Hyperloop voor goederenvervoer levert grote klimaatwinst op
Een hyperloopnetwerk voor vracht tussen de provincies Noord- en Zuid-Holland levert grote klimaatwinst op. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van adviesbureaus Antea, Balance, Royal HaskoningDHV en SCenergy.
Het idee om per trein goederen en passagiers op basis van luchtdruk door buizen te verplaatsen werd in 1799 bedacht door de Britse ingenieur George Medhurst. In 2012 werd dit idee onder de naam hyperloop nieuw leven ingeblazen door de Amerikaanse ingenieur, ondernemer en rijkste man ter wereld Elon Musk.
In een hyperloop is sprake van een zogenaamd middenvacuüm. Dat wil zeggen dat zich in de buizen nauwelijks materie zoals zuurstof bevindt. En daardoor kan de trein betrekkelijk eenvoudig zéér hoge snelheden bereiken, simpelweg omdat de luchtweerstand verwaarloosbaar klein is. Hierdoor liggen snelheden van 1200 km/u binnen handbereik.
Sinds Musk zo’n tien jaar geleden de voordelen van een hyperloop onder de aandacht bracht, wordt over de hele wereld geëxperimenteerd met de technologie. Waaronder ook in ons land en wel binnen het Hyperloop Development Program (HDP) – een initiatief van de Rijksoverheid, partijen uit het bedrijfsleven en tal van onderzoeksinstellingen.
Duurzame vrachtoplossing die geld oplevert
Naast dat het mogelijk is om passagiers vliegensvlug te verplaatsen, leent een hyperloop zich ook uitstekend voor vrachtvervoer. Dat is de belangrijkste conclusie van een recent, gezamenlijk onderzoek van de adviesbureaus Antea Group, Balance, Royal HaskoningDHV en SCenergy – uitgevoerd in opdracht van het HDP.
Voor hun studie onderzochten de vier bureaus wat een hyperloopnetwerk voor vracht tussen Noord- en Zuid-Holland zou opleveren. Naast dat zo’n transportsysteem de snelwegen in de Randstad ontlast, realiseert het eveneens een luchtkwaliteitsverbetering door een reductie van één miljoen ton aan CO2-uitstoot.
De onderzoekers gingen de afgelopen maanden ook in gesprek met zeer veel verschillende partijen. Naast lokale en regionale overheden, spraken ze tevens met allerlei commerciële organisaties waarbinnen logistiek een grote rol speelt, zoals enkele grote Nederlandse exporteurs uit de tuinbouw- en voedingsindustrie.
“Al deze belanghebbenden hebben niet alleen cruciale input geleverd voor de productvereisten, maar ook bijgedragen aan de keuze van de locaties van de hubs en het tracé”, vertelt Dominik Härtl van het HDP. “Het project volgt grotendeels de snelweg A4, die steden als Amsterdam, Den Haag en Rotterdam met elkaar verbindt.”
Vanzelfsprekend is het aanleggen van zo’n complex transportsysteem niet gratis. De kosten vallen volgens Härtl echter mee, zeker in vergelijking tot de opbrengst. “De kosten van het project worden geraamd op ongeveer €1,5 miljard. Naast dat wij op een stukken lager bedrag uitkomen dan eerdere onderzoeken, zijn de economische baten van dit project groter dan de kosten.”
Zo ontstaan volgens het onderzoek ruim 13.000 nieuwe banen door het project. “En als bedrijven gebruik gaan maken van de hyperloop voor vervoer en daarmee hun logistieke processen optimaliseren, kan het project ongeveer €3,2 miljard aan economisch voordeel opleveren. Minus de investering is dat netto ruim circa €1,7 miljard”, aldus Härtl.
Binnen 10 jaar realiteit?
Hij noemt de resultaten van de studie dan ook veelbelovend en pleit voor vervolgonderzoek. “Onze aanbeveling is te starten met een haalbaarheidsstudie, die een gedetailleerde beoordeling van alle voor dit project relevante aspecten mogelijk zou maken, voordat we verder te gaan met de uitvoering.”
Rond 2030 zou de hyperloop dan realiteit kunnen zijn, zo verwacht Härtl. “Onze ambitie is om de eerste route tegen het einde van dit decennium operationeel te hebben. Dit project zou weleens een van de eerste hyperlooproutes ter wereld kunnen zijn.”