AI-techconsultancy Y.Digital breidt uit naar Zuidoost-Azië
Nederlands artificial intelligence-consultancybureau Y.Digital heeft een nieuw kantoor geopend in de Vietnamese stad Da Nang. Paul van der Hulst, de CEO van Y.Digital, zet uiteen waarom het bureau Vietnam heeft geselecteerd als vestigingsplaats voor zijn allereerste internationale hub.
Om te beginnen: Wat doet Y.Digital precies?
Met behulp van automatisering en kunstmatige intelligentie (AI) schalen we de activiteiten op waar mensen het beste in zijn. Producten die wij aanbieden zijn non-lineaire conversatiesystemen (chat, voice, portal, agents) en intelligente documentverwerking en proofing (CDD, KYC, AML, applicaties, declaraties).
Ons platform gebruikt de mens als blauwdruk en levert contextbewuste, veelzijdige en zeer schaalbare oplossingen. Wij werken samen met een reeks grote bedrijven in Nederland, waaronder Achmea, ABN Amro en Tennet.
Kun je enkele concrete voorbeelden geven?
We hebben spraakgestuurde assistenten geleverd in de gezondheidszorg, zodat zorgverleners om hulp kunnen vragen terwijl ze een patiënt behandelen. Het voordeel daarvan is duidelijk: zelfs wanneer zorgverleners ‘hun handen vol’ hebben, kunnen ze medische protocollen of patiëntendossiers verifiëren. Deze spraakgestuurde assistent is conversatiegericht en niet-lineair (niet hard gecodeerd en gescript, maar adaptief en veelzijdig).
Wij leveren ook oplossingen voor chat en omnichannel aan banken, verzekeringsmaatschappijen en overheidsinstellingen. Ons team ondersteunt het proces van ontwerp en bouw tot en met de implementatie en learning & development.
Waarom hebben jullie gekozen voor Azië en in het bijzonder Vietnam als eerste hub voor internationale expansie?
Azië ontwikkelt zich in een veel hoger tempo dan Europa. In tegenstelling tot Europa hoef je in Azië niet eerst oude technologieën of concepten te verdringen – het is een ‘blauwe oceaan’.
We hebben sinds 2019 grote steden in Azië verkend, maar hebben de beste fit gevonden in Da Nang vanwege de aanwezige talentenbasis (een groot aantal jonge en goed opgeleide mensen), het lokale ecosysteem en de geografische ligging. Het is een zeer aantrekkelijke stad om in te wonen en heeft een internationale luchthaven van wereldklasse, die je binnen Eén à twee uur rechtstreeks naar alle grote steden vliegt. De perfecte locatie om de regio Zuidoost-Azië te bedienen.
In een persverklaring stelde je dat Azië voorloopt op Europa als het gaat om de inzet van opkomende technologieën. Kun je dat nader toelichten?
Ja, vooral als het gaat om het B2C-domein. Omdat ik in Azië heb gewerkt en gewoond, heb ik uit de eerste hand de impact van mobile en digital op het leven van mensen en op de samenleving kunnen ervaren. Met de smartphone beheren mensen voor het eerst in hun leven hun bankrekening en hebben ze toegang tot allerlei diensten (verzekeringen, gezondheidszorg, Grab, Gojek) en informatie.
De ‘zero cash society’ is een realiteit en in sommige landen zijn hele generaties aan oplossingen overgeslagen (bijvoorbeeld credit cards). Het tempo van de ontwikkeling en de acceptatie van digitale diensten is zeer indrukwekkend.
In de B2B-ruimte loopt Azië in sommige opzichten echter achter op Europa. Veel basisprocessen – met name op het gebied van transactieverwerking en het bijbehorende papierwerk – zijn in Azië nog sterk afhankelijk van handmatige handelingen. Dit is waar wij een kans zien – om organisaties in de regio te helpen met het verhogen van hun automatiseringsniveau.
Welke synergieën tussen de hubs in Nederland en Azië verwacht jullie?
Voor een aantal van onze internationale klanten betekent onze nieuwe hub dat we hen nu ook in de Aziatisch-Pacifische regio kunnen ondersteunen.
Voor onze organisatie verwacht ik dat beide hubs van elkaar kunnen leren. In Europa kunnen we leren van geavanceerde concepten op het gebied van personal assistants, spraakgestuurde oplossingen en voedselveiligheid, die in Azië al realiteit zijn in de consumentenbusiness, maar ook van ontwikkelingen als smart cities en Internet of Things (IoT). Ondertussen zullen we in Azië kunnen putten uit de expertise en het trackrecord die we in Europa hebben opgebouwd.
Bovendien zullen we door te beschikken over teams in verschillende tijdzones in staat zijn om onze klanten 24 uur per dag te ondersteunen.
Wat zijn jullie ambities met het lokale kantoor in Da Nang?
We willen klanten in de regio bedienen vanuit ons kantoor in Da Nang en we willen uiteraard groeien. Op dit moment bedienen we klanten in Japan, Thailand, Indonesië en Vietnam en breiden we ons team uit.
Om onze groeiambitie te realiseren zullen we doen wat we altijd hebben gedaan – betrouwbaar en consistent werk van hoge kwaliteit leveren. Wij concentreren ons op onze primaire taak en de beloning zal volgen.