Chipfabrikanten geen last van crisis: 85% verwacht groei in 2021
De ruime meerderheid van de chipfabrikanten (85%) verwacht dit jaar omzetgroei te realiseren. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van KPMG.
Als één van de weinigen slaagde de chipfabrikantensector erin om afgelopen jaar net zo hard te groeien als in de periode voor de uitbraak van de coronacrisis, vertelt Stephen van den Biggelaar, Technology-partner bij KPMG: “Ondanks de pandemie en de bijbehorende economische gevolgen wist de halfgeleiderindustrie in 2020 een omzetgroei te realiseren van 6,5%.”
Terwijl de branche ook dit jaar meer groei verwacht door mondiale ontwikkelingen als de groeiende adoptie van IoT-toepassingen, 5G en de toenemende vraag naar halfgeleiders in de automobielsector, zien de bedrijven ook enkele uitdagingen. “Vooral het groeiende protectionisme, mogelijke verstoringen in de toeleveringsketen en onvoldoende gekwalificeerd personeel baren de bedrijven zorgen”, licht Van den Biggelaar toe.
5G dwingt chipindustrie tot innovatie
Door de coronacrisis is een snelle internetverbinding voor zowel consumenten als bedrijven steeds belangrijker geworden, aldus Van den Biggelaar. “De pandemie heeft ervoor gezorgd dat bedrijven technologieën zoals IoT en 5G zijn gaan integreren in hun producten. De uitrol van het 5G-netwerk, die ruim voor het uitbreken van de crisis van start ging, zorgt nu voor hele nieuwe IoT-toepassingen. Hierdoor is een groeiende behoefte aan nieuwe chips en software ontstaan.”
Zo verwacht ruim 70% van de chipfabrikanten dat 5G-toepassingen een belangrijke impuls zullen geven aan de omzetgroei. “En ondanks dat het economisch wat minder gaat en thuiswerken in zwang lijkt te blijven, blijft de automobielsector een belangrijke markt voor chipbedrijven. Ook hier zullen nieuwe toepassingen in voertuigen zorgen voor omzetgroei”, licht Van den Biggelaar toe.
Optimistische strategische prioriteiten
Volgens de KPMG-partner is de huidige strategische agenda van chipbedrijven kenmerkend voor de mentaliteit in de branche: “Ons onderzoek laat zien in welke mate bedrijven met hun toekomst bezig zijn. De aandacht gaat daarbij met name uit naar het realiseren van initiatieven om te kunnen groeien, zoals diversificatie en uitbreiding van de R&D-capaciteit. Bijna 70% van de bedrijven ziet groei de komende drie jaar als de belangrijkste strategische prioriteit. Dat zegt veel.”
Waar afgelopen jaar vooral in het teken stond van veerkracht, zijn bedrijven ondertussen klaar om strategische stappen te zetten en hun concurrentiepositie op de lange termijn veilig te stellen. Voldoende gekwalificeerd personeel speelt daarbij een grote rol (53%), benadrukt Van den Biggelaar. “Bij veel bedrijven heerst op dit vlak al een tekort. Met de groei van nieuwe technologische producten en toepassingen zal dat gebrek alleen maar toenemen.”
Zorgen over toenemend protectionisme
44% van de respondenten beschouwt het verbeteren van de bedrijfscontinuïteit als een belangrijke strategische prioriteit. Dit komt neer op het flexibeler inrichten van de toeleveringsketen, waardoor organisaties minder afhankelijkheid zijn van bepaalde partijen, maar ook van geopolitieke verstoringen, waar chipbedrijven de laatste tijd steeds meer mee te maken krijgen.
Het gaat hierbij met name om het protectionisme vanuit de Verenigde Staten en China, dat volgens chipbedrijven niet alleen zorgt voor extra kosten en complexiteit in de toeleveringsketen, maar ook voor veel onzekerheid. “Wij zien dan ook dat steeds meer bedrijven hun afhankelijkheid van deze landen loslaten en op zoek gaan naar nieuwe partners in de keten in volstrekt andere regio’s”, aldus Van den Biggelaar.