de klant geselecteerde opties en net niet lekker rijdt?

Om die reden maken consumenten al vele jaren voordat ze daadwerkelijk een auto aanschaffen eerst een afspraak bij een dealer voor een proefrit. Volgens Van Buiten zal dat ook in de toekomst blijven gebeuren, waardoor naar verwachting niet alle autodealers zullen verdwijnen. 

In plaats daarvan zal een deel van de dealers worden samengevoegd, waardoor vooral grotere en specialistische partijen overblijven. En die faciliteren niet enkel proefritjes, maar houden zich bijvoorbeeld ook bezig met onderhouds- en reparatiewerkzaamheden. Veel autodealers gaan derhalve een aangepast bedrijfsmodel tegemoet.

More on: KPMG
Netherlands
Company profile
KPMG is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

KPMG is a Local partner of Consultancy.org in Middle East, Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.