Politieke onrust zet toeleveringsketens onder druk
In de nasleep van de coronacrisis neemt de politieke onrust toe. En dat brengt het functioneren van de toeleveringsketens van bedrijven in gevaar, waarschuwt Aon in een nieuw rapport.
Volgens de meest recente ‘Risk Maps’ van Aon, waarin de focus ligt op risico’s op het vlak van politiek, terrorisme en de samenleving, nemen de risico’s mondiaal toe. Of het nou gaat om stijgend geweld in Afghanistan sinds de Taliban weer aan de macht zijn, volkswoede richting die politieke elite in Libanon of politieke spanningen tussen China en Taiwan – voorbeelden zijn er volop.
Zelfs in ons rustige en welgeorganiseerde land is een toename in spanningen zichtbaar. Denk bijvoorbeeld aan de avondklokrellen in Eindhoven, waar vele honderden relschoppers stoeptegels gooiden naar agenten, die tevens werden aangevallen met messen en knuppels. Of de coronademonstraties die worden georganiseerd uit onvrede met het overheidsbeleid.
De link met de toeleveringsketens
Volgens het rapport van Aon bestaat er een duidelijk verband tussen de politieke stabiliteit van een regio en de mate waarin de toeleveringsketen daar functioneert. Is het ergens onrustig, dan is er een groter risico dat bijvoorbeeld de productie wordt stilgelegd, goederen niet van A naar B gaan, mensen niet naar hun werk komen, of transport tijdelijk wordt stilgelegd.
“Onrust en instabiliteit kan grote gevolgen hebben op de aanvoerketen”, legt Alex van den Doel uit, de managing director van Aon Global Risk Consulting. Hierbovenop komt dat veel ketens nog kampen met de naweeën van de coronacrisis, waardoor er sprake is van verhoogde risico’s.
Neem de autosector als voorbeeld. Er zijn geen chips, en dus hebben veel leveranciers, waaronder Nedcar in ons land, de productie stil moeten leggen. En dat kost veel geld. Dit had voorkomen kunnen worden met een betere planning en beter risicomanagement. Zo is algemeen bekend dat Azië goed is voor het overgrote gedeelte van de chipproductie, waarmee Westerse bedrijven grotendeels afhankelijk zijn van het werelddeel.
Ken uw risico’s
“Bedrijven moeten de komende jaren goed in kaart brengen waar hun essentiële grondstoffen en materialen vandaan komen en de bijbehorende risico’s kennen”, zegt Van den Doel. “Het is niet alleen zaak te weten waar de eigen leveranciers zitten, maar ook de leveranciers van die leveranciers.”
Een voorbeeld hiervan vinden we in de aluminiumsector. Ongeveer een maand geleden vond een militaire coup plaats in het Afrikaanse land Guinee. Dat is een zeer grote producent van bauxiet, dat wordt gebruikt als grondstof voor aluminium – dat in zeer veel producten is verwerkt. De prijzen van dat metaal stegen vervolgens heel snel, met alle gevolgen van dien voor het bedrijfsleven, vertelt Van den Doel.
“Mede door de coronacrisis, geven veel bedrijven nu aan dat beschikbaarheid belangrijker is dan prijs per eenheid. Ook willen ze hun productie beter spreiden om weerbaarder te zijn. Dat betekent wel dat de internationale industrie minder efficiënt wordt. Daardoor zullen de kosten voor bedrijven ook wat hoger uitvallen de komende jaren.”