Mondiale autosector loopt ruim €90 miljard mis door chiptekort
Het grootschalige chiptekort kost de wereldwijde autosector heel veel geld. Begin 2021 ging het om een verlies van circa €60 miljard, momenteel om meer dan €90 miljard. Dat blijkt uit een studie van adviesbureau AlixPartners.
Ook het productieverlies valt in vergelijking met begin dit jaar flink hoger uit. Destijds stelden de onderzoekers van AlixPartners dat fabrikanten door het chiptekort zo’n 2,2 miljoen auto’s minder zouden produceren dan gepland. Momenteel wordt het verlies voor 2021 geraamd op bijna 4 miljoen voertuigen.
Ondertussen hebben tal van grote autoproducenten – zoals Ford, General Motors, Volkswagen, Toyota en Daimler – al enige tijd hun fabrieken stilgelegd vanwege de chipschaarste. De onderzoekers denken dat de autosector nog wel even met dit probleem te maken zal hebben.
“Er zitten tegenwoordig tot 1.400 chips in een doorsnee auto”, zegt Stephen Dyer van AlixPartners. “En dat aantal zal alleen maar toenemen naarmate de industrie zijn opmars voortzet richting meer elektrische voertuigen en op de langere termijn zelfrijdende auto’s. Het chiptekort is dus een kritiek probleem voor de mondiale autosector.”
De chipopmars van Azië
Door de coronacrisis brengen mensen veel meer tijd thuis door. Hierdoor is de vraag naar consumentenelektronica flink toegenomen – denk bijvoorbeeld aan spelcomputers, smart-tv’s en laptops. En daar zitten heel veel chips in. Derhalve hebben chipproducten moeite om aan de vraag vanuit de auto-industrie te voldoen. “De pandemie heeft de chipcrisis verergerd”, zegt Shiv Shivaraman van AlixPartners.
Enige tijd geleden legde de Verenigde Staten (VS) zijn rivaal China zware sancties op. Reden: de chipproductie in China zou volgens de VS met name militaire doeleinden hebben. Deze maatregel heeft echter gezorgd voor toeleveringsproblemen, want de mondiale chipmarkt is steeds sterker afhankelijk van Azië.
De VS en andere landen zouden op hun beurt het heft in eigen handen kunnen nemen. Maar deze beschikken niet over voldoende productiecapaciteit om de grote vraag naar chips te beantwoorden, wat – in combinatie met de sancties – heeft geleid tot een mondiaal chiptekort.